כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

חשיפה • האם הסמינרים מסכנים חיי רבבות ילדים?

עימות בין 'בית יעקב' למד"א, לאחר שהארגון הסיר הכרתו בהכשרות 'עזרה ראשונה' של הסמינרים • מד"א: "ההכשרות מפוברקות" • המורות: "מד"א הפך למסחטת כספים"

קורס עזרה ראשונה. צילום אילוסטרציה
קורס עזרה ראשונה. צילום אילוסטרציה



האם מד"א מדירה את החרדיות, או האם הסמינרים החרדים עסוקים במעשי נוכלות על חשבון בריאות ילדכם?

עימות חריף וחילופי האשמות קשים, בין כמה מבכירות הסמינרים להוראה של בית יעקב, לבין ארגון מד"א.

לפני כ-17 שנה, החליט משרד החינוך שעל כל הגננות והמורות לעבור קורס 44 של עזרה ראשונה, ואיפה מתחילים? בהוראה.

הסמינרים החרדיים קיבלו הוראה, שעל כל תלמידותיהן הלומדות גננות והוראה (אז, אחוז ניכר מאוד), לעבור את הקורס הזה.

ולמי פונים? למד"א כמובן, הגוף היחיד המוסמך לכך.

עם זאת, כמה סמינרים לא היו מוכנים להכניס מדריכות חילוניות לסמינר, ומכיוון שכך אורגן קורס למורות חרדיות שלחלקן ניסיון הוראה קודם בתחום והן הצטרפו לקורס כדי לקבל 'תעודת מדריכה' רשמית מטעם מד"א. עם תוקף ל-3 שנים.

לפני 4 שנים החליטו במשרד החינוך החינוך לקצר את תוקף התעודה לשנתיים.

כך, בסוף כל שנה על המורות המדריכות להעביר למד"א את רשימת הבנות שעברו בהצלחה את הקורס, ואלו שלחו למי שחפצה (בתמורה לסכום 'סימלי' של 60 שקל) תעודות המאשרות את מעבר הקורס בהצלחה. התעודה סייעה, כמובן, להתקבל לעבודה אחר כך, בגנים או במוסדות החינוך.

אלא שביוני 2011, החליטו ראשי מד"א משום מה, לא להכיר במדריכות החרדיות, אף שהוכשרו במד"א, ולחייב כל בת אשר רוצה לקבל תעודת מד"א, לעבור את הקורס במסגרת מד"א.

כך חייבו את המדריכות להיות עובדות מד"א.

אך מאחר ומשרד החינוך אינו דורש תעודה של מד"א, אלא מסתפק בלימוד הקורס ובהצהרת הסמינר, התעודות עברו דרך הסמינר, וכיום כשחניכה מסיימת את הקורס, היא מקבלת תעודה שמאשרת זאת על בלנק של בית הספר או של חברה פרטית אחרת שמעבירה את הקורס, ואשר על פי רוב די בו כדי להתקבל במקומות עבודה חרדים.

פתאום ביטלו

אז מה הבעיה בעצם?

במשרד החינוך אין בודקים מה בדיוק לומדים בקורס, אם זה 44 שעות או 22 שעות, די להם שהמורה מגישה בסוף השנה רשימה של המקצועות שנלמדו ובתוך זה מופיע 'עזרה ראשונה'.

אכן, בסמינרים הגדולים ובעלי התקציב, הבנות לומדות את הקורס במלואו, אך באלו שהינם בעלי תקציב מצוצמם מלמדים פחות.

כיום, כשתלמידה יוצאת לעבוד והיא באה עם תעודה מהסמינר שעברה קורס הצלה, אין דרך לדעת מה היא באמת יודעת ומה לא. ובמונחים פשוטים: ייתכן שהמורה או הגננת של הבת שלכם, לא תדע לטפל בה במידה וייוצר צורך, חלילה וחס.

אך מד"א ניסתה לשכנע את המדריכות שיעבדו בפיקוחם. הניסיון לא צלח והם יצאו מופסדים: עד לתקנה הזו, קיבלה מד"א עשרות שקלים על הכרטיס שהנפיקו (ובהתחשב במספרן הרב של הבנות, מדובר בסכום לא מבוטל ובמינימום מאמץ).

לטענת המורות העוסקות בתחום, מד"א פועלת שמשרד החינוך יציק לסמינרים בדרכים אחרות, כגון העלאת הדרישות למדריכות בטיולים, מאבטחים, מחברות עם אישור תמ"ת וכדומה, כאשר כל אחד מהם מייקר את העלות של כל טיול במאות ואלפי שקלים, כל זאת בכדי לנסות לאלץ את המורות להגיע לפשרה איתם ולהסכים לעבוד בפיקוח מד"א.

להערכתן של המורות איתן שוחחנו, מד"א לוחצת על משרד החינוך שרק עובדי מד"א יוכלו להעביר את הקורסים.

מדוע? לטענת מד"א, הסמינרים החרדים אינן מקפידים על האיכות הראוייה של השיעורים. לפי חשדו של הארגון, באין פיקוח ראוי של גוף חיצוני, יש לפקפק בכל קורסי 'עזרה ראשונה' אותן מקבלות בוגרות סמינרים.



זה מוכר וזה מותג

רות, מורה ותיקה מספרת: "אני מלמדת כבר כ-20 שנה ובעלת תעודת הדרכה ממד"א. לימדתי 'עזרה ראשונה' כמה שנים קודם, כי יש לי גם תעודה ממדינה אחרת".

• מה מפריע לכן שהבנות ילמדו מלכתחילה אצל מד"א?

"אני למדתי במד"א אצל מדריכות חילוניות, אבל זה היה אחרי שכבר הייתי נשואה ואם לכמה ילדים. אך בקורס כזה לומדים הרבה על איברים בגוף ולמדריכות החילוניות אין רגישות נדרשת להעביר שיעור כזה לבנות חרדיות. אז החלטנו ללמוד זאת לבד, ואנו מעבירות את השיעורים".

טובה, מורה ותיקה גם היא, מסבירה למה בכלל פנו למד"א מלכתחילה.

• למה הלכתן למד"א? הרי כיום מספיקה ההצהרה של המורות.

"כי הבנות רצו את זה כי זה מוכר, וזה מותג".

מד"א דרשו שנציג מטעמם יהיה נוכח בקורסים שמעבירות המורות. נ. מורה מטעם מד"א, נזעקת: "אם אני לא מספיק טובה בשביל ללמד, אז זה כי הם לא לימדו אותי נכון, איך הם חושדים שאני לא מספיק טובה אחרי שעברתי את המבחנים שלהם והם הסמיכו אותי?".

• ומה הבעיה עכשיו? למה זה מפריע?

"כיום מד"א מסרבת להעניק לנו רענון עד שלא נעבוד אצלם".

• 15 שנה הייתן טובות למד"א וביום בהיר הפסיקו להכיר בכם, יש לך מושג למה מד"א הפסיקה לשלוח תעודות? מה הנימוק הרשמי?

"הם טענו שאנחנו מפברקות ושאנחנו לא מלמדות מספיק חומר, אבל אני אומרת, גם אם נניח שזה נכון חלקית (ואני לא מאמינה שזה נכון) למה להכליל? אם יש להם חשד, שיבדקו כל מורה לגופה של עניין ויחליטו לגביה.

"בסופו של דבר, מי שמפסידה מהמהלך הזה, אלו המורות המדריכות שהוכשרו מטעם מד"א, עברו רענון כל 3 שנים, וכעת מד"א סוגרת להן את האפשרות להמשיך ולהתפרנס מזה, מתוך רצון להרוויח על הגב שלהן. וכשמדובר בכסף, אזי כל האמצעים כשרים בשביל המטרה".

טובה מוסיפה: "מד"א שוב הופכת למסחטת כסף, גם בזה לא מדבר אליהם איכות, רמה וכו', רק כסף וכסף, וכבוד!"

נקודה נוספת למחשבה: יש חברות נוספות המלמדות עזרה ראשונה, אך הן לא מוכרות בציבור ולכן האיכות שם לא תמיד בדוקה. למה מכל החברות או המלמדות השונות, רק את המדריכות החרדיות הורידו?

יו"ר מד"א אלי ביןצילום: יו"ר מד"א אלי בין
יו"ר מד"א אלי בין


אין פיקוח ראוי

דובר מד"א, זכי הלר, מסר: "מגן דוד אדום פועל על פי הסטנדרטים והנהלים המתבקשים על ידי הרגולטורים האחראיים בישראל ואינו יכול לחרוג מנהלים אלה.

"לכן, לאחר שהתברר כי השליטה והבקרה על איכות הקורסים, הידע המועבר בו והמקצועיות, אינן מפוקחים בפועל על ידי מד"א, מד"א הפסיק את הסדר הפעילות עם המורות בסמינר.

"במד"א דוחים את הטענות כאילו מד"א פועל עם משרד החינוך, היות ולא מד"א הוא המעביר את ההכשרה למורים, אלא חברות פרטיות במשק".

ומה זה אומר לגבינו?

אם מד"א אינו צודק מדובר בשערוריה חמורה. אך אם מד"א צודק, המורות של ילדיכם מצויות בסכנה, שכן כאשר יתרחש אירוע הגננת והמורות שכביכול בעלי הכשרה לטיפול ב'עזרה ראשונה' אינן כאלה.



מדא חרדיות מורות קורס תחקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד