כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

משרד המשפטים: גמ"חים לא יקבלו 'ניהול תקין'

רשם העמותות החליט: עמותה המחזיקה פקדונות לא תקבל אישור ניהול תקין, ותורמיה לא יזכו להחזרי מס • המשמעות: גמ"חים המחזיקים פקדונות יפסידו את התרומות

גמ"ח. צילום אילוסטרציה
גמ"ח. צילום אילוסטרציה

מי לא מכיר את התופעה? אברכים המבקשים לחסוך סכומי כסף על בסיס חודשי בכדי לאפשר לעצמם להיערך איכשהו לעמוד בהוצאות החתונה של ילדיהם לכשיתבגרו, מפקידים את כספם בגמ"ח כזה או אחר. בבוא היום המאושר - הם יקבלו חזרה את הקרן, ובמקרים רבים אף יזכו להלוואה מאותו הגמ"ח אם יצטרכו.

חשיפת 'דה מרקר' מעלה, כי על פי הוראה חדשה של רשם העמותות - עמותה שתחזיק בפקדונות שכאלה לא תזכה לקבל אישור ניהול תקין. ההוראה טרם פורסמה רשמית, אך הודעה עליה הושמעה במפגש שערך לאחרונה עו"ד שלומי בילבסקי, האחראי על אישור ניהול תקין ברשם העמותות, עם רואי חשבון. לדבריו, משרד הרשם שלל אישורי ניהול תקין ממספר מצומצם של עמותות שנמצא כי הן עוסקות בקבלת פיקדונות ומתן הלוואות.

חוק הבנקאות קובע כי גוף המקבל פיקדונות ומעניק אשראי מעבר ל-30 יום מוגדר כעוסק בבנקאות. לפיכך, הגמ"חים, העוסקים בהפקדות ובהלוואות ללא שיש בידם אישור לכך מבנק ישראל עוברים, לכאורה, על החוק.

במהלך התקופה האחרונה נעשה מאמץ להסדיר חוקית את מעמדם של הגמ"חים. בין השאר מעורבים בהליך המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, משרדי האוצר והמשפטים, בנק ישראל ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. זו אולי הסיבה לכך שרשם העמותות אינו פועל לפירוק העמותות אלא מסתפק, בינתיים, בשלילת אישור ניהול תקין. שלילה זו גורמת לכך שעמותה לא תוכל לגייס תרומות מהשוק הפרטי, באשר היא אינה מאפשרת את קיומו של תמריץ המיסוי לתורמים, כך שעל הכספים שיתרמו לעמותה - לא יקבלו החזרי מס.

ניסיונו של ח"כ גפני להעביר הצעת חוק פרטית בנושא נכשלה, לאחר התנגדות חריפה של בנק ישראל. עד כה לא העלה גפני את הצעתו בוועדת השרים לחקיקה.

במשרד המשפטים הגיבו לחשיפה: "נושא העמותות העוסקות בהלוואות ופעילות כספית באמצעות גמ"חים עלה במהלך ביקורות עומק שגרתיות שמבוצעות מידי שנה מטעם רשות התאגידים (רשם העמותות). במספר מקרים מצאה הביקורת כי עמותות מסוימות מנהלות פעילות העולה כדי פעילות לכאורה של 'בנק'. פעילות כזו טעונה רישוי על פי דיני הבנקאות. נוכח מורכבות הנושא, התקיים דיון בשיתוף הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים, משרד האוצר ובנק ישראל והוחלט כי יש לבחון את ההסדרה החקיקתית של הנושא. אולם, לאור הפעילות המנוגדת לכאורה לדין, ככל שעולה שעמותה מסוימת פועלת כאמור, לא יינתן לה אישור ניהול תקין".
גמ רשם העמותות פקדונות משה גפני עו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד