כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

סיגריה אלקטרונית? הסרטן עדיין כאן

נגמלתם מעישון? נעזרתם בסיגריה אלקטרונית? יתכן וזה מסוכן לא פחות • משרד הבריאות מזהיר: סיגריה אלקטרונית עשויה להכיל חומרים מסוכנים ומסרטנים

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

החלטתם להפסיק לעשן, בחרתם בסיגריה אלקטרונית? יתכן ואתם עדיין חשופים לסכנה.

בימים האחרונים יצא משרד הבריאות באזהרה לציבור מפני השימוש בסיגריות אלקטרוניות, אשר תרומתן לגמילה מעישון לא הוכחה, והן עלולות להוות, במקרים מסוימים, סכנה בריאותית של ממש. לפי הודעת המשרד, לא ניתן להסתמך על תעודות הבטיחות המנופקות על ידי היצרן או המשווקים שכן אילו אינן עוברות תהליך של בקרה מסודרת.
קיימים שני סוגים של סיגריות אלקטרוניות:

סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין – מסווגות כתרופה כמו מוצרי ניקוטין אחרים, ולכן נדרש לרשום אותן בפנקס התרופות. רק לאחר הרישום ניתן יהיה לקבל בעבורן אישור יבוא של משרד הבריאות.

לצורך רישום - על היבואנים להציג אישורים מה-FDA או מהמקבילה האירופית על רישום המוצר כתרופה, להציג מחקרים על יעילות/בטיחות בשימוש, אישורים על תקנים רלוונטיים לגבי ייצור וכדו'.

מאחר ואין אף יבואן של סיגריה אלקטרונית שיכול להציג זאת, למעשה לא ניתן לרשום ולא לייבא סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, ועד היום לא אושר יבוא של סיגריות שכאלו לישראל, אלא אם יובאו באופן פרטי.

הסוג השני הוא סיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין – למשרד הבריאות אין סמכות רגולטורית על מוצר זה ולכן לא ניתן לעכב או לאסור את הכנסת המוצר.

על פי עמדתו הרשמית של משרד הבריאות:

א. אין מחקרים המאפשרים להניח את בטיחות או את יעילות השימוש בסיגריה אלקטרונית.

ב. בחלק מהבדיקות שנעשו בעולם על מותגים שונים של סיגריות אלקטרוניות נמצאו חומרים מסוכנים ואף מסרטנים.

ג. הסיגריות האלקטרוניות והמחסניות שלהן מיוצרות בתנאי ייצור בעייתיים – ללא אחידות או בקרת איכות מסודרת בתנאי הייצור.

ד. בין הפרטים השונים של אותו דגם, אין אחידות בכמויות וריכוזי החומרים היוצאים בכל שאיפה מהסיגריה, דווח על תקלות שונות הקשורות בסוללה, דליפות מהמחסניות ועוד.
עישון סיגריה אלקטרונית משרד הבריאות סרטן ניקוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד