ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

מלחמת ההקצאות של 'כתר אליהו' • צו הריסה או איום?

גבאי בית כנסת בגבעת שאול שהשתלטו על שטח, האשימו את פינדרוס: נלחם בנו על רקע עדתי • אלא שהמציאות שונה לחלוטין • ברקת ביטל ההריסה עד למציאת מקום חילופי

מאבק רווי השמצות. יצחק פינדרוס
מאבק רווי השמצות. יצחק פינדרוס



ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, החליט השבוע על הקפאת צו ההריסה נגד בית הכנסת הספרדי 'כתר אליהו' בשכונת גבעת שאול, עד למציאת פתרון משפטי ואיתור מקום חלופי עבור המתפללים.

ההחלטה הגיעה לאחר שהמשנה לראש העיר, אלי שמחיוף, ישב עם ראש העיר ודרש ממנו להתערב.

המאבק החל לפני תקופה ארוכה, וגבאי בית הכנסת יצאו למאבק נגד סגן ראש העיר, יצחק פינדרוס. בין היתר, הם האשימו אותו בהאשמות שווא כאילו הריסת בית הכנסת מתבצעת על רקע עדתי. אך מבירור מעמיק שערך 'בחדרי חרדים' מתברר כי המציאות שונה לחלוטין.

מקורבי פינדרוס אומרים, כי כבר בתחילת כהונתו בעירייה הוא גילה שקיימת מצוקה קשה של מוסדות חינוך בשכות גבעת שאול, כאשר ברחוב קהתי, בו ממוקם בית הכנסת, ישנו שטח שמיועד לבית הספר 'נועם'.

פינדרוס השיג את הסכמת ראש העיר ונציגי בית הספר 'נועם', ולאחר ישיבות רבות קיבל אור ירוק לבניית תלמוד תורה לציבור החרדי. אך אז התגלה כי בשטח המיועד הונחו קראוונים ללא רישיון, אשר משמשים בית כנסת ספרדי ואשכנזי.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי נגד גבאי בית הכנסת הספרדי, שלום כהן, שניהל את המאבק המתוקשר, מתנהל הליך משפטי עוד לפני תחילת כהונתו של פינדרוס בעירייה, אך מקורביו של סגן ראש העיר טוענים כי הוא הציע לו תקציבים ומקום חלופי.

"רוצה שיתנו לו הכל"

נציגי בית הכנסת האשכנזי ישבו בשקט ושמחו על ההצעה.

"שלום כהן קיבל תיאבון והחל לדרוש שיתנו לו הכל", אמרו מקורביו של פינדרוס ל'בחדרי חרדים'. "הוא גם דרש פיצויים על המעבר, בזמן שבית הכנסת הועמד שלא כחוק".

לטענתם, כהן החל ברעש תקשורתי כשגילה שאין סיכוי לבקשותיו המופרזות בעירייה. בראיונות עמו בתקשורת הוא אף הכחיש מצד אחד את הצעתו של פינדרוס, אך מן הצד השני אמר כי הציעו לו מקום חלופי, אך קטן מזה הקיים.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', מגיב כהן ואומר: "לא היתה לנו שום פגישה עם פינדרוס, הוא פגש אותנו בסיור קבלנים וצעק עלינו שלקחנו את השטח. אתמול נודע לי לראשונה שמנסים להגיע לפתרון".

כהן מצהיר בניגוד לפעמים קודמות: "אין לי בעיה עם מקום חלופי". הוא גם מציין, כי לפני תקופה של יותר משנה נערכה פגישה בה נכח פינדרוס, אך שם לא הגיעו להסכמות.

כך או כך, נראה כי צו ההריסה נגד בית הכנסת נועד על מנת לפתור את בעיית מוסדות החינוך החרדיים בשכונה, תוך מציאת פתרון הולם עבור מתפללי בית הכנסת ברחוב. "הרעש התקשורתי רק פגע במתפללים", אמר היום גורם בעירייה ל'בחדרי חרדים'.

בסביבתו של ראש העירייה אישרו את הפרטים ואמרו כי בשבוע הקרוב ייבחנו הדברים ולא יהיו צעדים חד צדדיים.
יצחק פינדרוס ניר ברקת גבעת שאול בית כנסת תלמוד תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד