י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

יום חדש ב'יתד' • העיתון משנה את פניו

את השלכות המהפך שהתרחש ביומון הליטאי 'יתד נאמן', טרם ניתן לראות בגליון היום שאחרי • אך השינויים הפנים-מערכתיים ממשיכים להתחולל ורבנים נוספים מצורפים לועדה

קוראים יתד נאמן. צילום ארכיון
קוראים יתד נאמן. צילום ארכיון



מי שפתח הבוקר, ביום שאחרי מהפך השליטה, את עיתון יום שישי של 'יתד נאמן', לא יכול היה שלא להתאכזב (או לשמוח. תלוי בזהות המתבונן והשקפתו) אל מול העובדה כי כל שינוי לא נשקף בו בפועל. מאמר המערכת הופיע כרגיל, חתום בידי י.נ. (-יתד נאמן), תאריהם של גדולי ישראל נותרו כשהיו, כאשר הגראי"ל שטיינמן מוכתר בתואר "הגאון הגדול" כמימים ימימה, ללא התואר "מרן".

"מי שמצפה לשינויים דרמטיים בעיתון - טועה", אומר הבוקר אחד מהבקיאים ברזי המהלך שהוביל ל'מפץ' הגדול. "אף אחד לא עשה מהלך משמעותי כל-כך רק כדי לזכות את ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן, בתואר שכל חסידיו היו כל-כך רוצים לראותו מופיע ב'יתד'".

ובכל זאת, אין ספק ששינוי, גם אם לא דרמטי וגם אם לא בין לילה או יום, יתחולל. תרשו לי לנחש שלא תקראו יותר במאמרי המערכת מתקפות נגד הגר"ע יוסף, גם אם דעותיו לא יעלו בקנה אחד עם דעת הגראי"ל שטיינמן, לא נגד חסידות חב"ד (גם אם אין הסכמה עם כל דעותיה), וגם השבועונים יזכו לעדנה מחודשת, מרוככת יותר.

עוד בנושא:
המפץ הגדול של 'יתד נאמן' • בעלים חדשים ופיטורים

מאחורי הקלעים התרחשו מהלכים זה תקופה ארוכה, כאשר על הפרק עמדה אפשרות של שינוי הרכב 'ועדת הרבנים' של העיתון. באותם ימים עלה לירושלים שליח נאמן מטעם הגראי"ל שטיינמן, והתייצב בבית ברחוב חנן 10, כדי לשאול על כך את פי הגרי"ש אלישיב - שאישר את המהלך.

ניסיונות להציג תמונת מצב לפיה כביכול היה מי שנכנס לאחר מכן אל החדר פנימה ושמע אמירות אודות השהיית המהלך באותו שלב, הביאו לשליחת השליח אל בית הגרי"ש בשנית. "אמרתי שכל מה שיאמר לכם ר' אהרן לייב, כך צריך לעשות", הייתה שוב התשובה החד-משמעית (הדברים, אגב, מתועדים והובאו כאן בדיוק רב).

"ראש הישיבה רואה במהלך האחרון את המשך הנהגתו של הגרי"ש אלישיב", בטוחים מקורבי הגראי"ל.

"כל מה שיאמר לכם". הגראי"ל שטיינמן. צילום ארכיוןצילום: "כל מה שיאמר לכם". הגראי"ל שטיינמן. צילום ארכיון
"כל מה שיאמר לכם". הגראי"ל שטיינמן. צילום ארכיון


כולם יישר קו

אמש, בשעת לילה מאוחרת, ניסה נתי גרוסמן, העורך הראשי שפוטר, להגיש את מאמר המערכת כהרגלו מידי יום (המאמר עסק בנושא האיום האיראני).

טלפון מנציג ההנהלה החדשה (רב נוסף שצורף בהוראת הגראי"ל שטיינמן לוועדה הרוחנית הוא הגאון רבי משה הלל הירש, מראשי ישיבת סלבודקה) הבהיר לו כי המאמר שיפורסם ייכתב על-ידי יצחק רוט - והמאמר של המודח נגנז. למי שאינו בקי בנעשה מאחורי הקלעים, אין שום מושג על השינוי, שכן החתימה, כאמור, נותרה כבכל יום: י.נ.

נכון לשלב זה כל העובדים (כולל מזכיר הוועדה הרוחנית, יהודה יברוב), יישרו קו עם ההנהלה החדשה ולא צפויים פיטורין מעבר למה שבוצע אתמול ולאלו שפרשו מרצונם. "הרבה מאוד מהידיעות המתפרסמות בנושא, הינן ספינים המשרתים את מי שלא ממש אוהבים את המהלך החדש-מחודש, ואשר מתפרסמים בכלי תקשורת (לא גדולים) המסכימים לשתף פעולה", אומר גורם בכיר בהנהלה החדשה.

באשר למנויים על העיתון, אומר אותו גורם, "אין ספק כי רבים מאותם שביטלו את המנוי לעיתון בעקבות פגיעתו בגדולי ישראל ימהרו לחדש אותו". יחד עם זאת, יודעי דבר מבהירים כי לא צפויה עלייה דרמטית של חידוש מנויים, שכן מעולם לא הורה הגראי"ל שטיינמן (ברוב ענוותנותו ובשל התרחקותו מהמחלוקת כמפני אש) לבטל מנויים, "כך שהציבור הרחב לא תמיד היה מודע למה שקורה במערכת העיתון, שהיה אמור להיות שופרם של בני התורה".

המטרה הכללית של ההנהלה החדשה היא למנוע זעזועים מיותרים, אומרים שם. השינוי בקו, נכון לעתה, יהיה יותר בכיוון של מניעת טורים שיתקפו גורמים כאלו ואחרים, וההנהלה הרוחנית החדשה היא זו שתקבע באלו תופעות יש להילחם - ומתי יפה השתיקה על הדיבור.
יתד נאמן הגראי''ל שטינמן נתי גרוסמן יהודה יברוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 62 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד