כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

נשיא הבנק המרכזי של שווייץ: מתכוננים לתרחיש של קריסת היורו

תומס ג'ורדן אמר כי אינו צופה שתכנית כזו תהיה נחוצה; מחוייב למניעת התחזקות הפרנק

  • ז' סיון התשע"ב
נשיא הבנק המרכזי של שווייץ: מתכוננים לתרחיש של קריסת היורו



שווייץ מתכוננת לקריסה אפשרית של מטבע היורו, שתביא להתחזקות מהירה נוספת של הפרנק השווייצי, לדברי נשיא הבנק המרכזי של שווייץ, תומס ג'ורדן, אף שלטענתו הבנק אינו חוזה כי יידרש להשתמש בתכנית חירום שכזו. ג'ורדן אמר את הדברים בראיון לעיתון "זונטגסצייטונג", והוסיף כי ימשיך למנוע מהפרנק להתחזק מעבר לשער של 1.2 פרנק ליורו.

"עלינו להיות מוכנים למקרה שהאיחוד המוניטרי יקרוס, אף שאיני צופה שזה יקרה", אמר ג'ורדן, שחזה את משבר החובות בגוש היורו כבר ב-1994, בעבודת הדוקטורט שלו, עוד בטרם הושק המטבע. ג'ורדן מונה לתפקיד בינואר באופן זמני, לאחר שהנשיא הקודם, פיליפ הילדברנדט, התפטר בעקבות שערוריית מסחר במט"ח, ובאפריל הפך מינויו לקבוע.

ג'ורדן אמר כי ממשלת שווייץ מינתה קבוצה של מומחים לשקול תרחישים אפשריים במקרה של פירוק גוש היורו. לדבריו, הקבוצה מתמקדת ביצירת כלים למנוע בריחה של משקיעים למקלט הבטוח של הפרנק. מאז פרוץ המשבר בגוש היורו, זינק הפרנק מול המטבע האירופי, וחזק כיום ב-30% לעומת פרוץ המשבר, למרות התערבויות הבנק המרכזי של שוויץ. ג'ורדן התחייב להמשיך בדרכו של הילדברנדט ולהקפיד כי שער הפרנק לא ירד אל מתחת ל-1.2 פרנק ליורו, באמצעות רכישת יורו בעת הצורך.

אפשרות אחת להתמודדות עם עליית הפרנק, אומר ג'ורדן, היא הגבלות על זרימת ההון לשווייץ, אך הוא סירב לפרט בנושא. בחודש שעבר הוא שלל החלת שיעורי ריבית שליליים על פקדונות זרים, ככלי למאבק בזרימת ההון למקלט הפרנק.
בנק שוויץ פרנק זרימת הון גוש היורו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד