ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

חולל בית הכנסת העתיק ב'נערן' • צפו

צלבי קרס וכתובות נאצה רוססו בבית הכנסת העתיק הסמוך ליריחו • "נגן בגופינו על בית הכנסת" • עמותת 'תרבות ומורשת יריחו': הערבים משחיתים הכל, כפי שעשו בארמונות החשמונאים

צילום: עמותת 'תרבות ומורשת יריחו'
צילום: עמותת 'תרבות ומורשת יריחו'



הבוקר (ו), כמידי שבוע הגיעה קבוצת מתפללים להתפלל בבית הכנסת העתיק 'נערן' הממוקם כ-5 ק"מ צפונית ליריחו. המתפללים שהגיעו הזדעזעו לגלות צלבי קרס, כתובות גרפיטי בעד מדינה פלשתינאית ופגיעה קשה והשחתה בפסיפס העתיק במקום.

בשנת 1921, שלוש שנים לאחר שהתגלה בית הכנסת במהלך מלחמת העולם הראשונה בהפגזה טורקית, נחשף בבית הכנסת פסיפס הכולל כתובות הקדשה בארמית ומנורות שבעה קנים.

בגרעין יריחו אומרים כי מדובר בחציית קו אדום, "הפסיפס ההיסטורי הוא עדות להיסטוריית עמינו. אם צה"ל לא מסוגל לשמור - נגן בגופינו על בית הכנסת".

ארנה קובוס, מנהלת עמותת 'תרבות ומורשת יריחו', סיפרה ל'בחדרי חרדים' כי בית הכנסת נמצא בשטח A וצה"ל אינו מאפשר להגיע אליו באופן קבוע. "המתפללים שהגיעו הבוקר גילו צלבי קרס על רצפת בית הכנסת, מלבד הנזק הרב שגרמו למקום".

קובוס אומרת בכאב כי בשל המגבלות על כניסת ישראלים למקום, הערבים משתלטים עליו ועושים בו ככל העולה על רוחם, בדיוק כפי שקרה בארמונות החשמונאים בחלק הדרומי של יריחו, שם בנו בתקופה האחרונה שכונה שלמה בסמוך לבית קברות יהודי עתיק.

האתר הארכיאולוגי בארמונות החשמונאים מהווה עדות החשובה ביותר על תקופת הדור השלישי של מלכי החשמונאים שבנו את ארמונות החורף שלהם. האתר נחקר בדקדקנות על ידי פרופ' אהוד נצר ז"ל.

ממשטרת מחוז ש"י נמסר, כי ניידת משטרה שהגיעה למקום סרקה ולא מצאה כל סימנים או גרימת נזק. ארנה קובוס הגיבה כי כתובת הגרפיטי כוסו עם חול וטושטשו על ידי המתפללים.

בעקבות כך משטרת מחוז ש"י שלחה פעם נוספת ניידת שחברה במקום למתלוננים, ולאחר שאותרו כתובות הגרפיטי שכוסו בחול, הוזמנה ניידת מז"פ למקום, והמשטרה פתחה בחקירה.

צילום: עמותת 'תרבות ומורשת יריחו'









יריחו נערן בית כנסת עתיק חשמונאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד