כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מאסר עולם למובארק • רבבות מפגינים בתחריר: מוות

הנשיא לשעבר זוכה מהאשמות בשחיתות, אך הורשע במעורבות ברצח המפגינים • רבבות בכיכר תחריר: דורשים עונש מוות • לאחר גזר הדין: מובארק עבר התקף לב

מובארק ב'כלוב'. צילום ארכיון
מובארק ב'כלוב'. צילום ארכיון צילום: מתוך רשתות מצריות



סופו של רודן: השופט אחמד רפעת מבית המשפט בקהיר שבמצרים חרץ היום (שבת) את גורלו של נשיא מצרים המודח, חוסני מובארק - לעונש של מאסר עולם. הנשיא הורשע במעורבות בהרג מכוון של המפגינים נגד משטרו.

אורכו של מאסר עולם במצרים הוא 25 שנה, ספק גדול אם בגילו (84) ירצה הנשיא את העונש במלואו, בפרט לאור המחלה ממנה הוא סובל. גם על שר הפנים של מובארק, חביב עאדלי, נגזר עונש מאסר דומה, בשל אותה עבירה.

בניו של מובארק גמאל ועלא, ו-6 עוזריו של שר הפנים עאדלי, זוכו מכל אשמה. גם מובארק עצמו נוקה מאשמת השחיתות.

לאחר שהשמיע השופט את גזר הדין, דווח כי מובארק לקה בהלם. מאוחר יותר אישר מנהל בתי הסוהר במצרים, כי הנשיא לשעבר מובארק לקה ב'התקף לב חמור' עם הגעתו במסוק לבית המאסר טורה.

מובארק טופל על-ידי חובשים שייצבו את מצבו, ולאחר שעתיים של משא ומתן עם הסוהרים, שלווה בבכי רב, הסכים מובארק לרדת מהמסוק. גם אשתו של מובארק, סוזאן, התעלפה במהלך הדיון.

רבבות מפגינים יצאו לכיכר תחריר בדרישה לגזור עונש מוות על מובארק, ההמונים גם דרשו להפיל את השלטון הצבאי ולהעמיד 'נשיא מתוך הכיכר'.

המפגינים זעקו בעיקר כנגד אחמד שפיק, מי שכיהן כראש ממשלה תחת מובארק ועלה לסיבוב השני בבחירות לנשיאות. לעומתו, חמדין סבאחי, מי שנחשב אופוזיציה לוחמת למשטר מובארק, ועלה גם הוא לסיבוב השני בבחירות לנשיאות, הגיע לכיכר והונף על כתפי ההמונים שקראו לעברו קריאות תמיכה.

עורכי דינו של הנשיא הודיעו כי יערערו על פסק הדין. אחד מהם, יאסר בחר, אמר בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית: "אנחנו נערער. ההחלטה מלאה פגמים מכל זווית אפשרית. אנחנו נזכה, מיליון אחוזים".

המתנגדים: "טעות, טעות, טעות!"

רבים במצרים הביעו אכזבה מהחלטת בית המשפט לזכות את הנשיא לשעבר, חוסני מובארק מחלק מהאישומים נגדו, ולא להטיל עליו עונש מוות. במקביל, תועדו כמה מתומכיו כשהם פורקים זעמם בהכאת עיתונאים מחוץ לאולם. בשעות הערב המוקדמות החלו להתקבץ בכיכר תחריר בלב הבירה המצרית אלפי מפגינים, לאחר שמובארק הוצא כבר מבית המשפט, פרצה מהומה באולם והחלו קריאות בדרישה לגזור עונש מוות על הנשיא המודח, כמו גם קריאות "העם רוצה לנקות את מערכת המשפט", ו"טעות, טעות, טעות!". עד מהרה הפך אולם בית המשפט לזירת קרב של ממש.

הכרעת הדין הגיעה אחרי עשרה חודשי משפט, שבמהלכם התקיימו 45 דיונים והוצגו עדויותיהם של 1,536 עדים.

האחים המוסלמים גינו בחריפות את גזר הדין שניתן למובארק, והגדירו אותו קל מדי. מנהל הקמפיין של מועמד האחים המוסלמים לנשיאות, מוחמד מורסי, אמר כי התנועה "תעשה הכל כדי לערוך משפט חוזר למי שבגד בעם המצרי". לדברי מנהל הקמפיין של מורסי, "פסק הדין מאכזב היום את כולנו". בכיר התנועה, עיסאם עריאן, הביע "תדהמה" מההכרעה, כמו גם מהעונש הזהה שניתן לשר הפנים לשעבר, חביב עאדלי, שהיה מעורב אף הוא בהוראה לירות לעבר מפגינים במהומות בשנה שעברה. "אין שום רצון פוליטי לעשות משפט צדק לאנשי המשטר הקודם".
מצרים כיכר תחריר חוסני מובארק התקף לב בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד