י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"עובדה קיימת" • מפתח שיטת הגמילה מהתמכרויות - מדבר

יחזקאל שטלצר, פסיכולוג שפיתח שיטה לגמילה מהתמכרות לאינטרנט • "האינטרנט יישאר לכן יש להיאבק בסכנותיו" • "הכנס בארה"ב הגביר את המודעות" • לגלוש ולזכור

יחזקאל שטלצר (מימין) עם ד"ר אברהם טוורסקי
יחזקאל שטלצר (מימין) עם ד"ר אברהם טוורסקי



קולמוסים רבים נשתברו על הסכנות האורבות ברשת, כנס 'כלל ישראל' הענק זה עתה נערך, כנסים נוספים נערכו ומודעות רחוב נתלו.

אך דומה כי לא הרבה ניסו באמת ובתמים למצוא פתרון שיענה על הבעיות והמכשולים הטמונים בגלישה, ויסייע למי שנכשל ח"ו בגלישה למקומות שאינם ראויים.

יחזקאל שטלצר, תושב טלז סטון, בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני בלימודי התפתחות והכשרה מקצועית בטיפול התמכרויות, בשיטות קוגנטיביות ובשיטת 12 הצעדים, הוא היחיד שהרים את הכפפה.

יחזקאל יסד מערכת שלמה של גמילה מהתמכרות לאינטרנט, באופן מקצועי ביותר, בחינם ובמטרה אחת: להציל כמה שיותר יהודים מגלישה במקומות מסוכנים, תחת השם 'שמור עינך'.

• איך הגעת לנושא הזה בכלל?

"עבדתי בארגון מת"ן (מפעל תורני לנוער),הם עבדו בזמנו עם משרד החינוך ואחר כך עברו לרווחה. שם עסקנו בטיפול בנוער חרדי בסיכון, ושם נתוודע לי גודל וחומרת הבעיה הזו, חיפשתי מענה אבל שום מענה מקצועי לא היה קיים".

• אתה מדבר על זה כאילו מדובר באסון של ממש ולא בשולי המחנה, המספרים עד כדי כך גבוהים?

"האמת שאין מספרים מדויקים, כולם מבינים ומדברים על זה, אבל לפי מה שאנחנו יודעים מדובר על רבבות יהודים בקהילות דתיות וחרדיות בכל העולם שמונחים בבעיה הזו. ובכלל כל הציבור נמצא בסיכון, זה הרי בעצם כל הסיכון באינטרנט, ואין אפוטרופוס לעריות".

• אז מה הפתרון? לוותר על האינטרנט?

"מה פתאום, מי שאומר את זה הוא מנותק. האינטרנט הוא לא כמו טלוויזיה שאפשר לחיות בלעדיה, אלא כמו טלפון שחייבים להשתמש בזה. צריכים להפנים: האינטרנט פה בשביל להישאר. מי שלא מבין את זה לא חי במציאות. גם ההנהגה הרבנית כבר מבינה שאי אפשר לחסום את זה, ואתה שומע את זה שהם מתחילים לומר שמי שצריך פרנסה ישתמש במסננים וכו', אבל אין כבר לא איסור גורף".

• ומסנן לא מספיק?

"גם מסנן לא פותר את הבעיה תמיד, למרות שהוא בהחלט דבר הכרחי, הן מבחינה מניעתית והן מבחינה טיפולית. זה בהחלט הדבר הראשון שאנחנו מציעים לכל מטופל. יש 2 אלמנטים: מניעה וטיפול. אנחנו מחזיקים אתר באנגלית ונשמרתם.קום, שנותן ייעוץ בנושא של פילטרים במגוון מכשירים וג'אדגטים, כי היום לא מספיק סינון במחשב וצריך גם לבלקברי, לאייפון וכו'".

צילום אילוסטרציה. פלאש 90צילום: צילום אילוסטרציה. פלאש 90
צילום אילוסטרציה. פלאש 90


ומהן דרגות ההתמכרות?

• אז איך בעצם מגיעים אליכם?

"הכוח שלנו הוא בעצם השימוש באותו הכוח של האינטרנט. הבעיה מתחילה בזה שהכול אנונימי והכל נגיש בהקשה אחת. את אותם כלים רתמנו לפתרון: אפשר לקבל את הפתרון באופן אנונימי, לפחות את מרבית הכלים, וגם כמובן הנגישות בהקשה אחת.

"כדי שיוכלו להגיע אלינו אנחנו מפרסמים ב'בחדרי חרדים' ובאתרים הדתיים השונים, גם רבנים רבים שולחים אלינו מטופלים, כי יש מעט מאוד שמתמחים בנושא הזה ובכלל בהתמכרויות, מה גם שאנחנו מודעים לרגישות של האנונימיות בציבור החרדי, ולכן אנחנו משתמשים בתחליפים של פורום וקבוצות טלפוניות במקום קבוצות תמיכה, שהן שלב חיוני בגמילה בדרך כלל.

"יש לנו גם קו חם (1599-500-119), וגם מייל תמיכה ([email protected]) שאפשר ליצור דרכם קשר באופן אנונימי. הקו החם לא מיועד לטיפול באמצעות הטלפון, אלא רק לכוון את המטופל איך להתחבר לכלים שלנו. יש לנו גם מערכת נפרדת לתמיכה בנשות המכורים שזה גם לא פשוט. יש הרבה מאוד מקרי גירושין בגלל דברים כאלה. לפי המידע שלנו זה הגורם המוביל למקרי גירושין אצל זוגות צעירים במגזר החרדי".

• ואחרי שהפונה יצר קשר, מה התהליך?

"דבר ראשון כשאדם מגיע אלינו אנחנו אומרים לו להירשם, ליצור מייל אנונימי בשביל זה, שאפילו אנחנו לא נדע מי הוא, וקודם כל שירשם לקבל את מייל החיזוק היומי, יש לנו 2000 מנויים למייל הזה וזה הולך וגדל, המון אנשים זקוקים לעזרה הזו. זה מספק עזרה וטיפים, ומקבלים גם מדריך.

"במדריך יש כלי של אבחון ראשוני, בכדי לראות באיזו חומרת התמכרות נמצא הפונה, ואז הוא יכול לבחון איזה כלי מתאים לו, זה די פשוט ברוב המקרים, הכלים ברורים ומכוונים והכל בשפה ברורה. אנחנו מחלקים את ההתמכרות בגדול ל-8 דרגות, החל מדרגה ראשונה בסיסית של התמודדות עם שמירת עיניים שיש לכל אדם, דרגה שניה זה מי שנפל פעם אבל בהקפדה בסיסית הוא יישאר 'נקי' בקלות, רמה שלישית הוא מי שיכול להחזיק תקופות ארוכות אבל נופל עדיין מידי פעם. רמה רביעית זה מי שלא יכול להישאר נקי אפילו תקופה של 90 יום. שאר הרמות זה כאלה שסוגי טיפול מסוימים כבר לא עוזרים להם וזקוקים לגמילה מסוימת".

"צריך לדעת, ד"ר אברהם טווערסקי, מומחה גדול בנושא שיש לו מרכז גמילה בארה"ב, טוען שיכול לקחת פחות משליש שניה לאדם להיגרר למשהו רע שקפץ לו בפרסומת נניח, אם לא סגר אותה תוך שליש שניה הוא עשוי להיכנס, ומדובר בכל גבר. יש מחקרים שמראים שההתמכרות הזו היא כמו סמים כבדים, משפיעה על המוח ומשחררת חומרים. בעולם המדעי זה כבר מוכר כהתמכרות כבדה.

צילום אילוסטרציה: מנח זרקאצילום: צילום אילוסטרציה: מנח זרקא
צילום אילוסטרציה: מנח זרקא


גם נוצרים ומוסלמים פונים אלינו

• אם הכול בחינם איך אתם מתחזקים את כל העלויות?

"הטיפול הוא חינם לחלוטין, אנחנו מתפרנסים מתרומות וגם הרבה מהתנדבות, יש לנו רק 2 אנשים בתשלום ועוד כ-40-50 מתנדבים קבועים, הרבה מהם כאלה שיצאו בעצמם מהבעיה הזו, וחלק הם כאלה שמתחברים מאוד לסייע בנושא הזה, יש לנו גם הרבה ספונסרים ומנטורים שמתנדבים קצת, אנשים שנפלו בעצמם ונגמלו, או שבן משפחתם עבר את התהליך.

"אספר לך אנקדוטה, יש קהילה בארה"ב של חסידות מאוד סגורה שאסור להחזיק אינטרנט בבית, ובשביל לגלוש צריכים ללכת לקיוסק סמוך, וגם שם יש הפרדה בשעות הגלישה בין המינים, ועם כל זה, הבעיה אצלם הייתה כל כך חריפה, שהם ביקשו במיוחד שנבוא לגייס אצלם כספים בדינר מיוחד כדי לפתוח את האתר שלנו גם באידיש. אנחנו גם בונים עכשיו אתר כזה בצרפתית ובספרדית, כי אין מי שחסין לבעיה, בכל הקהילות היהודיות בעולם".

• חילונים גם פונים אליכם לפעמים?

"בהחלט, יש הרבה מאוד חילונים, ובאמריקה, בה אנחנו פועלים כבר 5 שנים, יש לנו אפילו מספר גויים גם נוצרים וגם מוסלמים.

"גם בישראל, אחרי שהופעתי בערוץ 2 על הנושא, קיבלנו הרבה פניות, אפילו שזה לא קהל היעד המקורי אנחנו עוזרים להם. אם כי שם הבעיה הרבה יותר חריפה, כי יש פחות מודעות וצורך בעזרה, מה גם שהם לא מחפשים להפסיק לגמרי בדרך כלל".

• הכנס הגדול בארה"ב נגד סכנות הטכנולוגיה, לא העביר מסרים ממש ברורים, האם לפחות הוא יצר יותר מודעות לנושא?

"בהחלט, מהבחינה הזו הכנס היה מאוד חיובי, היינו גם בקשר עם המארגנים ופרסמו שם גם את הקו החם שלנו. בנוסף, יום אחרי הכנס נפגשו מאות רבנים שהגיעו לאירוע הזה, ואחד הרבנים, הרב אהרן פלדמן, ראש ישיבת 'נר ישראל' בבולטימור, דיבר שם עלינו ועל הפתרון, שיש כבר כלים להתמודד, ומהבחינה הזו הכנס באמת הועיל.

"צריך להבין שהמצב בארה"ב הרבה יותר חמור, בגלל שהטכנולוגיה שם חדרה הרבה יותר חזק וכבר לפני כמה שנים החזיק כל אברך בלקברי או אייפון, בארץ זה תהליך איטי יותר וגם התחיל רק לאחרונה".

לסיום חושף בפנינו הרב שטלצר סקר בלעדי: "יש הצעת חוק של ח"כ ליה שמטוב, לחסום תכנים פסולים באופן בסיסי בשירות האינטרנט, ורק מי שיבקש ספציפית לפתוח לו את התכנים האלה יוכל לגלוש בהם. פתחנו עצומה שתומכת בחוק בסוף השבוע, וזה צבר כבר כמה מאות חתימות, במטרה להגיע בשלב הראשון ל-5000 חתימות.

"הזמנתי סקר אצל מינה צמח, האם הציבור תומך בחוק כזה, או רואה בו פגיעה בחופש הפרט, והנה התוצאות המדהימות: כשני שליש מהגברים תומכים בהצעת החוק, וכ-77% מהנשים תומכות בו. אפילו בקרב הציבור המוגדר כחילוני הייתה תמיכה של 55% בחוק כזה".
גלישה סכנות התמכרות גמילה שיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד