י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הוועדה ביקרה, במד"א מגיבים: "הכל אינטרסים"

הוועדה לביקורת המדינה דנה בדו"ח מבקר המדינה על פעילות מד"א - והח"כים היו פעילים במיוחד • מד"א: "הליקויים תוקנו תוך כדי פעילות הוועדה"

אמבולנס מד"א. צילום: יוסי פורמנסקי
אמבולנס מד"א. צילום: יוסי פורמנסקי



הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (שני) בדו"ח מבקר המדינה בעניין פעילות מגן-דוד אדום.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), ציין כי "למרות שראוי להגיד תודה למד"א ולעובדיו, העושים עבודה מסורה וראויה להערכה, הרי שדו"חות המבקר הם חמורים. האמירה של בכיר במד"א ש'הכל בסדר' היא תעודת עניות וחוסר הבנת הנקרא. הוועדה תפעל לשנות את המציאות הקיימת, למרות הקושי הארגוני-הפנימי להפנים את הביקורת".

אריאל הבהיר כי כיוון שהממשלה הבטיחה שעד תחילת חודש יולי יגמרו כל הנהלים והמינויים, יוקדם הדיווח של משרד הבריאות ומד"א לוועדה – על תיקון כל הליקויים שהתגלו בדו"ח. "אינני שולל הקמת גופים נוספים למד"א. התחרות במובן החיובי רק מועילה, גם בנושא של הצלת-חיים" אמר אריאל.

נציג מבקר המדינה, בעז ענר, אמר כי "יש לשקול שינויים בחוק מד"א על רקע הממצאים", ופירט כי בדו"ח התגלה שוועדת ביקורת של הארגון לא מילאה את תפקידה, לא דנה בהיקף הנדרש, פעלה בניגוד לנהלים וכי הועד המנהל לא דן בדו"חות כנדרש. כן צוין כי נרשמה כהונה ארוכה מדי של בעלי תפקידים, לא היו הליכים מסודרים לבחירת חברי ועדות מקצועיות מפקחות ולא ברורה דיה אחריות משרד הבריאות.

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן גילה כי הוא שוקל העברת דו"חות המבקר בעניין מד"א, לגורם משפטי חיצוני, שיכריע בדבר הצעדים הנדרשים. "זה לא דו"ח ראשון, לא שני ולא שלישי, וצריך לטפל בכך כולל שינוי בחוק", אמר. מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' רוני גמזו בירך את המבקר על חשיפת הנושא, ואמר כי מדובר ב"הערה ברורה וחדה על אופי השלטון התאגידי וכל כללי הבקרה של המדינה ושל מד"א עצמו. המשרד ייקח את הנושא יחד עם מד"א, ויסדיר את כל הליקויים בתוך ארבעה חודשים. מד"א זקוקה לכך בראש ובראשונה עבור עצמה".

המשנה למנכ"ל הד"ר בעז לב, הבטיח כי כבר הוחל בפיקוח על המינויים, והוגברה ביקורת קפדנית על הארגון. מירי כהן, מנהלת שירות הצלה במשרד, הוסיפה כי המבנה של מד"א נבחן ונעשו בו שינויים בעבר, וכי המשרד בוחן שינויים נוספים יחד עם משרדי המשפטים והאוצר.

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) תקף ואמר כי "מערכת החיסון, היא הביקורת-הפנימית של מד"א קרסה, והדבר מחייב פירוק והרכבה מחדש. לתקן כבר אי אפשר, וטלאי-על-טלאי נידון מראש לכישלון. מד"א מרגישים חסינות וכוח בלתי מוגבל, שאי אפשר לגעת בהם, ולכן כל הניסיונות הקודמים לתקן - כשלו. מרכז הליכוד נתן להם תעודת ביטוח".

הפקרות בחסות הממשלה

מנכ"ל מד"א אלי בין השיב לח"כ אלדד, כי בישיבה לא נוכח איש מחברי הכנסת של הליכוד, וגם ח"כ יעקב אדרי (קדימה) ציין כי "מד"א איננו לגו שמפרקים ומרכיבים".

היועץ המשפטי של מד"א, עו"ד גרשון גונטובניק הוסיף, כי הוגברה הביקורת הפנימית בארגון, וזאת מלבד ביקורת חיצונית של משרדי האוצר והבריאות. "אין חריגות-שכר כבעבר, ולוועדת הביקורת, העובדת כסדרה, התמנה נציג לשכת עורכי הדין עו"ד אשר אקסלרוד. נקבעו קריטריונים ונהלים, ואימצנו נהלי עבודה שונים בוועדות ובוועד-הפועל, דרכי בחירה, עבודה מול מבקר הפנים, דיווח המבקר לוועד הפועל, ועוד".

ד"ר נועם יפרח, יו"ר הועד-הפועל של הארגון טען: "מדובר באחד הדו"חות הטובים על מד"א. 95 אחוז ממנו הוא על ניהול תאגידי, שהוא רק רעיון של איזה פרופסור באוניברסיטה. אנחנו צריכים לפעול ע"פ חוק, והכל כבר שופר ותוקן". ח"כ מרינה סולודקין (קדימה) ציינה כי מבנה ארגוני שהיה מתאים בשנות החמישים לא בהכרח נכון כיום, ואילו חברה לסיעה, ח"כ אריה ביבי הוסיף כי "התפקיד שלנו הוא לא להתלהם אלא לתקן. לא משליכים את התינוק עם המים, ואסור להקים גוף מקביל למד"א, כי אחרת נהיה כמו מגדל בבל, שאיש אינו מבין את שפת רעהו".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) טען כי אין עובדים בארגון מכל המגזרים כפי שיש מתנדבים מכולם, ח"כ זאב ביילסקי קרא לאנשי מד"א למצוא הדרך לשלב את מתנדבי הארגונים האחרים, שכן "כדי להציל נפש אחת שווה להוריד את האגו", ואילו ח"כ הד"ר רחל אדטו ציינה, כי "למרות שמדובר בדו"ח לא-נעים, הרי שהעליהום נגד הארגון הוא מוגזם".

עו"ד חנה שגיא, לשעבר סגנית נשיא מד"א, הוסיפה כי ליוותה את הארגון 15 שנה והיא זו שעירבה את מבקר המדינה, וטענה כי במד"א אין קצבת קדנציות, וגם כשיש חילופי תפקידים - הם בין נושאי התפקידים עצמם ובשיטת חבר מביא חבר.

משה מאירסדורף, נציג ועד מתיישבי השומרון, העלה את סוגיית הסכם מד"א והסהר האדום, שמשמעותו הסרת אחריותו משלוש-מאות אלף תושבי יהודה ושומרון, והעברתם לאחריות הסהר האדום הפלשתינאי. "ההסכם נחתם באישור משרד החוץ, אך הבעיה היא לא רק הסרת מגיני-הדוד מהאמבולנסים - אלא האחריות שהסהר האדום מקבל בשטח".

ח"כ אורית זוארץ (קדימה) השיבה כי אכן ממשלות ישראל הפקירו במשך השנים את תושבי האזור, ועל שר הביטחון לבוא ולתת תשובות בעניין. לדבריה, "מד"א הוא דוגמא כיצד כל ארגון במדינה מאמץ לעצמו את הנהלים והבקרה הנוחים לו". גם הפרופ' יהודה סקורניק, נשיא מד"א, חזר על הצהרתו בעבר, כי בכל מקום שיהיו אזרחי ישראל מד"א ימשיך לתת להם שירות, וביקש שלא להמשיך ולהעלות את הנושא. יו"ר הוועדה אורי אריאל סירב, והבטיח כי יתנהל בסוגיה דיון מורחב, וכל טענה תיבדק "על השולחן" ובשקיפות.

ארגון "איחוד הצלה" לא נכח בדיון באופן רשמי הגם שדאג לעקוב אחריו. לדברי גורם בכיר בארגון, "הדברים שנאמרו בדיוק משקפים את עמדתנו בצורה הברורה ביותר".

להלן תגובת מד"א לדיון היום בועדה לביקורת המדינה: "נציג מד"א הדגיש בפני חברי הוועדה כי כבר תוך כדי עבודת הביקורת של מבקר המדינה, תיקנה מד"א את הליקויים ואימצה נהלי ביקורת קפדניים הנוגעים לכל האורגנים הרלוונטיים במד"א. באשר לביקורת על החלת ממשל תאגידי על מד"א הודגש כי נושא זה דורש הסדרה בחוק וברגע שיוסדר, מד"א תאמץ אותו בהתאם.

"במד"א מצטערים על ביטויים בלתי ראויים שהושמעו על ידי חלק ממשתתפי הדיון שכנראה ביקשו לנצל את הבמה לקידום אינטרסים אישיים ופוליטיים".
מד אלי בין יעקב ליצמן איחוד הצלה רחל אדטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד