י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מרגי מאשים: השופטים שדנו ברפורמים - נוגעים בדבר • צפו

שר הדתות עורר סערה בדיון של ועדת הכספים על החלטת היועץ המשפטי לתקצב רפורמים • "שופט אחד קיבל אות כבוד מהם, וחברו ייצגם בתשלום" • גפני: "הטענות ייבדקו"

מרגי. צילום: פלאש 90
מרגי. צילום: פלאש 90



בדיון שקיימה ועדת הכספים של הכנסת על החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה לתקצב רפורמים וקונסרבטיבים, עורר שר הדתות יעקב מרגי סערה כאשר האשים את השופטים שדנו בנושא הרפורמים בכך שהיו נגועים בדבר, ואחד מהם קיבל אות כבוד מהתנועה הרפורמית.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני הודיע לחברי הוועדה כי יבדוק את הטענות הללו לעומקן. בפתח הדיון אמר גפני כי הוא מבקש מנציגי הממשלה לדעת מי מוסמך במדינת ישראל לתקצב דברים שאין כל החלטה לגביהם בממשלה ובכנסת, ומי הסמיך את היועץ המשפטי לממשלה לתת את ההחלטה הזו בעניין הרפורמים.



ח"כ הרב גפני ציין כי היועץ המשפטי לממשלה החליט על דעת עצמו, בניגוד לעמדת הכנסת אשר מכירה ברבנות הראשית כגוף היחיד לעסוק בנושא רבנות, לממן קונסרבטיבים ורפורמים. "אין החלטה כזאת של הכנסת או הממשלה. ואם רוצים פלורליזם, למה רק ברבנות, אפשר לעשות זאת גם במשרד התחבורה, למה רק משרד אחד עוסק במתן רישוי לרכבים, נעשה פלורליזם, נקים כמה משרדים שיקימו יותר מוקדי שירות ויוזילו מחירים וישרתו את הציבור, למה רק משרד הבריאות יכול לעסוק בנושא בריאות הציבור? נקים כמה משרדים. אני לא מקבל את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, הוא מפעיל פה אג'נדה".

השר לשירותי דת יעקב מרגי ציין בדיון כי "לפני כשנתיים סוכם על פיתרון תקציבי לרפורמים, ועל פיו הם יוכרו כרכזי קהילות, יקבלו תמיכה ממשרד התרבות והצדדים הכירו בהסכם הזה. אבל כעת העותרים נהגו שלא ביושר ויצא המרצע מהשק – מסתבר שכל העתירה איננה על תקציב, אלא על הגדרת רב".

השר מרגי אמר: "כשר במדינת ישראל, אומר לכם, יש תחושה של אג'נדה". מרגי ציין כי "אחד השופטים שדן בתיק הזה קיבל אות כבוד מהתנועה הרפורמית. שופט שני הודיע לפרוטוקול כי הוא ייצג את התנועה הרפורמית בתשלום. שופט נוסף בדיון אחר בנושא הזה הודיע שהוא חברו של אחד העותרים".

"כל קבוצה של ליצנים שיבקשו תמיכה, יוכלו לקבל?"

בתגובה אמרו חברי הכנסת כי הדברים של השר חמורים ביותר וצריך לברר אותם.

יהודה שפר, המשנה לפרקליט המדינה, אמר בדיון כי "ההחלטה התקבלה בהמלצת בית המשפט. הודעת היועץ המשפטי לממשלה נעשתה בתיאום מלא ומוחלט עם המשרד לענייני דתות ומשרד התרבות". השר מרגי מחה על דבריו ואמר כי הדבר נעשה בניגוד מוחלט לדעתו, והיועץ המשפטי לממשלה ידע זאת.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר בדיון: "תקציב המדינה הקרוב ייפגע קשות באוכלוסיות חלשות, יהיו קיצוצים, ויהיה תקציב קשה ואני מבקש לדעת מאיזה תקציב המדינה מתכננת לקצץ כדי לממן את הרפורמים והקונסרבטיבים".

נציג האוצר אריאל יוצר אמר כי אין לו הערכות בשלב זה, בדבר העלות התקציבית של המהלך, ואמר כי "נצטרך לעשות שינוי סדרי עדיפויות כדי לממן זאת".

בתום הדיון אמר ח"כ גפני: "אני מנהל דיאלוג עם האנטי דתיים הכי גדולים, אני מופיע בפניהם ומדבר ומנסה להגיע להסכמות, אבל יש דבר שאיתו אני לא יכול לנהל דיאלוג, אם בא אדם ולוקח את התורה הקדושה, שהוא הדבר הכי חשוב בעולם, וקורע אותו. אני לא יכול לדבר איתו".

גפני אמר כי יבדוק עד תום את טענתו של שר הדתות בדבר השופטים שדנו בתיק. "עומד כאן שר בממשלת ישראל ומאשים שהשופטים היו נגועים בדבר כי אחד מהם קיבל אות כבוד מהרפורמים ואחד ייצג אותם בתשלום, אנחנו נבדוק את הטענות הללו עד תום".

גפני גם הורה למשרד האוצר לתת מענה על שאלת התקצוב של הרפורמים, מנין יבוא הכסף ומי יוכל לזכות בתקציב הזה. "האם כל קבוצה של ליצנים שיבקשו תמיכה, יוכלו לקבל זאת?...אנו נדרוש לדעת מהם הקריטריונים הברורים לתקצוב הנושא הזה".
משה גפני יעקב מרגי רפורמים אינטרס ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד