י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ח"כ אריאל: "3 שרי ליכוד עמדו להצביע איתנו" • ראיון וידאו

בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' חושף ח"כ אורי אריאל • שלושה שרים בכירים מ'הליכוד' עמדו להפר את המשמעת הקואליציונית ולהצביע בעד חוק ההסדרה • ראיון וידאו • צפו

אורי אריאל בראיון. צילום: קובי הר צבי
אורי אריאל בראיון. צילום: קובי הר צבי



את ח"כ אורי אריאל מ'האיחוד הלאומי', פגשתי רגע לאחר שיצא מהמליאה, בעת סערת הרוחות ששררה שם, עם הסרת חוק ההסדרה.

בעוד כלי התקשורת השונים מסתערים עליו בשאלות משאלות שונות, על חוק ועל בג"צ, אני בחרתי לדבר איתו תחילה דווקא על הפן האנושי של הדברים.

במהלך היום כולו ראיתי אותם, את תושבי גבעת האולפנה, צובאים במסדרונות הכנסת הם, נשיהם וטפם, וקשה היה שלא להתחבר רגשית למצוקתם.

לאנשים האלו עומדת המדינה, בעוד מספר שבועות, להרוס את הבית. לכל אחד מהילדים הללו יהרסו את חדרו, צעצועיו יועברו לבית אחר.

מעבר לשאלה העקרונית והאידיאולוגית, יש כן צד הומני. מאחורי המצוקה הזו עומדות זוגות עיניים של ילדים, שיפערו בתדהמה לנוכח מה שהמדינה עומדת לעולל להם.

ביום שכזה קשה היה לתפקד כעיתונאי גרידא, הרגשות גאו. בקבוקי התינוקות, המוצצים, החיתולים, העגלות, ובעיקר:העיניים הגדולות של כל אחד מהילדים הללו, שתלה בכל עיתונאי או ח"כ את תקוותו. שיעזור. שיכתוב. שיפעל.

תהא דעתנו אשר תהא באשר למפעל הגדול של ההתנחלויות, חלקנו נסכים עמו אידיאולוגית, חלקנו לא. אך לטעמי יש כאן שאלה אחרת לגמרי. מה עוד יכולה מדינת ישראל לעולל לתושביה, אלו שרכשו בתום לב אדמות? האם לא די במה שעוללה לתושבי גוש קטיף?

ח"כ אורי אריאל, פניתי אליו בשאלה, אני דווקא הולכת לשאול אותך קודם כל על הצד האנושי שבדבר. ראינו היום במסדרונות נשים, תינוקות, בקבוקים, תיקים, זה נגע ללב. להביא אותם עד לפה ובסוף לשלוח אותם הביתה בלי כלום?

אבל הוא סבור שהם לא חזרו הביתה בלי כלום: "התקדמנו מאד היום הזה, הדיון הזה הביא את ראש הממשלה לבקש את הדחייה בת השבועיים, והייתה הסכמה שאם בעוד שבועיים, לא תהיה הסכמה תהיה חקיקה.

כנ"ל לגבי הח"כים והשרים, שלא היו מובטחים בהצבעה כזאת, הדיון הזה קידם את כל העגלה הזאת ואני חושב שטוב שבאו תושבי האולפנה ואחרים. בעזרת ה' בעוד שבועיים, אם זה לא יסתיים בצורה אחרת נעלה את זה לחקיקה והחוק יעבור".

• והתושבים יבואו שוב?

"זו החלטה שלהם, אני חושב שהם יכולים לבוא שוב. זה לא מסע כזה מפרך, תמיד לעלות לירושלים זה טוב. גם אם הנסיבות הן לא ממש נחמדות. היה השבוע יום ירושלים וכולנו שמחנו ובאנו לירושלים עם נשינו וטפינו וזקנינו".

הוא מחייך, מתקשה להבין שאני לא ממש מבינה את רוח החלוציות בה חדור הציבור שהוא מייצג אותו נאמנה.

"נגיד זאת כך: שאלו יהיו צרותינו".

אני מאמין לביבי

מכאן אני עוברת איתו אל הצד המעשי של הדיון: הרי במהלך הדיון התעקש ראש הממשלה ועמד על דעתו לפיה 'אני לא ביקשתי שום דבר, אדרבה, תעלו את החוק'.

בא ח"כ כצל'ה והביך אותו בשידור חי ואמר 'מקורביך שלחו מסרונים לראש הישיבה בבית אל, אני ממושמע לו ומסיר את הצעת החוק. הסתכלתי על פניו של ראש הממשלה, והוא היה נראה באמת מובך. ניסה להתפתל ולהכחיש. זה לא שידר אמינות. מה חשבת על כל הסצנה הזו?

לאורך כל זמן הצגת השאלה ח"כ אריאל מחייך קלות. נראה שהסצנה המתוארת די ערבה לחיכו. אחרי הכול, לא בכל יום מזדמנת לאופוזיציה, ועוד אופוזיציה מצומקת שכזו, להביך ראש ממשלה באופן שכזה.

"אני יכול להעיד על עצמי שהייתי אצלו אתמול, יחד עם יו"ר הסיעה, ח"כ יעקב כץ כצל'ה, והוא אכן ביקש את הדחייה הזו. הוא עצמו, לא מסרונים ולא מקורביו.

"ישבנו אצלו אתמול, בשעה 9:25 עד 10:05. וזאת הייתה בקשתו, אני חושב שהיא בקשה לגיטימית של ראש ממשלה לח"כים, להגיד 'תנו לי את הזמן כדי שאוכל לנסות ולהביא פתרון אחר ואתם חכו'. אנחנו בקשנו ממנו לקבל הבטחה שבעוד שבועיים אכן יעלה החוק ולא תהיה הפרעה לשרים ולח"כים להצביע. הוא אמר את זה בצורה שלא מחייבת ולכן לא הייתה לנו ברירה.

"אני מכיר את ח"כ כץ, אין לו שום כוונה להביך את ראש הממשלה, הוא דיבר אליו מאד בכבוד בפגישה, מאד בכבוד גם פה, ואני מקווה שלא על זה יקום וייפול דבר".

• אתה מאמין לראש הממשלה? אתה מאמין לזה שיימצא פתרון בעד שבועיים או שזו סתם גרירת זמן?

"אני מאמין שהוא ישתדל להביא פתרון, ואני מאמין עכשיו, כפי שבעצם סוכם, שאם לא יהיה פתרון תוך שבועיים, היות ונגמר הזמן לחקיקה אז תהיה חקיקה. וזה יהיה הפתרון עצמו".

הייתי מעדיף שיהיה אחרת

• אתה מרוצה מכל מה שקרה היום. כי ח"כ מיכאל בן ארי מהסיעה שלכם יצא זועם מהמליאה.

"אני הייתי מעדיף שיהיה אחרת, שתהיה היום הצבעה בטרומית ונמתין שבועיים עם קידום החקיקה. אבל היות וככה החליטה הקואליציה ויש לה רוב גדול מאד, הייתי אומר אולי אפילו דורסני, זה מה שיש לנו. ועם זה אנחנו ב"ה מתקדמים, וזה מה שחשוב. צריך להודות להקב"ה ולמי שעובד שהגענו עד לפה, ובעזרת ה' נצעד קדימה".

• שמעת את השמועה לפיה יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, החליט להצביע בניגוד למשמעת הסיעתית?

"לא, הוא לא אמר לי את זה, ואני לא שמעתי, אבל כפי שאני מכיר אותו זה מתאים לעניין ואני מברך אותו על כך".

• אתה מעריך אותו. תזכרו לו את זה בבוא היום? – אני שואלת, ומתכוונת כמובן להצבעה לתפקיד נשיאות המדינה, בבוא העת.

"אני מעריך אותו מאז ומתמיד על יושרו, על אמינותו, על השקפותיו, והדבירם שאת אומרת רק מחזקים את זה".

• אולי זה מה שכאב לביבי? אולי בגלל זה הוא כעס והיה לא נינוח?

"כן, תראי, אני מעריך שזה לא נוח לראש ממשלה שיש שרים וח"כים, למרות שלא רבים כי הייתה משמעת...שיצביעו נגדו".

שרים? – אני מופתעת, בליכוד? הוא עומד על כך שידוע לו על שלושה (!) שרים בליכוד וגם אחרים.

"הייתה יכולה בהחלט להיגרם מבוכה לראש הממשלה כי זה לא קרה עד היום. וכשיש תקדים פעם אחת יש חשש שזוהי רק ההתחלה ויהיה לזה המשך ככדור שלג. וודאי שראש הממשלה לא רצה את זה, הסוף נגמר כמו שנגמר ואני חושב שהוא יכול להיות מרוצה, אנחנו בעירבון מוגבל. אבל אני חושב שהעניין כולו ייבחן בעוד שבועיים".






וידאו: קובי הר-צבי

אורי אריאל חוק ההסדרה יעקב כץ כצל'ה בנימין נתניהו ראובן רובי ריבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד