ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

נקמת הקנאים? חולל בית הכנסת העתיק בטבריה • צפו

חילול בית כנסת מול חילול קברים • אלמונים פרצו לבית הכנסת העתיק בחמת טבריה - וציירו גרפיטי: "על כל קבר אתר" • רשות הטבע והגנים: "הנזק בלתי הפיך"

הגרפיטי שנחשף הבוקר. צילום: מוטי דולב
הגרפיטי שנחשף הבוקר. צילום: מוטי דולב



במהלך הלילה (ב') פרצו אלמונים לגן הלאומי חמת טבריה, שבליבו בית כנסת מתקופת הסנהדרין, ניתצו וציירו כתובות גרפיטי על הפסיפסים בני אלפי השנים, וציירו כתובות נאצה בגרפיטי על חלק מהקירות.

עובדי הגן הלאומי חמת טבריה תיארו בהלם רב את הרגשתם.

הפריצה אירעה בשעות הלילה תוך כדי גרימת נזק עצום לבית הכנסת ולפסיפסים המרשימים שעיטרו את האתר, שחלקם נחשבים לעתיקים ביותר שנמצאו בבתי כנסת בישראל. בין השאר ניתצו האלמונים את הפסיפסים וריססו עליהם כתובות גרפיטי בעברית. הנזק שנגרם לאתר מוערך במיליוני שקלים.

לפני כחודשיים התנהל במלוא עוזו מאבק בין 'אתרא קדישא' לבעלי מלון בוטיק טברייני שנחפר בסמוך לבית העלמין העתיק. עתירות שהגישה 'אתרא' לבית המשפט נדחו לאחר שרשות העתיקות דחתה את טענותיהם על הימצאות קברים. האם האירוע הנוכחי הוא נקמת הקנאים? האם זהו פשר הגרפיטי "על כל קבר אתר"?

המאבק בטבריה - סיקור מלא:
3 מעצורי 'אתרא קדישא' חזרו להפגין בטבריה - ונעצרו שוב
תבוסה ל'אתרא קדישא' • מלון יוקם צמוד לקברים
גם בג"ץ דחה עתירת 'אתרא קדישא' נגד המלון הטברייני
הגר"ש נגד חילול הקברים בטבריה: "אל תהיו שאננים"

משטרת טבריה הוזעקה למקום ופתחה בחקירת האירוע החמור וצוותי ארכיאולוגים ומומחי שימור של רשות העתיקות ושל רשות הטבע והגנים הגיעו על מנת לבחון את הנזק הרב שנגרם למוצגים. מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין ומנהל רשות העתיקות שוקה דורפמן הנחו את צוותי המחוז לבצע הערכת נזק מיידית על מנת להיערך לשיקום ולשימור האתר הפגוע.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אמר הבוקר בתגובה: "חלק מהנזק שנגרם הוא בלתי הפיך ואי אפשר בכלל לתמחר נזק שכזה לערכי מורשת בני מאות שנים. הגורמים למעשה לא ברורים לנו עדיין ובכל מקרה לא מצדיקים פגיעה גסה כל כך בערכי תרבות ומורשת שערכם לא יסולא בפז. הנזק הוא טוטאלי והמראות קשים לכל מי שמכיר את המקום ואת ערכו ההיסטורי, ולכל מי שמורשת ישראל חשובה לו.

"כולי תקווה שיחד עם משטרת ישראל נצליח לשים את הידיים על המשחיתים ולהעמידם לדין על מעשה הנבלה הזה. מדובר בהליך שיקום יקר, שעלותו מוערכת במיליוני שקלים ושיימשך לאורך שנים רבות, אך מיד בסיום הערכת הנזק נצא לדרך, לצד שותפינו ברשות העתיקות, ולא ננוח עד שנשיב את האתר לתפארתו".













טבריה בית כנסת רשות הטבע והגנים הרס גרפיטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד