י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הסתבכו ברשת • מה קורה ברשת הגנים של אגודת ישראל?

ביום בהיר אחד קיבלו מאות עובדי רשת גני אגודת ישראל מכתבי זימון לבית המשפט • הסיפור השיגרתי שהסתבך, ההודעה הלקונית והדרך החדשה והחיובית של הרשת

הסתבכו ברשת • מה קורה ברשת הגנים של אגודת ישראל?



סאגת רשת הגנים: לפני מספר ימים התקבלה הודעה בתיבות הדואר של עובדות רשת הגנים של אגודת ישרל, ולפיה הן מוזמנות להגיע אל בית המשפט לדיון שעוסק בעניינן ואשר ייערך ביום חמישי, ה-21 לחודש, ר"ח תמוז.

אוטומטית הרימו, כמעט כולן, כ-500 במספר, טלפונים אל מזכירות רשת הגנים בבקשה להבין במה מדובר וכיצד עליהן לנהוג. אחרי הכול מדובר ביום עבודה שגרתי, האם עליהן להשבית את הגנים ולהגיע לדיון?

אז זהו, שהן לא חייבות, מדובר באפשרות אותן העניק להן בית המשפט באמצעות שופטת בית הדין לעבודה בבית המשפט בתל-אביב, השופטת אריאלה גילצר, ואשר הן שורבבו אליה באופן טכני ובלא ידיעתן.

במה דברים אמורים?

ובכן, הסיפור המלא מובא כאן לראשונה, בהסבר מפורט, לטובת הגננות הנבוכות שלא הצליחו להבין מי נגד מי.

ראשיתו של הסיפור בפוליסה אותה קנתה רשת הגנים לכל העובדות מחברת הביטוח "מגדל".

לחלקן הייתה פוליסה שכללה גם קופת גמל וגם קופת פיצויים אך לרבות מהן הייתה רק קופת גמל כאשר קופת הפיצויים הופרשה על ידי הרשת 'בצד', בקופה משותפת, וכאשר פוטרה עובדת נלקחו כספי הפיצויים שהוענקו לה מהקופה הכללית.

כידוע, בתקופה האחרונה חוקקה הכנסת חוק המחייב להפריש לכל עובד בנפרד את כספי הפיצויים שלו, אך באותן שנים עליהם מדובר החוק עדיין לא נחקק. המצב לפיו אירע שמקומות עבודה לא הצליחו לשלם פיצויים לעובדים (הכסף שהופרש לקופה המשותפת נלקח לצרכים אחרים) היא שהביאה לחקיקת החוק.

בשנת 2008, לאחר שהרשת נקלעה לקשיים תקציביים קשים, הופעלה תוכנית הבראה שכשלה. תוך כדי הפעלת התוכנית עלתה החשבת המלווה על כך שהרשת, בטעות, הפרישה כ-2 מיליון שקלים 'מיותרים' ועודפים לקופת הפיצויים, מעבר למה שהיה עליה להפריש, תוך בלבול בין הסכומים שהוכנסו לקופות הגמל ולקופות הפיצויים.

כדי ליישר קו הופסקה הזרמת הכספים למגדל מתוך כוונה לחדשה ברגע שהעודף הנותר 'יתכסה'.

בפועל מה שקרה הוא שחידוש הכספים לא בוצע, אולי בשל היעדר הנהלה מסודרת באותם ימים, וכך נוצר חוב של שנה וחצי בהן לא הועברו הכספים. במקביל, הכסף העודף נרשם בתלושי המשכורת של הגננות וכדי 'לקזזו', קבעה השופטת, צריך ליידע על כך את העובדות ולהסביר להן את שאירע ואת העובדה שבעצם בקופת הפיצויים שלהן יש פחות כסף ממה שנרשם בטעות בתלושים.

ויכוח על הפיצויים

מאז סוף שנת 2009 מתנהלת הרשת על פי תוכנית הבראה חדשה כאשר בראשה עומד המנהל הרב יצחק רייך, לשעבר ראש מועצת רכסים (אולי גם לעתיד, עם תום הקדנציה של ראש עיריית רכסים כיום דן כהן – וזאת באם לא יורה הגראי"ל שטינמן לרייך להיכנס כנציג הבא של 'דגל התורה' בכנסת, דבר שמסתמן כדי ריאלי)

מאז נכנס רייך לתפקידו יכולות הגננות להעיד על פתיחת דף חדש, על משכורות הנכנסות בזמן לחשבון הבנק ועל ניהול תקין. החשבת המלווה שעזבה את תפקידה לאחר כשלון תוכנית ההבראה הראשונה ממשיכה כיום שוב בתפקידה וניתן לסמן בהצלחה את תפקוד התוכנית החדשה. אמנם התוכנית כללה צעדים כואבים של פיטורי עובדות, אך לאחרונה כמות המפוטרות ירדה דרסטית ונראה שהרשת הגיעה לאיזון ולמרגוע תקציבי.

בשלב מסוים נכנסה הרשת להליך בירור משפטי מול מגדל, במטרה ליישר קו ולאפשר המשך הזרמה תקינה של כספי ההפרשה לעובדות. על הפרק עמדה השאלה איך מקזזים את הכספים העודפים שנרשמו בקופות העובדות. על פי החלטת השופטת יש להודיע 'לקונית' על קיום הדיון לכל עובדת, אמנם אין שום ציפייה כי הגננות ינטשו את הגנים בעיצומו של יום לימודים אך מאחר ואין להן נציגות חוקית מוכרת לא הייתה כל ברירה אחרת.

ברשת הגנים מסכמים ואומרים כי "חברת מגדל מנהלת התדיינות מול הרשת מזה כ-4 שנים, זאת לאחר שחברת מגדל ניתבה את הכספים שהופרשו שלא בהתאם לתנאי הפוליסה של העובדות. לאור האמור הורתה החשבת המלווה של הרשת להפסיק את ההעברות לחברת מגדל עד לניתוב נכון של הכספים שהועברו על ידי הרשת לטובת העובדים.

"כתוצאה מכך, עקב הפסקת ההעברה על תקופה מוגבלת (8/2008-12/2009) מנהלת מגדל הליך משפטי נגד הרשת. במסגרת ההליך הודתה חב' מגדל שהיא שגתה בניתוב הכספים, וע"מ לנתב נכון את הכסף לכל עובדת ועובדת בהתאם לפוליסה - יש לקבל את הסכמת העובדות. השופטת ציינה בהחלטה המצ"ב שיש לפנות במשותף ע"י רשת הגנים ומגדל לעובדות ע"מ לקבל הסכמתם לתהליך הפשרה. יודגש כי עם כניסתו של המנכ"ל הרב יצחק רייך לתפקידו הורה לחדש את ההעברות למגדל באופן מייד. אכן החל מ – 12/2009 מועברות כל ההפרשות במלואן לכל עובד ועובד כסדרן".

לדברי הרב רייך, "מדובר בחוב ישן שנבע כתוצאה משיוך כספים שהועברו בידי הרשות לחברת מגדל שלא על פי הפוליסות של העובדים. כתוצאה מכך עצרה הרשת, על פי הוראת החשבת המלווה, את התשלום השוטף, ועל ההתחשבנות הזו יש הליך משפטי כדי להגיע לפשרה שתשייך נכונה את הכספים לקופות העובדות. כדי לבצע הליך שכזה יש צורך בהסכמה של העובדות, ולכן דרשה השופטת ששני הצדדים יפנו במשותף לעובדות בכדי לקבל את הסכמתן להליך הפשרה".

ציטוט מתוך החלטת השופטת:

"לאחר שבית הדין עיין בהודעה ובהבהרה מטעם התובעות, מציע בית הדין את המתווה הבא: הצדדים יפנו במשותף, בתוך 30 יום מהיום, לעובדי הרשת אשר הופרשו בגינם כספים לגמל בחסר ויודיעו לעובדים אלה כי לכאורה בשל טעות הופרשו כספים לפיצויים במקום לגמל או לחילופין, יודיעו באופן לקוני וללא מתן הסבר כי הופרשו כספים לפיצויים במקום לגמל. פניית הצדדים לעובדים אין בה כדי לפגוע במי מטענות הצדדים והיא נעשית לצורכי פשרה ומו"מ בלבד.

עובדים אלה יודיעו לצדדים, בתוך 45 יום מהיום, האם הם מסכימים להעברת הכספים מקופת הפיצויים לגמל, וזאת תוך שמירת זכותם העתידית של העובדים לקבל את פיצויי הפיטורים המגיעים להם על פי דין. עובדים אשר יתנו את הסכמתם כאמור לעיל, תעברנה התובעות את הכספים מרכיב פיצויי הפיטורים לקופות הגמל".
רשת הגנים יצחק רייך גננות אריאלה גילצר בית הדין לעבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד