כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הסאגה ב'יתד' נמשכת: מכתבי איומים, מאבטחים ומלחמת גירסאות

חילופי הגברי בהנהלת היומון הליטאי שנחשפו ב'בחדרי חרדים' נתקלים במאבק הישרדות עיקש של המנושלים • מנכ"ל העיתון (בדימוס?) יעקב לבין כינס הבוקר אסיפת עובדים • מה נאמר? ומה התחולל כאשר נכנס בני רבינוביץ' לחדר? כל הגירסאות והשמועות • ואל תשכחו, הספין הבא כבר בדרך

משרדי יתד
משרדי יתד



קשה להיות עובד 'יתד נאמן' בימים טרופים אלו. עובדי העיתון מוצאים את עצמם, ברצונם או שלא ברצונם (תלוי את מי שואלים...) מול גל שמועות, ספינים וידיעות הנוגעות למקום עבודתם מבלי שידעו מה באמת מתרחש מאחורי הקלעים. למען האמת, כמעט בכל דקה נתונה משתחרר לאוויר העולם ספין כזה או אחר, ועל כתפיהם מוטלת החובה לבדוק מה אמת ומה רחוק ממנה.

מעל לפני השטח - עסקים כרגיל, העיתון ממשיך לצאת כל בוקר, העובדים ממשיכים לעבוד (כזכור, רק אחד פוטר), המשכורות ייכנסו לבנק כרגיל. אבל מתחת לפני השטח קשה להתעלם מההתרחשויות המפרות את שלוות עבודתה של המערכת ברחוב ז'בוטינסקי.

איש אינו יודע איך, באופן מעשי ומשפטי, השתלט הנגיד שמעון גליק על העיתון. אם מישהו ינסה להסביר לכם, אל תאמינו. מי שיודע אינו מדבר ומי שמדבר אינו יודע על מה הוא מדבר. יחידים הם אלו שבקיאים בפרטי המהלך המשפטי הסבוך והם נמנים על מקורביו מהשורה הראשונה של הגראי"ל שטיינמן, ועוד יחידי סגולה כמוטלה קרליץ, וכמובן גליק עצמו. אפילו מנכ"ל העיתון, יעקב לבין, היה שמח לדעת במה מדובר.

מהפך ב'יתד' - סיקור נרחב:
המפץ הגדול של 'יתד נאמן' • בעלים חדשים ופיטורים
יום חדש ב'יתד' • העיתון משנה את פניו
אושרה העמותה החדשה ל'יתד' • מגזין 'קטיפה' יבוטל?
כך יזם הגראי"ל את העמותה החדשה ב'יתד' • בלעדי
המכתב המצמרר של הרב רביץ ז"ל: "אנשי יתד שפכו את דמי" • חשיפה
הכל לשם שמים • טור אישי בשולי פרשת 'יתד'

אם הייתה למישהו אשליה לפיה נפגעי המהלך ירכינו את ראשם בשקט ולא יצאו למלחמה על עתידם ועל עתיד שליטתם בעיתון, הרי שהיא התנפצה לרסיסים. כבר בתחילת השבוע שוגר מכתב מעוה"ד הכמעט מיתולוגי של העיתון, יעקב אמסטר, ובו הוא דורש לקבל לידיו את כל הפירוט אודות המהלך שנעשה. מסמכים, פרוטוקולטים, פעולות בנקאיות - הכול.

אמסטר טרח לציין במכתבו כי הוא מכהן בתפקידו מאז הוקמה חברת 'יתדות ת.ש.מ.ו. הוצאה לאור ופרסומים בע"מ', והוא מונה לתפקיד עוד בימיו של הרב שך זצ"ל.

ביום לא בהיר אחד התעורר, ומצא כי מאחורי גבו התנהלו מהלכים משפטיים, וזה בהחלט 'לא בא לו טוב'. לכלי התקשורת הוא אינו מדבר, אך את זעמו המשפטי העלה על הכתב. "רק מתוך בדיקה ראשונית של המהלך, עולה בעליל שמדובר בפעולות בלתי חוקיות של ניסיון 'השתלטות' על החברה, העמותה והעיתון", כתב, אך מבין השורות ניתן להבין כי גם הוא עצמו אינו מבין עד הסוף את מה שקרה. זוהי למעשה שאלת מיליון הדולר לה היה מבקש מנכ"ל העיתון ומחנה הצד המופסד כולו לברר. עד כה, תשובה אין.

יעקב לביןצילום: יעקב לבין
יעקב לבין


אסיפה במערכת העיתון

מכאן לשאלה הבאה: מה באמת התרחש הבוקר (ה) במשרדי יתד נאמן?

שתי גרסאות יש לסיפור, למען ההגינות נביא את שתיהן, אך נקדים ונאמר כי מאז יום המהפך, יום ה' שעבר, נצפה מנכ"ל העיתון שוב ושוב כשהוא מגיע אל משרדי המערכת מלווה בנגיד הרב שמעון גליק, בחלק מהפעמים היו שניהם לבדם, בפעם אחרת נלווה אליהם גם הרב מרדכי קרליץ. אך בגדול נרשם שיתוף פעולה מלא ביניהם ונראה היה כי לבין מיישר קו באופן מוחלט. הוא איש עסקים, הצד האידיאולוגי פחות מעניין אותו, הוא רוצה בראש ובראשונה את טובתו הכלכלית של העיתון, יש אומרים. את הצד שלו קשה לדעת שכן הוא אינו מגיב לתקשורת.

הבוקר, בסביבות השעה 10:30, הוכרז במערכת הכריזה על אסיפה, בה השתתפו העובדים שנכחו במערכת באותה עת (לא כולם מגיעים בימי חמישי). הרקע לפגישה: מכתב ששוגר ללבין מאת עו"ד שחור, ואשר בו נכתב כי כמנכ"ל הוא זה שנושא באחריות לנזקי המהלך החדש, אם יהיו כאלו. לא פורט מיהם חברי העמותה שמינו את עוה"ד יהושע חורש לייצגם.

לדברי קודקודי המהלך החדש, לעמותה במתכונתה הנוכחית יש רוב של תומכי הגראי"ל שטיינמן גם מבלי הוספת החברים החדשים, אותה יזם הרב. רק בכדי לתת לה גושפנקה רצינית יותר בחר הגראי"ל לצרף לתוכה חברים נוספים, וביניהם את הנגיד גליק, כמובן.

שמעון גליק. צילום: יעקב כהןצילום: שמעון גליק. צילום: יעקב כהן
שמעון גליק. צילום: יעקב כהן


אירועי הבוקר: מלחמת הגירסאות

מכאן לשתי הגרסאות.

הראשונה שבהם:

לבין לא באמת בחר ליישר קו עם ההנהלה החדשה, שוגים קודקודי המהלך כשנתנו בו אמון מלכתחילה, היה עליהם לפטרו יחד עם עוד כמה וכמה עובדים שאינם נאמנים לבעל הבית החדש של העיתון. בלית ברירה יישר המנכ"ל קו עם ההנהלה החדשה, אך משצצה לו תקווה בדמות עוה"ד החדש שנכנס לתמונה מיהר לנצל את הפרצה, לכנס את העובדים ולהבהיר להם מיהו בעל הבית האמיתי.

על פי אותה גרסה מודע הגראי"ל לבעיה, אך אינו מוכן לפטר עובדים מעבר למה שכבר נעשה וזאת בכדי שלא להרוס פרנסה ליהודים. אם יחרגו הצעדים מגדר הסביר, ייעשה מעשה חריג ויפוטרו אנשים נוספים, בשלב זה אין צורך בכך.

אנשי 'גרסה ראשונה' אף מוסיפים ומספרים כי הערב (ה) נכנס הנגיד גליק אל מערכת העיתון כשהוא מלווה במאבטחים הנמצאים שם באופן כמעט קבוע בלילות האחרונים. בינו לבין המנכ"ל נרשמה שיחה קשה מאד, ופיטוריו של האחרון כבר בדרך.

הגרסה השניה:

לבין הוא איש עסקים, הוא מבין מהי טובת העיתון בעת הזו, והוא מיישר קו ללא עוררין. נאמנותו לקודקודי העיתון החדשים אינה מוטלת בספק, ועל כן אין שום כוונה לפטרו לא בשלב נוכחי ולא בשלב אחר. האסיפה הבוקר נועדה לשדר לעובדים שיש בעל בית לעיתון, קוראים לו לבין, אך ברור כי מעליו דעת תורה של הגראי"ל והנהלתו של הנגיד גליק.

קשקוש, הם טוענים, להד"ם, שום שיחה קשה, מדובר בביקורים שוטפים של מנכ"ל ויו"ר עמותה במערכת. ושום פיטורין אינם באופק.

ימים (אולי שעות) יגידו, כמובן.

על פי שתי הגרסאות משתלבת בסיפור גם המעשייה הבאה: בשלב די סופי של האסיפה נכנס פנימה העיתונאי הרב בנימין רבינוביץ, מנאמני ביתו של הגראי"ל ומי שכתב עד היום במוסף שבת קודש בלבד (מיותר להסביר למה... זה היה משכנם של כל נאמני הגראי"ל בעיתון, ובראשם העורך ישראל פרידמן). רבינוביץ, שלא ידע מה אמר לבין עד כה, נכנס ושמע רק את המשפט האחרון ולפיו 'אני בעל הבית', זה צרם לו והוא חש צורך להתערב ולמחות. "העיתון מנוהל על ידי גדולי ישראל ובראשם הרב שטיינמן, הוא זה שהחליט על הקמת העמותה".

האסיפה התפוצצה, העובדים נותרו בספק עוד יותר גדול משהיה קודם לכן. מכאן והלאה סביר להניח שניחשף הלאה לספינים מגוונים מעניינים ומרתקים, אל תשכחו לברר מה מהם גם נאמן למבחן המציאות בשטח.
יתד נאמן הגראי יעקב לבין עוד יהושע חורש עוד יעקב אמסטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד