י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

אנטישמיות במעזיבוז

שליח בחדרי חרדים למעזיבוז פיני רוזנברג

האנטישמיות באוקרינה לא פסחה אפילו על העיירה השקטה מעזיבוז. רוב הסועדים בסעודת ליל השבת המרכזית בחדר האוכל הגדול שבהיכל הבעש"ט, לא הבינו מדוע חדר האוכל, כמעט והתרוקן ממאות סועדיו.

הכל התחיל כשעה אחרי תחילת סעודת ליל שבת בעיירה מעזיבוז שבאוקרינה, לשם נוסעים מידי שנה בחג שבועות, מאות מתפללים בכדי לחגוג את חג מתן תורה סמוך לציונו של הבעש"ט בקצה העיירה.
צעיר חרדי כבן 25 הגיע לחדר האוכל כשפניו מלאות בדם, "הותקפתי ע"י שיכורים גויים ", אמר.

הרחבה ממול היכל הבעש"ט התמלאה תוך דקתיים במאות בחורים ואברכים. מי שפיקד על ציבור המתפללים היה הרב יעקב זילברמן יו"ר הקהילה היהודית בקייב ואיש זק"א באוקרינה. "רבותיי" פתח הרב זילברמן, "הגיע לכאן כעת בחור שחזר מתפילה בבית הכנסת העתיק (של הבעש"ט. פ.ר) שמעט מרוחק מכאן".

"בדרכו חזרה, הוא הותקף בידי קבוצת גויים שיכורים, זאת הפעם הראשונה שאירוע כזה קורה במעזיבוז.
"התאספנו פה עכשיו בכדי להגיב באופן מיידי כדי שלא יקרה סיפור כזה שוב. מסיים זילברמן.

מאות החלו לצעוד בשבילי העיירה הרעועים, מחפשים אחר התוקפים. לפתע עוצר שוב הרב זילברמן. הס הושלך באוויר. "אני רוצה לבקש" הוא אומר, "גם אם מוצאים את התוקפים, לא להרביץ להם ולא להכות אותם, פשוט לעצור אותם ולחכות למשטרה, משטרה הוזמנה ע"י השומר הגוי והיא בדרכה לטפל באירוע".

לאחר דקות ארוכות של הליכה תוך כדי שאנחנו סורקים היטב שוב ושוב את הדרכים החשוכות בעיירה, הוחלט לשוב על עקבותינו.

בדרכינו פגשנו בניידת המשטרה. הרב זילברמן פצח איתם בשיחה קולנית בשפה הרוסית, ולאחר דין ודברים ארוך עם מפקד המשטרה, הורה זילברמן לציבור לשוב בחזרה לזמירות השבת.

למחרת, תוך כדי שאוכלים אנו את הצולנ'ט העסיסי בחדר האוכל של הבעש"ט, פתח הרב זילברמן במספר מילים.

"האירוע שקרה אתמול הינו אירוע לא פשוט, לא יתכן שבחור יהודי ילך להתפלל בבית הכנסת העתיק של הבעש"ט ויותקף בידי שיכורים רוסים.

"ברצוני לבשר לכם שב"ה, ההשגחה העליונה סובבה את הסיפור. הבחור שהותקף הינו בחור שמבין היטב רוסית. במהלך התקיפה הוא שמע את אחד התוקפים קורא לחברו. את שמו של התוקף מסר הבחור למשטרה.

מדובר כאן בכפר קטן מאד, כולם מכירים את כולם ולכן הבחור נתפס ממש בשעות האחרונות, והוא מוחזק כעת בידי המשטרה המקומית.

אביו ומשפחתו, באו בדקות האחרונות לר' ישראל מאיר גבאי (יו"ר ארגון "אהלי צדיקים" שמפעיל את מתחם הבעש"ט במעזיבוז. פ.ר) והתחננו שיורה למשטרה לשחרר אותו בהבטחה שאירוע מסוג זה לא ישנה יותר בכפר". הקהל המרוגש החל למחוא כפיים בהתרגשות. קבוצת בחורים פצחה בהתלהבות בשירי שבת.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' מוסיף הרב זילברמן פרטים נוספים "בהתייעצות שערכנו הערב (ב') עם הרב גבאי יו"ר ארגון אהלי צדיקים, ועם אהרן מיינברג מבעלי חברת התעופה אירוסוויט שהיה אורח הקהילה בחג. שראו במו את ההתגרות המקומיים במתפללים היהודים החלטנו להפגש מחר עם מושל מחוז חמילצקי כדי לדון בהמשך שיתוף הפעולה למען אלפי המתפללים שמגיעים לכאן סביב כל ימות השנה.
מעזיבוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד