י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

גליק נגד לבין • המאבק ההיסטורי על 'יתד'

מאבקו הכושל של המנכ"ל היוצא יעקב לבין, הנסיונות לבלום את הדפסת החינמון, הזמנת השוטרים • העובדים: "חשנו נורא. נקרענו" • בפנים - מכתב הפיטורין ללבין

יעקב לבין יוצא אמש ממערכת העיתון
יעקב לבין יוצא אמש ממערכת העיתון



מאז אמש, מיד לאחר שהודפס חינמון 'יתד נאמן' בו מתפרסם מכתבו ההיסטורי, בכתב-ידו, של הגר"ח קנייבסקי - מכתב שאינו מותיר ספק באשר להשקפה הנכונה של כל בן תורה באשר למהלכי ההשתלטות האחרונים על העיתון - לא פסקו מלהגיע אל קודקודי ההנהלה החדשה של היומון הליטאי, איומים אודות הכחדה אפשרית של העיתונים.

אלא שהבוקר התברר כי החששות היו לשווא: המנויים, כמו גם יתר מקבלי החינמון, זכו לקבלו כרגיל בתיבות הדואר, מבלי שאיש הצליח להשמידם. אולי סיעתא דשמיא, אולי חשש של תומכי ההנהלה הישנה מצעד בלתי חוקי. שכן, אחרי הכל לאיש העסקים שמעון גליק, בעל הבית החדש בעיתון, יש כיסים עמוקים מספיק כדי למצות כל הליך חוקי עם מי שיעלה בדעתו לפגוע בתפקוד התקין של העיתון.

אז מה באמת קורה ביום שאחרי במערכת העיתון, הממוקמת ברחוב ז'בוטינסקי בבני-ברק? ומה הוביל לפיטורי המנכ"ל יעקב לבין?

ובכן, הסאגה החלה אתמול (היו סאגות נוספות במהלך הימים האחרונים, המדובר על הסאגה האחרונה בשרשרת), ה-11 לחודש, היום בו היו אמורות שכורות העובדים להיכנס אל חשבונות הבנק.

מהפך ב'יתד' - סיקור נרחב:
המפץ הגדול של 'יתד נאמן' • בעלים חדשים ופיטורים
יום חדש ב'יתד' • העיתון משנה את פניו
אושרה העמותה החדשה ל'יתד' • מגזין 'קטיפה' יבוטל?
כך יזם הגראי"ל את העמותה החדשה ב'יתד' • בלעדי
המכתב המצמרר של הרב רביץ ז"ל: "אנשי יתד שפכו את דמי" • חשיפה
הכל לשם שמים • טור אישי בשולי פרשת 'יתד'
הסאגה ב'יתד' נמשכת: מכתבי איומים, מאבטחים ומלחמת גירסאות
מכתב התגובה למפוטרי 'יתד נאמן' • חשיפה בלעדית
'יתד': המשכורות עוכבו • "שיידעו מי הבוס"
הגר"ח: "הנהגת הדור מסורה להגראי"ל" • לבין פוטר

התנהלותו של מנכ"ל העיתון בנושא המשכורות, עוררה את זעמו של הבוס החדש, שלא זכה לשיתוף פעולה מצידו של יעקב לבין. הוא צירף לכך את שהתרחש במהלך אסיפת העובדים שהתקיימה ביום חמישי האחרון, במהלכה הבהיר המנכ"ל לבין כי הוא 'בעל הבית' בעיתון, וכי כל הנעשה בו על אחריותו.

אנשיו של הגראי"ל שטיינמן, שסיפרו לראש הישיבה על שני האירועים, קיבלו תשובה לפיה יש לפטרו. נראה כי לתשובה שכזו הם ציפו זה זמן רב, אלא שהגראי"ל נמנע מלפטר אדם ללא סיבה ברורה ומספקת. אחרי הכול מדובר בהרס פרנסתו של יהודי. אלא שאל מול האירועים האחרונים, לא נותרה כל ברירה. עורכי הדין של איש העסקים גליק נכנסו לתמונה - ומכתב הפיטורין נוסח.

הבוס החדשצילום: הבוס החדש
הבוס החדש


העובדים המומים: יברוב נגד לבין

אולם, מי שחשב כי המנכ"ל ישלים בקלות עם הרחקתו ממוקד הכוח בעיתון - טעה. אתמול ניסה לבין למנוע את הדפסת החינמון בבית הדפוס. רק צ'ק מזומן, ששוגר לבית הדפוס שחרר את הפקק...

עוד קודם לכן, במהלך השעות שקדמו לשיגור העיתון אל בית הדפוס, התרחשה בתוך משרדי המערכת סאגה לא פשוטה, שהצליחה לטלטל את העובדים, שמצאו עצמם נקרעים בין נאמנות בת 20 שנה למנכ"ל, לבין רצונם לקיים את הוראת גדולי ישראל, כפי שהוצגה באמצעות רבני הוועדה הרוחנית.

מעל לראשם עמד המנכ"ל יעקב לבין והורה: "אם נכנס מכתב הגר"ח קיינסקי, ייכנס גם מכתב הגר"ש אוירבעך". מצד שני ניצב הרב יהודה יברוב, בשם רבני הוועדה, והורה להם שלא להכניס את המכתב.

במקביל ניסה לבין להכניס לעיתון מאמר שנכתב בידי הרב שמואל דויטש, כדי שזה יודפס לצד מכתבו של הגר"ח קנייבסקי. אלא שגם מהלך זה לא עלה בידו, שכן הוא נפסל בידי הוועדה הרוחנית.

עכשיו ניטש הקרב סביב הדפסת מכתבו של הגר"ש אוירבעך. מדובר במכתב שאינו בכתב-יד, ואשר לא ברור האם הגר"ש יודע על דבר קיומו. ניסיון לחקות את קולו, כאילו התקשר לאחת מהעובדות וביקש ממנה להכניס את מכתבו נחשף די מהר כזיוף.

בתוך המערכת נשמעו חילופי דברים קשים, והקולות עלו לטונים גבוהים ובלתי מקובלים.

בשלב מסוים הזמין המנכ"ל יעקב לבין משטרה אל בניין המערכת. לדברי הנוכחים, הוא אמר לשוטרים: "אני מנכ"ל 20 שנה, לא מכיר את האיש הזה (גליק - ש.ר.). הוציאו אותו מכאן".

בלית ברירה נאלץ הנגיד גליק להציג בפני השוטרים מסמכים המעידים חד-משמעית את בעלותו על העיתון. את המסמכים הללו לא ראו אנשי ההנהלה הישנה עד אמש, ועד ראייה למחזה ציין בפני כי הם בהחלט נראו המומים משראו את תוכן המסמכים.

מי שעקב אחרי הגרסאות השונות ב'ויקיפדיה' יכול היה לעמוד על הגיחוך שבמצב. בשעות מסוימות הופיע הרב זליג אורלנסקי כמנכ"ל העיתון. בהמשך הוחלף הנתון בשמו של המנכ"ל היוצא יעקב לבין, וכך חוזר חלילה, זה מסיר וזה מעלה. מן הסתם כשיבחינו עורכי ויקיפדיה במריבות הנערכות 'על גבם' יחסמו את הערך לשינויים עתידיים. עד כה הדבר לא קרה.

למען ההגינות חשוב לציין כי לבין אינו מוכן להגיב לפניות 'בחדרי חרדים', כך שלא ניתן להתיג את גרסתו לאירועים. יתכן שרצונו הפנימי היה ליטול חלק במהלך המחודש של העיתון, אלא שלחצים מבית או מחוץ מנעו ממנו התנהלות תקינה. יתכן שאם היה מבין את משמעות הצעדים בהם נקט, היה נוהג אחרת.

קשה לדעת. מה שברור הוא שבמהלך הימים הראשונים של המהפך - שנחשף לראשונה כאן באתר 'בחדרי חרדים' - הוא שיתף פעולה עם הנגיד גליק. עד לשיבוש הדברים ביום חמישי האחרון, היום בו שוגר אליו מכתבו של עו"ד חורש.

לבין עוזב מאוכזב את המערכתצילום: לבין עוזב מאוכזב את המערכת
לבין עוזב מאוכזב את המערכת


"גליק נתן תחושה שהוא מבין לליבנו"

השאלה הגדולה היא מדוע, בעצם, סירב לבין ליישר קו עם ההנהלה החדשה, כפי שעשה במהלך הימים הראשונים. לשאלה הזו אין כל תשובה.

עובדים עמם שוחחתי, חשים צער רב על התנהלותו. "הוא היה מנכ"ל מצוין, עם מעוף, אדם טוב, אהוד, כואב לנו על התנהלותו. למה בכלל בחר להגיע למערכת העיתון? למה החליט לעצור כמעט בגופו את פרסום מכתב הגר"ח קנייבסקי? יכולנו לשתף פעולה ולפרסם שהוא ניסה לעצור... ולא הצליח. למה היה צריך להתעמת איתנו, עובדים שהיו נאמנים לו במשך שנים? חשנו נורא. נקרענו, אבל ידענו שחובתנו לציית לגדולי ישראל ולהוראתם החד משמעית".

על הנגיד גליק יש להם רק דברים טובים לומר. אתמול, לראשונה, נחשפו לאשיותו במשך שעות ארוכות, והוא הותיר עליהם רושם טוב. "הוא אדם אציל, שמר כל העת על קור רוח, חייך אלינו כל הזמן, נתן תחושה שהוא מבין לליבנו".

"חבל", הם אומרים בצער רב, "היה ברור לכולנו שגליק מאוד רצה להשאיר את לבין בתפקידו. אבל התנהגותו האחרונה לא הותירה בפניו כל ברירה אחרת מלבד לפטרו. זה כואב לכולנו".

גם הבוקר, ביום שאחרי, בחר לבין להגיע למערכת העיתון ולשדר 'עסקים כרגיל'. עורכי דינו של הבוס החדש ימצאו מן הסתם את הדרך החוקית למנוע את כניסתו למערכת במהלך הימים הקרובים. אלא שעובדים בעיתון מעלים חשש כי בצעד של 'אין לו מה להפסיד' יחליט לבין לשבש את פעולתם התקינה של המחשבים, תוך חסימת אפשרות להפעלת העיתון במהלך הימים הקרובים.

כרגע נראה כי הסדר שב על כנו. המערכת פועלת באופן תקין, ומשכורות העובדים נכנסו לחשבון הבנק כבר אתמול. גם הגירעון של העיתון כוסה על-ידי הנגיד גליק, לאחר שהזרים לחשבון הבנק למעלה ממליון שקל. זאת לצד העובדה שציבור האברכים הפנים את דברי הגר"ח קנייבסקי (הנהגת הדור ומבין מהי דעת תורה בכל נושא המהלכים האחרונים והשקט ישוב לשרור במערכת העיתון שברח' ז'בוטינסקי.

אלא שבשרשרת האירועים החדשים, זכינו להיות מופתעים שוב ושוב. כיוון שכך, רק ימים יגידו האם הסתיימו סיפורי יתד בע"מ או שמא מדובר רק בתחילתה של מלחמה, כזו שהמלחמה בין הפלגים בישיבת פוניביז' תתגמד לידה.



המכתב שנשלח אל יעקב לבין:


יתד נאמן שמעון גליק יעקב לבין הגר הגראי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד