כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

חשיפה: ליקויי בטיחות חמורים בהסעות תלמידים

בשוהם, רחובות, רמלה לוד קדרון וגבעת ברנר מצאה המכללה הישראלית לביטחון וחקירות ליקויים בתחבורה הציבורית המשמשים להסעת תלמידים ותלמידים עם צרכים מיוחדים

לרכב המצולם אין קשר לכתבה
לרכב המצולם אין קשר לכתבה

בבדיקה בטיחות שנערכה לאחרונה על ידי "המכללה הישראלית לביטחון וחקירות", נמצאו ליקויי בטיחות חמורים בהסעות תלמידים, באזור רחובות, שוהם, רמלה לוד, קדרון וגבעת ברנר. בבדיקת התחבורה הציבורית עולה כי אין אמצעי בטיחות כנדרש בהסעות תלמידים, לרבות חגורות בטיחות המאבטחות את הנוסעים במצב ישיבה. בדיקה של הסעת תלמידים בתחבורה הציבורית, העלתה כי בדרך כלל ההסעה באוטובוסים עירוניים כוללת מספר מושבים מועט ושעיקר הנוסעים עומדים במשך הנסיעה.

הבדיקה בתחבורה הציבורית העלתה עוד, כי ליושבים אין אמצעי בטיחות כנדרש לרבות חגורות בטיחות. מתברר שרוב התלמידים עומדים והאחיזה לא נמצאת בגובה המתאים להם, על מנת לאפשר עמידה יציבה בזמן נסיעה. למרות התקן הישראלי שמחייב את הדלתות להיפתח כדי למנוע סגירה על חלקי גוף או תיק, במקרים רבים הדלתות לא מותאמות להסעות ילדים.

ברוב האוטובוסים לא היו מראות המתאימות להסעות תלמידים וכך הנהג לא רואה כאשר ילדים קטנים נעים על המדרגות או נמצאים בשטח המת מבחינת הנהג והוא לא יכול לאבטח את שלומם. במקרים מסוימים על האוטובוס לנוע לאחור (נסיעה בעייתית ומסוכנת כשלעצמה) ובחלק גודל מהאוטובוסים לא קיימות מצלמות, המאפשרות ראיה בעת נסיעה לאחור והסיכון לתאונה גדל. בנוסף, קיימת דרישה שאדם מבוגר הנוסע באוטובוס ישגיח על התלמידים בנסיעה. דרישה זו איננה ישימה בתחבורה הציבורית.

בהסעות מיוחדות של תלמידים עם ליקויים נמצאו מפגעים חמורים. בכל סוגי ההסעות אין לנהג הכשרה מיוחדת פרט להדרכה של שמונה שעות ואין רענון או השתלמות קובע וכמו כן, אין מעקב אחרי הנהג בעת חידוש רישיון. לפחות בתאונה אחת התגלה שנהג הסעות מיוחדות, הסיע תלמידים כשהוא תחת השפעה של סמים ואלכוהול, התוצאה הייתה קטלנית לאחת הילדות. ביקורת התקינות לא מתאימות. בביקורות פתע שנעשו בקיץ בחברות המסיעות ילדים לקייטנות הורדו מהכביש 50% מכלי הרכב שנבדקו.

לא תמיד מנגנוני האבטחה שהותקנו בכלי הרכב מתאימים למנגנוני התנועה של הנכים. בתל אביב, אחד מהנכים אובטח על ידי המנגנון הרגיל שהותקן בכלי הרכב, אך מתברר שזה לא עזר, הכסא התהפך והנכה נהרג.

עמותת אור ירוק: "ניתן לצמצם את הסכנות שבהסעות תלמידים על יד הצבת מצלמות בתוך האוטובוסים והימצאות מלווה באופן קבוע. על המדינה להשקיע משאבים כדי להבטיח את התלמידים אשר משתמשים בכל יום בתחבורה הציבורית, במהלך שנת הלימודים".
אור ירוק הסעות ליקויי בטיחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד