ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

חוק הספרים אושר • השרה לבנת: "ספר זה לא קוטג'"

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את חוק ה'ספרים ןהסןפרים' המגן על הסופרים מפני מבצעי הנחות • "המצב היום בלתי נסבל וגרם לזילות של הספרים שמחירם נמוך ממחיר ההדפסה שלהם"

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

ברוב קולות של 13 בעד מול 3 מתנגדים אישרה היום ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק שהגישה שרת התרבות והספורט לימור לבנת.

השרה העלתה את החוק לאחר שגובש בחודשים האחרונים בשיתוף משרד המשפטים, המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל והתאחדות הסופרים והמו"לים בישראל.

בשלב הראשוני גרר החוק התנגדות, אך במהלך השבוע האחרון הצליחה השרה לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו כמו גם את שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ ואת שר התמ"ת שלום שמחון לתמוך בו.

״אני מאמינה שהחוק יבטיח שהציבור הישראלי יוכל להמשיך ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית ומגוונת", בירכה השרה את אישור החוק. "זכות זו תמומש רק אם סופרים ומשוררים בישראל יקבלו גמול הולם וראוי תמורת יצירתם, כך שיוכלו להמשיך ליצור ולקדם את הספרות בשפה העברית. המצב היום בלתי נסבל וגרם לזילות של הספרים שמחירם נמוך היום ממחיר ההדפסה שלהם. זהו מצב לא נורמלי ולא הגיוני. חייבים לעשות הבחנה בין ספרים שהם מוצר תרבותי לבין מוצרי צריכה אחרים. ספר זה לא קוטג'.

"בענף הספרים קיימים היום כשלים חמורים שפוגעים גם בציבור הקוראים שהמגוון הספרותי שלהם הצטמצם וגם בסופרים שמתקשים להתקיים מיצירתם. אנו מאמינים שהחוק יסייע לעצור את התהליך הרע שעובר על ענף הספרים בישראל"

הגורמים השותפים לגיבוש הצעת החוק מעריכים, כי כתוצאה מהחוק המחיר הנקוב לצרכן של ספר יהיה נמוך בעשרות אחוזים מהמחיר המומלץ לצרכן כפי שהוא היום. זאת מאחר שכללי השוק החופשי יכתיבו למו"לים לקבוע מחירים סבירים על מנת ליצור בקרב ציבור הקוראים ביקוש לאותם סופרים.

יודגש כי החוק לא מונע בשום צורה את מבצעי ההנחות של הרשתות על ספרים, אלא רק על ספרים שנמצאים בתקופת ההגנה. אין מניעה שהרשתות יוכלו להמשיך ולהציע לצרכנים מבצעי הנחה על ספרים שאינם בתקופת ההגנה.

במדינת ישראל שורר בשנים האחרונות מצב ייחודי שבו התנהלות שוק הספרים מוכתבת כמעט באופן בלעדי על ידי דואפול המורכב משתי רשתות השולטות בכ- 80% מהשוק, כשאחת מהן מתאפיינת במבנה משפטי של בעלות אנכית, באופן בו היא נשלטת על ידי הוצאת ספרים גדולה. מצב זה גורם לפגיעה קשה בעיקרון התחרות החופשית. משרד התרבות סבור כי לנוכח הדברים אין מנוס מלהסדיר את השוק גם אם במחיר של התערבות מסוימת בתנאי השוק החופשי.

החוק יאפשר לציבור הקוראים לבחור מבין מגוון רחב של ספרים לפי רצונותיהם וטעמיהם ולאפשר תחרות בין הוצאות הספרים, מפיצי הספרים וחנויות הספרים בנוגע לכמות, למגוון ולאיכות הכותרים המוצעים לצרכן.
ספרים סופרים לימור לבנת בנימין נתניהו יובל שטיניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד