י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חשיפה • המכתב שהביא להתקפלות הדרמטית

מאחורי הקלעים של הסיפור שהסעיר את הכנסת • מה הביא את ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) להסיר במפתיע את 'חוק ההסדרה' • המכתב המלא - בפנים • וגם גלריה: 'המגורשים' בכנסת

כצל'ה. צילום: יעקב כהן
כצל'ה. צילום: יעקב כהן



מה הביא ח"כ רציני כמו יעקב כץ (כצל'ה) מ'האיחוד הלאומי' להסיר היום (ד) את הצעת החוק שלו, חוק ההסדרה, לעיני גברים נשים וטף תושבי שכונת האולפנה, שצפו במחזה, מיציע הקהל של המליאה?

כצ'לה התקפל • חוק ההסדרה הוסר

יש אומרים שהוא ראה שאין לו רוב והחליט שעדיפה ציפור אחת ביד משתים על העץ.

הציפור ביד: הבטחתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למצוא פתרון לסוגיה תוך שבועיים ימים.

שתי הציפורים על העץ: הבטחות של כמה משרי הליכוד - למרות איומי נתניהו לפטר כל שר שיצביע נגד המשמעת הקואליציונית. (הם לא אישרו רשמית - אך בין השמות שהוזכרו: השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ושר התחבורה ישראל כץ), כוונת יו"ר הכנסת ראובן רובי ריבלין להצביע בעד החוק וכוונת חברי כנסת נוספים לעשות כן כמו דודו רותם מ'ישראל ביתנו', ח"כ ציפי חוטובלי, ח"כ יריב לוין, מ'הליכוד' ועוד. שאפו ענק להם על האומץ, מן הסתם הענישה הייתה מגיעה די מהר...

אם הייתה נערכת הצבעה שמית סביר להניח שרבים מבין חברי הליכוד היו חשים אי-נעימות גדולה להצביע נגד החוק מול עיני תושבי השכונה הצופים בהם מלמעלה. מה גם שחזקה על פעילי השטח הימניים (אוהה כמה הם משפיעים בליכוד) היו סוגרים עמם חשבון בהתאם, לקראת הפריימריז.

צפו: העלייה לרגל של הפוליטיקאים:


ועדיין הסיכון גבוה, אם ההצבעה הייתה נכשלת משמעותה: דחיית ההצבעה למחצית השנה קדימה, קרי חודשים אחדים לאחר שייהרסו הבתים.

באופן רשמי הייתה הסיבה אותה הציג כצל'ה: פניית ראש ישיבת בית אל ובקשתו שלא להעלות את החוק.

לטענת כצל'ה, גורמים בלשכת רוה"מ פנו לראש הישיבה בתחנונים שלא להעלות את החוק ולהמתין שבועיים. לטענת ראש הממשלה, קבל עם ומליאה, להד"ם, לא היו פניות כאלו ואדרבה, יועלה החוק כאן ועכשיו. תחליטו אתם למי אתם מאמינים, רק אוסיף ואומר כי שמעתי עדות מכלי ראשון ממי שבידו סימוסים התואמים את גרסתו של כצל'ה (כמאה במספר, לדבריו).

באחד ממסדרונות הכנסת פגשתי בשעות אחר הצהריים את משה רוזנבוים, ראש המועצה המקומית, בית-אל.

האם נכונה השמועה לפיה הבטיח לך נתניהו, בפגישה אקראית שלכם בישיבת מרכז הרב, כי יהיה בסדר? – ביקשתי לברר אצלו.

ובכן, זה לא בדיוק כך. היה זה אחד מבכירי הלשכה שאמר את המילים 'יהיה בסדר', ראש הממשלה עצמו סימן בשתי ידיו על ראשו, כמי שמבקש לומר 'איזו תסבוכת'.

לא שונה בהרבה מהאגדה המקורית, רק מעניין יותר.

רוזנבוים מצידו נשמע די אופטימי: כן, הוא מקווה כי יימצא פתרון מתאים, אמר לי, אחר כך הוציא מכיסו דף ניר חתום בידי יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, ואשר נושא בחובו הבטחה, שבשלה, כך סבור רוזנבוים, הסיר כצל'ה את הצעתו. בינתיים.,



ההתחייבות של ביבי

וכך לשון המכתב:

א.נ.

בישיבת הנהלת הקואליציה שהתקיימה היום, הוחלט כי לאור הסיכומים עם ראש הממשלה, נדחה חופש ההצבעה שניתן לחברי הקואליציה בשבועיים.

עפ"י הסיכום הנ"ל במשך השבועיים הקרובים יפעל ראש הממשלה למציאת פתרון לשכונת גבעת האולפנא ללא צורך בחקיקה, באם לא ימצא פתרון כזה במהלך השבועיים הקרובים, תוחזר ההחלטה על מתן חופש הצבעה לחברי הקואליציה להצביע עפ"י צו מצפונם. כמו כן במצב כזה שלא נמצא פתרון בשבועיים הקרובים ראש הממשלה אינו שולל את אופציית החקיקה.

במקביל, החל מהיום הממשלה "תקפיא" את כל ההיערכות לפינוי של השכונה.

במידה והחוק יעבור בהצבעה, תמנע הממשלה מכל "מחטף" להריסת השכונה במהלך כל תהליך החקיקה עד להשלמתו והקפאת ההיערכות לפינוי תשאר בתוקף בכל התהליך החקיקה.

ח"כ זבולון אורלב הוא צד בסיכום שהושג כאשר מצידו הוא מתחייב להסיר את הצעת החוק שלו ולא להעלותה להצבעה במהלך השבועיים הקרובים.

אני מבקש ממך כי תפעל מול יוזם הצעת החוק השנייה ח"כ יעקב כץ להמתין שבועיים ע"מ למנוע מצב של הפלת החוק במליאה היום, מה שעלול להקשות על גיוס רוב לחוק ההסדרה במידה ויהיה צורך בכך בעוד כשבועיים".

עד כאן.

חייכתי וסיפרתי לו על מכתב המצוי עד היום בכיסו של שר החוץ, אביגדור ליברמן. המכתב ההוא, אמרתי לו, חתום לא בחתימתו של אלקין כי אם בחתימת ראש הממשלה בכבודו ובעצמו, כשמצורפת אליו חתימתו של שר האוצר, יובל שטייניץ. הנידון: הבטחה לכלול את הקריטריונים למיצוי כושר השתכרות.

הנייר אולי מפאר את כיסו של השר, מעבר לכך אין לו כל משמעות, הזכרתי לו. ובכל זאת, הוא מעדיף להיות אופטימי. וכי יש ברירה אחרת?

נכון לעכשיו, נמתין לעוד שבועיים, תושבי שכונת האולפנה כבר נערכים לעלות מחדש אל הכנסת, מלווים בתינוקות, בקבוקים ומוצצים.

תושבי שכונת האולפנה בכנסת • צילום: קובי הר צבי

















יעקב כץ כצל'ה חוק ההסדרה זאב אלקין בנימין נתניהו שכונת האולפנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד