כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

ה'מבקר' של בתי הכלא: ח"כ מש"ס

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, אמנון כהן, ייחשב למבקר רשמי של השב"ס • יוכל להגיע לביקורות פתע ולעמוד מקרוב על תנאי כליאתם של האסירים בישראל

אזיקים. צילום: פלאש 90
אזיקים. צילום: פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, אישרה הבוקר לקריאה ראשונה, תיקון חשוב לפקודת בתי הסוהר, לפיו ייחשב יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מבקר רשמי של שירות בתי הסוהר וכך יוכל, ללא תיאום מוקדם עם שירות בתי הסוהר, להגיע לביקורות פתע ולעמוד מקרוב ובאופן בלתי אמצעי על תנאי כליאתם של אסירים בישראל.

התיקון יחול, כמובן, על כל יו"ר ועדת הפנים בעתיד. אישור הצעת החוק נעשה בהסכמה מלאה עם המשרד לביטחון פנים.

הצעת החוק היא פרי יוזמתם של חברי הכנסת אמנון כהן, דוד אזולאי, משה גפני, גאלב מג'אדלה, אורי מקלב ודב חנין.

עד כה ניתנה סמכות זו, מכוח החוק, רק לשופטי בית המשפט העליון וליועץ המשפטי לממשלה. בנוסף נתנו סמכויות כאלו לשופטי בית המשפט המחוזי והשלום לגבי בתי סוהר שבתחום שיפוטם. מבקרים אחרים (סנגורים ציבוריים ואחרים) קיבלו אישורים מיוחדים, אד-הוק, מהשר לביטחון פנים.

עם אישור הצעת החוק אמר ח"כ אמנון כהן כי מדובר בתיקון חשוב מאד, שכן קיימות פניות רבות של משפחות אסירים המבקשות לבחון את תנאי הכליאה של יקיריהם. "הביקורת תהיה ביקורת בונה ותבחן האם מדינת ישראל עומדת בקני מידה בינלאומיים בתחום הכליאה. הביקורת רק תשבח את תנאי הכליאה ותיטיב עם האסירים ועם המדינה" אמר ח"כ כהן.

ח"כ אורי מקלב אמר כי התיקון חשוב מאד, שכן פעמים רבות, מראים בסיורים רשמיים בבתי הכלא את הצד היפה של בית הכלא ולא את ה"חצר האחורית". כעת יוכל יו"ר ועדת הפנים להכיר מקרוב ובאמת את תנאי הכליאה ולפעול לתיקונם.

עו"ד רחלה אראל, מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים, אמרה כי "זהו רגע היסטורי. הצעת החוק מבורכת וחשובה. ועדת הפנים גילתה את פניה כי היא איננה מסירה ידיה מהאסירים, וכי הנעשה בחצר האחורית במדינת ישראל עומד בראש מעייניה. כך במדינה דמוקרטית, יתקיים מנגנון של איזונים ובלמים בין הרשות המחוקקת לבין הרשות המבצעת. זהו רגע של נחת.
ועדת הפנים אמנון כהן אסירים שב''ס תנאי כליאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד