כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

לונדון אבלה: "קשה לנו לעכל" • ראיונות וסיקור

לונדון החרדית הוכתה בהלם עם טביעתו של הגאון רבי חיים ברייש זצ"ל, ראש ישיבת 'מתיבתא' • "הוא היה אהוב על כולנו", אומרים תלמידיו • ואיך בדיוק התרחש האסון הכבד?

הרב חיים ברייש זצ"ל. צילום: דב גפן
הרב חיים ברייש זצ"ל. צילום: דב גפן

לונדון התעטפה היום באבל: הגר"ח ברייש, ראש ישיבת 'מתיבתא', השיב את נשמתו ליוצרה, לאחר שטבע למוות בים שבמחוז קנט באנגליה.

הגר"ח ברייש, בן 65, הוא בנו של הגאון הישיש רבי שמעון ברייש מציריך, וגיסם של ראש ישיבת בריסק, הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק, וראש ישיבת 'בית יהודה', הגאון רבי חיים פיינשטיין. הוא העמיד אלפי תלמידים הפזורים ברחבי העולם.

ביומיים האחרונים חש הגר"ח ברע ובשל כך יצא ביום ראשון לחופשה קצרה בבית גיסו ר׳ שמואל ברגר ברמסגייט שבדרום אנגליה, ליד ציון קברו של השר משה מונטיפיורי זצ"ל.

הבוקר יצא ראש הישיבה עם תלמידו ר' יצחק בייגל, אברך בשנות ה-30 לחייו, לשחייה בים, קרוב לעיירה הסמוכה ברודסטיירס, במפרץ לואיזה, אזור של צוקים היורדים אל הים בתלילות.

עוד בנושא:
אבל בלונדון: ראש ישיבת 'מתיבתא' הגר"ח ברייש זצ"ל טבע למוות

ראש הישיבה החליט להיכנס לים על אף הגלים הסוערים. ר' יצחק ניסה לעצור בעדו, אך היה זה מאוחר מדי - והוא החל לטבוע.

התלמיד ניסה להיכנס לים לנסות ולהציל את ראש הישיבה, ואז נפצע באורח קל ונשרט שריטות בגופו. השניים נמשו מהמים על-ידי אנשים ששהו על החוף.

משטרת מחוז קנט הוזעקה למקום בשעה 11:30 לערך, מסוק הוזנק לאוויר, וראש הישיבה הוטס לבית החולים של שם המלכה האם, בעיר מרגייט. הרופאים ניסו להציל את חייו - אך לשווא.

התלמיד, שנפצע קל, נלקח לבית החולים ושוחרר.

בשעות הערב המוקדמות נחקר תלמידו ר' יצחק בייגל על-ידי המשטרה המקומית - ושוחרר לביתו בסיומה.

גופתו של הגר"ח ברייש זצ"ל לא שוחררה מיד, בשל חופשת חג השוררת היום באנגליה, במלאות 60 שנה לעלות המלכה אליזבת השנייה לכס המלכות.

לאחר פעילות עסקנים, שוחררה הגופה והלוויה מתוכננת להתקיים הלילה (ב) בלונדון.

בשעת לימוד. צילום: דודי בראון, אתר צילום: בשעת לימוד. צילום: דודי בראון, אתר
בשעת לימוד. צילום: דודי בראון, אתר

אוריאל שמעוני, תושב שכונת סטמפורד היל בלונדון ותלמידו של הגר"ח ברייש, סיפר ל'בחדרי חרדים':

"עם קבלת ההודעה, הייתי בשוק, הלם גדול. עדיין קשה לי להאמין, זה בלתי נתפס, למה דווקא הוא? הפעם האחרונה שנפגשנו הייתה בשבת האחרונה בשמחת שבע ברכות של משפחתו. הכול היה בסדר, שגרתי".

על דמותו של הגר"ח ברייש זצ"ל כראש ישיבה הוא אומר: "אהבו אותו מאוד, שיעוריו היו מותירים את התלמידים עם פה פעור. הוא היה תמיד מתעניין במצבו של כל אחד ואחד מתלמידיו, שכל אחד ואחד מהם אהב אותו.

"עד היום יש לכל אחד ואחד מבוגרי הישיבה הערצה גדולה אליו. תמיד היה דואג לכל אחד מאיתנו".

יהושע שיינברגר, בעל חנות בשר בשכונת סטמפורד היל, הממוקמת מול ביתו של הגר"ח ברייש, אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "כל אדם שתשאל בלונדון יאמר לך שהוא היה איש נעים הליכות, ידוע כבעל חסד גדול, גאון וחכם בתורה, כל אדם ששמע על האסון הגדול היה המום, כולם כאן בעצבות כמו משפחה אחת גדולה.

"כולם הכירו אותו, אני אישית הייתי בהלם, דמות שתחסר לנו מאוד",

החוף בזירת הטביעה. צילום: מחוז קנטצילום: החוף בזירת הטביעה. צילום: מחוז קנט
החוף בזירת הטביעה. צילום: מחוז קנט

העיתונאי החרדי בני רוזנבוים, תושב שכונת גולדרס גרין, מתאר בראיון ל'בחדרי חרדים' כיצד קיבלה הקהילה היהודית את הבשורה הקשה:

"את ההודעה הראשונה קיבלתי בשעה 15:30 (שעון מקומי), הודיעו לי שמישהו חשוב בקהילה החרדית טבע למוות. ככל שעברו הדקות התבהרה התמונה שמדובר בראש ישיבה מפורסם שיצא עם תלמידו. אחרי חצי שעה נודעו כל הפרטים.

"היינו בשוק, הלם טוטאלי. בישיבה של הרב ברייש סירבו להאמין. כל התלמידים והאנשים שהכירו אותו באופן אישי, עדיין מתקשים לעכל את האסון הזה. ניתן להרגיש את התחושה הקשה ברחובות העיר".

באשר להתייחסול התקשורת המקומית לטרגדיה, הוא אומר: "אין התייחסות למקרה. יכול מאוד להיות שהגורם לכך הוא שאירועי החגיגות בלונדון תופסים את המקום העיקרי. אני מאמין שהתקשורת החרדית תסקר את הנושא בהרחבה".
טביעה ראש ישיבה לונדון רמסגייט חיים ברייש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד