כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

משקיעים: הבנקים האירופים לא ישרדו פרישה של יוון מגוש היורו

"מדובר באסון שישאיר דלת פתוחה לאסונות נוספים; למה שלא תהיה יציאה מהגוש גם בספרד, איטליה או אפילו בצרפת?"

  • ב' סיון התשע"ב
מפגינים ביוון. צילום: רויטרס
מפגינים ביוון. צילום: רויטרס



הבנקים באירופה שמחזיקים חוב בהיקף של 1.19 טריליון דולר מספרד, פורטוגל, איטליה ואירלנד יעמדו מול הפסדים כבדים אם יוון תנטוש את גוש היורו, דיווחה בלומברג.

בעוד הלווים הגדילו את יתרות ההון שלהם, לקחו בחשבון את ההפסדים מהחוב היווני והשתמשו בהלוואות הבנק המרכזי כדי לממן מחדש מחלקות בדרום אירופה, הם עדיין פגיעים לסערה שצפויה להגיע אם יוון תפרוש, אומרים משקיעים. אפילו עם הכנה של יותר משנתיים, הבנקים עדיין בסיכון לחדלות פירעון ממדינות אחרות באירופה.

"יציאה של יוון תהיה פתיחה של תיבת פנדורה", אמר לבלומברג ז'אק-פסקל פורטה, שמנהל 570 מיליון דולר בבנק ההשקעות אופי גסטיון בפאריס. "מדובר באסון שישאיר דלת פתוחה לאסונות נוספים. האמינות של היורו תפגע וזה יהיה תקדים - למה שלא תהיה יציאה מהגוש גם בספרד, איטליה או אפילו בצרפת?".

האפשרות שיוון תעזוב את גוש היורו הפכה למציאותית לאחר שהמפלגות במדינה התנגדו לתנאי חבילת החילוץ השנייה מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF) וגרמו לעריכת בחירות חוזרות ב-17 ביוני במדינה.

"הסיכון הגדול ביותר עימו מתמודדים הבנקים הוא 'ריצה אל הבנקים'", אמר אנדרו סטימפסון, אנליסט בפירמת ההשקעות קיף, ברויט & וודס בלונדון. "ככל במקבלי ההחלטות ידונו בנושא יותר בפתיחות, כך סביר יותר שאנשים בספרד, אירלנד ופורטוגל ימשכו כספים מהבנקים המקומיים", אמר.

ייתכן שהחשש כבר מתממש היום. בנקים ביוון, אירלנד, איטליה, פורטוגל וספרד - המדינות עתירות החוב באירופה, רשמו ירידה של 80.6 מיליארד יורו - 3.2% בהפקדות משקי בית וחברות מסוף שנת 2010 ועד סוף חודש מארס האחרון, כך לפי נתוני הבנק המרכזי של אירופה. הבנקים בגרמניה וצרפת רשמו באותה התקופה עלייה של 6.3% בהפקדות.

לפי בנק UBS, ישנו סיכוי של 20% שיוון תעזוב את גוש היורו תוך 6 חודשים. כדי למנוע התפשטות של המשבר, מדינות בגוש היורו צריכות לכונן איחוד פוליטי ותקציבי מחייב במהירות שיאפשר בטחון בבנקים באזור, כך אמר תומס ואקר ויורג דה ספינדר, כלכלנים בבנק השווייצי.
יוון גוש היורו פרישה התמוטטות ספרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד