י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

קניון אסר על כניסת חרדי • ההנהלה: "לא רוצים פעילות חב"ד ברחבי הקניון"

מאבטח בקניון 'רמת אביב' מנע מחרדי להיכנס • "זו הוראה מגבוה", אמר המאבטח • הזמר יהורם גאון, עד ראיה, הזדזע ומחה: "זה יותר גרוע מברלין הנאצית" • אנשי עסקים חרדים: "נארגן אוטובוסים עמוסי חרדים שיגיעו לקניון" • הנהלת הקניון: "ביקשנו מאנשי חב"ד להמנע מפעילות בתוך הקניון"

מאבטח בקניון. צילום אילוסטרציה: פלאש90. למצולם אין קשר לכתבה
מאבטח בקניון. צילום אילוסטרציה: פלאש90. למצולם אין קשר לכתבה



הסיפור הזה קרה השבוע במדינת ישראל: חסיד שהגיע לקניון 'רמת אביב' נבלם על-ידי השומר בכניסה, בטענה שצורתו ולבושו השחור יגרום למבלים המקום לאי נוחות. "זאת הוראה מגבוה", הסביר השומר לנגד עיניהם המשתוממות של באי הקניון שעמדו במקום.

הזמר יהורם גאון, חתן פרס ישראל ושחקן ישראלי ידוע, היה בין מי שנכחו בכניסה לקניון וצפה במתרחש. ביום שישי, במהלך תוכניתו 'גאון ברדיו', המשודרת ברשת ב', סיפר גאון את אשר ראה, ואמר כי לדעתו המקרה חמור יותר מהיחס ליהודים בברלין של 1939.

"בשנת 1939, בבית קפה בברלין שהיה אחד מן הידועים בעיר", סיפר גאון, "אליו נהרו מהשמנה וסלתה של הגרמנים, כשביקשו שתי נשים יהודיות להיכנס, הן התקבלו על-ידי המלצר הראשי עם מגש של כסף ועליו כתוב: 'נוכחותכם כאן אינה רצויה'. עדויות של בני הזמן ההוא מספרות כי יהודים לא היו יכולים להיכנס לבתי קפה ומסעדות בעיר.

"כשהייתה מתקרבת שעת הארוחה, היו נעים היהודים מהפינות המרוחקות של העיר לכיוון תחנת הרכבת המרכזית בברלין, שם הייתה מסעדה שבה היהודים היו עוד נסבלים. ובבית מסחר גדול ומפואר עצרו יהודים בכניסה, ולשאלתם שלא ראו בעין יפה את ההתנהגות הבוטה וגסת הרוח נגדם, נענו כי צורתם ולבושם השחור גורמים לסועדים אי נוחות, עד כדי שלא רוצים לסעוד במקום", דברי גאון.

גאון סיפר את מה שראה השבוע בקניון רמת אביב, "הייתי שם כעד ראייה", מספר גאון. "נדהמתי כשראיתי את החסיד עומד ומתווכח עם השומר בכניסה ומבקש ממנו להיכנס פנימה, אך האחרון עוצר בעדו. כולם נכנסו, אך בגדיו, זקנו ופאותיו של החסיד מנעו את האפשרות החופשית של כולם.

"שאלתי את השומר: 'למה?' והוא ענה: 'אני רק ממלא הוראות'. שמעתם טוב. הוראות של הנהלת הקניון. קניון רמת אביב. ההוראה לא לתת לאנשים כאלו להיכנס כי הם מהווים אי נוחות אצל הסועדים. בברלין היה לפחות נימוס, שם הגישו את הבקשה על מגש של כסף. אך כאן בישראל זרקו אותו מהקניון. כל הכבוד להנהלת הקניון ששומרת בקפדנות על התיאבון של הסועדים".

אוטובוסים יצאו למחות ברמת אביב

כל מי ששמע את הסיפור עד כה הזדעדע מחומרת הדברים. אך איש העסקים החרדי, חיים ראבד, החליט לעשות מעשה. "זה מבחיל ומזוויע", אומר ראבד ל'בחדרי חרדים'.

ראבד, יחד עם דמויות נוספות במגזר החרדי, הצהיר הערב (מוצ"ש), כי אם הנהלת הקניון לא תפטר את השומר ואת כל מי שאחראי להוראה הזו - בכוונתם לפעול נגד הקניון בכל צורה חוקית ומשפטית אפשרית.

"נפעל בכל דרך נגד מי שנתן את ההוראה הגזענית הזו. אנחנו נדרוש את פיטוריהם של המנהל או המנהלים האחראים לכך", אמר.

בכוונתם לארגן במהלך הימים הקרובים אוטובוסים ובהם חרדים שייצאו לרמת-אביב, בכדי להביע מחאה נגד התופעה.

"אולי כך נגרום להנהלת הקניון להנעים את זמנם של האורחים בו. אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום אחרי מקרה כה מזעזע. אישי ציבור הבטיחו לתמוך בנו בכל צורה, באם לא יהיה כאן שינוי מהותי בגישת הנהלת הקניון".

תגובת הנהלת הקניון שנמסרה ל'בחדרי חרדים': "קניון רמת אביב פתוח ומקדם בברכה את כל הציבור הרחב ללא הבדלי דת, מין או גזע. לקניון מגיעים מאות אלפי מבקרים בשנה, מכל שכבות האוכלוסייה. חשוב להדגיש, כי בקניון נמצא בית כנסת הפתוח ברציפות בכל שעות פעילות הקניון וכמו כן, הקניון אינו פועל בשבת.

"בעקבות פעילות נמרצת של אנשי חב"ד ברחבי הקניון, קיבלנו תלונות רבות מלקוחות ומבעלי העסקים בו, אשר מרגישים מוטרדים מפעילות זו. לאור זאת, ביקשנו מאנשי חב"ד המגיעים לקניון לכבד ולהמנע מפעילויותיהם בתוך הקניון".

נתקלתם במקרה דומה? פנו למייל האדום של 'בחדרי חרדים'

רמת אביב קניון חרדים יהורם גאון חיים ראבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 191 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד