כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

תקרית בז'נבה: ליצמן סירב ללחוץ יד לסגנית רה"מ בלגיה

תקרית בכנס בינלאומי בז'נבה • סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, סירב ללחוץ את ידה של שרת הבריאות של בלגיה - והיא נעלבה • כתבה בפייסבוק: "הידיים שלי היו נקיות"

ליצמן. צילום ארכיון: יואל לוי
ליצמן. צילום ארכיון: יואל לוי



תקרית משעשעת, שיכולה הייתה להפוך לתקרית בינלאומית, אירעה בעת כינוס הוועידה הבינלאומית של "עצרת הבריאות העולמית" בז'נבה שבשוויץ, כנס בו השתתף גם סגן שר הבריאות הישראלי, יעקב ליצמן.

היה זה כאשר סגנית ראש ממשלת בלגיה ושרת הבריאות במדינה, לורט אונקלינקס, ביקשה ללחוץ את ידו של ליצמן ונענתה, כמובן, בסירוב.

הסגנית, שלא עודכנה מעולם במנהגי היהודים - נפגעה.

בדף הפייסבוק שלה כתבה לאחר מכן: ״ליצמן סירב ללחוץ את ידי בכנס בז׳נבה בשוויץ,״ ואף ניסתה להצטדק כי "הידיים שלי נקיות".

"זו הפעם השניה ששר מסרב ללחוץ את ידי בגלל היותי אשה", כתבה אונקלינקס, שלא הבינה על מה ולמה.

"בפעם הקודמת זה היה איראני. עכשיו זה שר הבריאות של ישראל. כאן בז'נבה. היחס הפונדמנטליסטי הזה, שקשור לתפיסת הנשים בדת, מטריד אותי עמוקות".

התלונה בדף הפייסבוק של השרה הבלגיתצילום: התלונה בדף הפייסבוק של השרה הבלגית
התלונה בדף הפייסבוק של השרה הבלגית


"זו אי-הבנה"

הידיעה על כך פורסמה לראשונה ב'יודס אקטואיל', העיתון היהודי הגדול בבלגיה. בהמשך פורסמה גם בסוכנות הידיעות היהודית JTA. בידיעות מוצג ליצמן כחסיד גור וח"כ בסיעת יהדות התורה.

בתקשורת היהודית התקשו להבין על מה ולמה התעורר כעסה. העורך הראשי של 'יודס אקטואיל' כתב בעקבות התקרית: "התגובה הילדותית של השרה מעידה על בורותה. לסירובו של מר ליצמן ללחוץ את ידה של גב' אונקלינקס אין כל קשר להשקפה כלשהי על נשים או על ניקיון. גם על נשים חרדיות נאסר לגעת בבני המין האחר. זה המנהג. פוליטיקאי מנוסה יותר היה צריך להיות מודע לרגישות הזו מראש".

״מאות נציגים מכל המדינות בעולם שהשתתפו בכנס, הבינו ואף כיבדו את הנוהג המקובל והמוכר אצל אנשים דתיים״, הגיב ליצמן על ה'תקרית'.

בפמליית משרד הבריאות שנלוותה לסגן השר בכנס הבינלאומי בז׳נבה אמרו, כי הבהירו לנציגה הבלגית את הנוהל הקיים בנושא. עוד אמרו, כי שרת הבריאות האמריקנית קתלין סבליוס, שפגשה את ליצמן בכנס, גילתה הבנה מלאה לכך, מתוך הערכה לשמירה על אורח החיים של סגן השר הישראלי.
יעקב ליצמן לחיצת יד בלגיה ז'נבה קתלין סבליוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד