כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

לבין זומן לחקירה • גליק: "הוא המריד"

יעקב לבין, המנכ"ל המודח של 'יתד נאמן', זומן לחקירה במשטרה • יו"ר ההנהלה החדש, שמעון גליק: "לבין המריד את העובדים שלא לציית להוראות הוועדה הרוחנית"

יעקב לבין בצאתו ממשרדי מערכת העיתון
יעקב לבין בצאתו ממשרדי מערכת העיתון



המאבק בעיתון 'יתד נאמן' מתדרדר לשפל אלים.

ביום שלישי בערב, כך לפי טענות עובדים בעיתון, היה מעורב המנכ"ל המודח יעקב לבין, באיום על עובד בעיתון. לטענת עובדים, לבין כפה על גרפיקאי לשגר לדפוס עמוד ראשון הכולל מכתב של הגר"ש אוירבעך, אך מקורבי לבין מכחישים בתוקף את הידיעה, ודוחים את הטענות שהשתמש לצורך כך באמצעים פסולים.

שמעון גליק, הבעלים החדש של העיתון, הדפיס מהדורה חילופית, אך לבין שוב, לפי ידיעה לא מאומתת, הפיק את גרסתו, כדי להדפיסה בבית דפוס אחר ולהפיצה.

בעקבות האירועים שהתרחשו הערב במשרדי העיתון, זומן יעקב לבין לחקירה מחר בבוקר במשטרה, כדי לברר את ההאשמות נגדו. מקורביו של לבין טוענים, כי גם שמעון גליק זומן להתייצב במשטרה.

בתוך כך, הערב נחת בתיבת המייל של עובדי עיתון 'יתד נאמן' מכתב בלתי צפוי מאת יו"ר ההנהלה החדש, שמעון גליק.

המכתב - המתפרסם כאן לראשונה - הוקלד על דף ניר הכולל את הלוגו הרשמי של העיתון, בעברית ובאנגלית וזה לשונו:

"לכבוד חברי המערכת, המנהלה וצוות עובדי "יתד נאמן"

שלום וברכה,

בעקבות ההתרחשויות בימים האחרונים מוצא אני לנכון להבהיר מספר דברים.

כאשר נתמניתי בשליחות מעכת"ר גדולי ישראל שליט"א ליו"ר הנהלת "יתד נאמן" נפגשתי עם הרב יעקב לבין והצעתי לו כי נעבוד בשיתוף פעולה.

נפגשנו מספר פעמים בענייני העיתון ובפגישתנו ביום ג' שעבר, הדגיש הרב לבין כי הוא אינו מזדהה ואינו משתייך לאף אחד מהצדדים.

אתמול, יום ב', לאחר ששילמתי את המשכורות ואת החוב לבית הדפוס, פנה אליי דוד סגל ואמר כי בכדי למנוע אי נעימויות הוא מבקש שאצא ממשרדי "יתד נאמן".

דוד סגל הגיע, בשם הרב לבין, כשהוא מלווה בעשרות מאבטחים, הגם שהרב לבין הגיב על כך כי מהלך זה לא הגיע ממנו אלא מהצד השני (המתנגד לצעדינו).

לאחר מכן יצא דוד סגל מהמקום והשאיר את שניים מבניו ואת המאבטחים הרבים אשר הגיעו מטעמו.
בערב, כאשר שבתי למשרדי "יתד נאמן", התברר לי שדוד סגל הזמין את המשטרה והייתי צריך להוכיח למשטרה את תוקף מעמדי ב"יתד נאמן".

יודגש כי במהלך הערב כאשר נכנסתי למשרדו של הרב לבין, נכח שם גם דוד סגל וסירב לעזוב את משרד הרב לבין. כאשר אמרתי לו: אתה לא נמנה על העובדים פה, הוא השיב: אני עובד של לבין.
בכל מהלך דברים אלו שנאמרו בנוכחות הרב לבין, הרב לבין לא הכחיש את דברי סגל.

(זאת עוד אוסיף, כי עד אשר סגל ואנשיו לא הגיעו למשרדי "יתד נאמן", אני לא הבאתי אף אדם מבחוץ).

משנה-חומרה רואה אני בעובדה שהרב לבין, המריד את העובדים שלא לציית להוראות הועדה הרוחנית.

לאור כל זאת ועוד, עולה בעליל כי הרב לבין נמנה באופן מוחלט עם הצד המתנגד לנו ופועל שכם אחד עם צד זה. ולפיכך הוריתי לרב לבין לא לעסוק יותר בענייני העיתון ולא להיכנס למשרדי העיתון.

והנני בתוקף תפקידי מורה בזה מפורשות כי אל לכם להתייחס לשום הוראה וכיוצ"ב של הרב לבין.

מכובדיי,

במהלך השנים תרמתם רבות להצלחת העיתון ולעשותו לבמה המקדשת שם שמים ברבים וכל שאיפתי הינה כי "יתד נאמן" יוסיף וישגשג ובעזהי"ת כפי שהראיתי מחויבות לכל העובדים ולהמשך התנהלות של העיתון עצמו, כן אוסיף בעז"ה ואפגין מחויבות למען כל עובדי העיתון ולמען המשך תיפקודו השוטף של העיתון".

על החתום, שמעון גליק, יו"ר הנהלת 'יתד נאמן'.

מהפך ב'יתד' - סיקור נרחב:
המפץ הגדול של 'יתד נאמן' • בעלים חדשים ופיטורים
יום חדש ב'יתד' • העיתון משנה את פניו
אושרה העמותה החדשה ל'יתד' • מגזין 'קטיפה' יבוטל?
כך יזם הגראי"ל את העמותה החדשה ב'יתד' • בלעדי
המכתב המצמרר של הרב רביץ ז"ל: "אנשי יתד שפכו את דמי" • חשיפה
הכל לשם שמים • טור אישי בשולי פרשת 'יתד'
הסאגה ב'יתד' נמשכת: מכתבי איומים, מאבטחים ומלחמת גירסאות
מכתב התגובה למפוטרי 'יתד נאמן' • חשיפה בלעדית
'יתד': המשכורות עוכבו • "שיידעו מי הבוס"
הגר"ח: "הנהגת הדור מסורה להגראי"ל" • לבין פוטר
גליק נגד לבין • המאבק ההיסטורי על 'יתד'

שמעון גליק. צילום: יעקב כהןצילום: שמעון גליק. צילום: יעקב כהן
שמעון גליק. צילום: יעקב כהן


לבין נגד גליק

נחזור לעיקרי הדרמה שהתרחשה מאז יום שני בלילה במערכת 'יתד נאמן', ואשר חלקה מגולל במכתב ששיגר היו"ר החדש של היומון הליטאי.

בשלב הראשון של הסכסוך המתוקשר, קשה היה לדעת מי בדיוק שכר את שרותיו של עו"ד יהושע חורש, ששיגר מכתבים לעובדים שונים במערכת העיתון.

מעדותו של אחד העובדים עולה, כי בפתח משרדי העיתון התייצבו שני עורכי דין ממשרדו של עו"ד חורש. לשאלת העובד "מי שלח אתכם?" - השיבו: "יוסי סגל".

מדובר בבנו של דוד סגל, הנמנה על המחנה המתנגד לשינויים שהתבצעו ב'יתד נאמן'.

אלא שאז הכתה הפתעה בעובדים שנכחו במערכת. משנכנסו עורכי הדין פנימה אל המערכת, ונשאלו את מי הם מייצגים - תשובתם הייתה: "את לבין".

להערכת חלק מהעובדים, כבר מהרגע הראשון לא חשב מנכ"ל העיתון יעקב לבין להתיישר עם הבעלים החדשים, שמעון גליק, למרות שהשרה תחושה כזו.

מגמתו האמתית נחשפה רק כאשר כינס את עובדי העיתון ביום חמישי שעבר. במהלך האסיפה הבהיר לבין כי המצב במערכת נותר על כנו, וכי הוא 'בעל הבית' של העיתון.

יצוין, כי מיד לאחר שהתחולל המהפך ב'יתד נאמן' - ביום חמישי לפני שבועיים - תיאם לבין עם ההנהלה החדשה את שכירת שרותי חברת אבטחה, זאת מחשש לפגיעה במערכת מצד המתנגדים למהלכי השינויים. אך בסופו של דבר המאבטחים הופנו נגד ההנהלה החדשה.

"אני לא יכול לעשות דבר"

בשעות הלילה של יום שני, הגיעה קבוצת בחורים הנמנים על אחד הפלגים בישיבת פונוביז' (המכונים "מחבלים") אל מערכת העיתון. ביניהם היה יוסי סגל. אחד הבחורים שוחח עם האחראי על המאבטחים.

לפתע הגיע דוד סגל והמאבטחים קיבלו הוראה לשתף איתו פעולה ולהכניסו פנימה. כאשר נכנסו למערכת סגל ובניו, הם צעדו היישר אל החדר בו ישבו באותה עת מנהל החשבונות של העיתון הנדלסמן, יחד עם שמעון גליק.

נראה היה כי היו צוידו במידע מוקדם, מי יושב והיכן. הם פנו אל גליק בתוקפנות. גליק שמר על קור הרוח האופייני לו, הכניס אותם לחדרו וניהל איתם שיחה. בשלב מסוים יצא סגל מהחדר, כשהוא משוחח בטלפון סלולרי. "הוא מדבר איתי בצורה נעימה, אני לא יכול לעשות שום דבר", שמעו אותו אומר אל מעבר לקו.

בינתיים בחוץ המתינה לגליק חבורת בחורים, לצד המונית שהוזמנה עבורו כדי לקחתו מהמקום. כדי שלא לגרום מהומות, יצא גליק מהיציאה האחורית - ונעלם מהשטח.

מאותו רגע ואילך שררה במערכת מהומה. עורכי הדין נכנסו לחדר הישיבות, מלווים באחד מבניו של סגל. חברי המערכת כעסו על סגל ובניו המפריעים להמשך העבודה התקינה של המערכת. אפילו העורך החדש, יצחק רוט, כעס וצעק: "סגל הפך לבעל הבית על העיתון?". לבין, בתגובה, ביקש ממשפחת סגל להישאר בשטח, אבל "אל תבלטו".

בסופו של לילה הוכרעה, כפי שדיווחנו כבר,המערכה. מכתבו ההיסטורי של הגר"ח קנייבסקי נשלח אל בית הדפוס, כשהוא מודפס על עמודו הראשון של חינמון יום ג'. הניסיונות של לבין ועוזריו להכניס מאמר או מכתב נגדי – נכשלו.

מכונית משטרה בפתח צילום: מכונית משטרה בפתח
מכונית משטרה בפתח


"פוחד מהקפדת ר' חיים"

ואז הגיע בוקרו של יום ג', ועמו פרק חדש בדרמה מבית 'יתד נאמן'.

מכשיר הפקסמיליה במשרדו של ניצב משנה אלברט אוחיון, מפקד מרחב דן במשטרת ישראל, פלט מכתב. הנידון: העיתון 'יתד נאמן'.

הפונה, עו"ד ש. הורוביץ ושות', בשם עמותת יתדות תשמ"ו להחדרת ערכי היהדות.

במכתב נאמר, כי נערך ניסיון השתלטות בלתי חוקי על עיתון 'יתד נאמן', במטרה להוציא את השליטה בו מידי העמותה.

לפי המכתב, שמעון גליק וחבריו, פרצו לחדרי משרדי העיתון, חדרו למשרד בו שהה מנכ"ל העיתון, הרב יעקב לבין, המשמש בתפקידו כעשרים וארבע שנים, סרבו לבקשות לעזוב את המקום, ותקפו באלימות פיזית ומילולית את מנכ"ל החברה ואנשים נוספים שנכחו במקום.

גליק, לפי המכתב, תקף את מנכ"ל החברה, אחז בשולחן המנכ"ל, הפך אותו לכיוונו של המנכ"ל וניתק את מחשבו האישי מכבלי התקשורת.

המנכ"ל ביקש שוב ושוב את עזרת השוטרים, על מנת למנוע הפעולות נגדו ונגד העיתון, אך הללו לא הושיטו לו עזרה, אלא אפשרו לפלג המנסה להשתלט על העיתון לשבש את פעילותו הסדירה.

למרות המכתב, החליטה משטרת ישראל שלא להתערב בפרשה, אלא לעמוד מן הצד. נושאים מן הסוג הזה נידונים בבתי משפט - היה כפי הנראה השיקול המנחה.

אלא שביום שלישי בערב, בעקבות ההסלמה במערכת, הוזעקו שוב ניידות משטרה. מעדויות עובדים עולה תמונה קשה, לפיה השתלט לבין על הקומה התחתונה.

לדבריהם, בשלב מסוים נכנס לבין לחדרו של הגרפיקאי, כשהוא נחוש לעשות הכול כדי להניע אותו להכניס לעמודו הראשון של עיתון יום רביעי את מכתבו של הגר"ש אוירבעך (אם אכן מכתב זה נכתב על ידו).

הגרפיקאי, שכבר יום קודם לכן סירב להיענות לבקשותיו של לבין, תוך שהוא ממלמל כי הוא "פוחד מהקפדת ר' חיים" (קנייבסקי), ניסה להתעקש. אלא שלבין איים עליו, לכאורה, ולבסוף השיג את כניעתו. כאמור, מדובר בתיאור לא מאומת של אחד העובדים ומקורבי לבין מכחישים אותו.

העמוד הראשון שוגר לבית הדפוס, אולם ההנהלה החדשה השיבה את הגלגל לאחור - וביטלה את ההוראה להדפסה.

במקביל, בשעה תשע בערב זומן יעקב לבין לחקירה במשטרה, בבוקר יום רביעי.

השאלה הגדולה היא מה יבחר לעשות במהלך הלילה. עדים בשטח העידו כי ראו אותו יוצא ממשרדי המערכת כשהוא נושא עימו התקן נייד ועליו עמודי העיתון, כולל עמוד ראשון שהפיק לפי תוכניתו.

לדבריהם, הוא יצא נחוש למצוא בית דפוס שיסכים להדפיס עבורו את העיתון. אלא שלא ברור מה יעשה אף אם יצליח להדפיס את העיתון - האם יצליח להפעיל מערך הפצה לכל חלקי הארץ? אולי אם יתעוררו כל בחורי הפלג בפונוביז' משנת הלילה שלהם ויירתמו למשימה.

אם אכן התרחיש הזה יתממש, ימצאו מנויי העיתון הוותיקים, כמו גם כל אותם שמיהרו בימים האחרונים לחדש את המנוי - שני עיתונים בשתי גרסאות.

הנגיד גליק, מצדו, נערך לקראת מערכה ממושכת. ביום שלישי בלילה הוא התקשר למשפחתו שבחו"ל והורה להם להגיע לישראל, שכן הוא ייאלץ לשהות בארץ הקודש לפחות חודשיים-שלושה. ומה יעלה בגורל עסקיו המסועפים שמעבר לים? כשמדובר ביהודי של מסירות נפש, שאלות מהסוג הזה בטלות ומבוטלות. למען כבוד התורה, למען כבודו של מורו ורבו הגראי"ל שטיינמן, כסף ועסקים, אינם שיקול בעיניו.

מכתבו של יו"ר הנהלת 'יתד נאמן':

,

לילה ב'יתד נאמן' • גליק ולבין יוצאים מהמערכת













העיתון של יום רביעי • צילום: המחתרת



יתד נאמן שמעון גליק יעקב לבין דוד סגל מאבטחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 67 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד