כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

גליק מינה מנכ"ל חדש ל'יתד': זליג אורלנסקי

הדרמה ב'יתד': יו"ר ההנהלה, שמעון גליק, כינס העובדים, התבדח עמם, ואמר: "לא להרתע משום איום" • העובדים חתמו על נאמנות לגדולי ישראל ולהנהלה החדשה

המנכ"ל החדש, זליג אורלנסקי. צילום: יעקבכהן
המנכ"ל החדש, זליג אורלנסקי. צילום: יעקבכהן



גם הבוקר (יום ד'), נרשמים פרקים חדשים בדרמה המתמשכת מבית 'יתד נאמן'.

מאז שעות הבוקר שהו בבניין המערכת שלושה אנשים בלבד, ביניהם המנכ"ל המודח של העיתון, יעקב לבין - שזומן אמש לחקירה במשטרה להיום - ודוד סגל, המתבצרים במקום. נראה שטכנית ומשפטית, אין אפשרות לחסום את כניסתו של יעקב לבין אל משרדי המערכת.

במקביל נפגש יו"ר ההנהלה החדש, שמעון גליק, עם עובדי העיתון באולם 'כתר הרימון' בבני-ברק. עובדים שהתלבטו האם להגיע, פנו לביתו של הגר"ח קנייבסקי וקיבלו הוראה חד-משמעית: להשתתף בכנס שעורך שמעון גליק.

לפי מקורות בהנהלה החדשה, העובדים וחברי ההנהלה ייכנסו חזרה למשרדי מערכת בגיבוי משפטי. יחד עם זאת, נבדקת האפשרות כי גליק ישכור גם מקום חלופי עבור משרדי העיתון, כשהוא מצייד אותו בכל הציוד הנדרש בכדי להפעיל את הוצאת העיתון.

לבין, מצידו, כך נראה, נחוש לעשות הכול כדי להוציא-לאור עיתון בו יופיע מכתבו של הגר"ש אוירבעך, וזאת לאחר שנכשל כבר פעמיים במשימה.

שכן, גם הבוקר קיבלו מנויי 'יתד נאמן' בתיבות הדואר את העיתון שעבר את פיקוחה של הוועדה הרוחנית החדשה, שמונתה על-ידי הגראי"ל שטיינמן על פי הוראתו של הגרי"ש אלישיב ובגיבוי נחרץ של הגר"ח קנייבסקי.

האסיפה: זליג אורלנסקי מונה למנכ"ל

אל האסיפה של עובדי העיתון, שמיקומה טושטש בתחילה כדי למנוע פרובוקציות בשטח, הגיעו כל עובדי 'יתד נאמן', ללא יוצא מן הכלל, למעט מזכירתו האישית של יעקב לבין. אפילו עובדות הנמצאות בחופשה לפני לידה טרחו ובאו.

באסיפה נכחו גם רבני הוועדה הרוחנית ובראשם הרבנים נתן זוכובסקי ומשה אהרן ברוורמן, עד לאחרונה יו"ר הוועדה הרוחנית ויו"ר הדירקטוריון, ומאז שהעביר את תפקיד היו"ר לבעלים החדש שמעון גליק - יו"ר הוועדה הרוחנית. הרב יוסף חיים קופשיץ, שלא יכול היה להגיע, שלח מכתב בו כתב כי הוא מצטרף לכל החלטות גדולי ישראל.

האסיפה נפתחה באמירת פרקי תהילים לרפואת הגרי"ש אלישיב. הרב ברוורמן הקריא פסוק פסוק והמשתתפים חזרו אחריו. ראשון נשא דברים הרב נתן זוכובסקי. בדבריו הדגיש כי 'יתד נאמן' הוקם רק על בסיס ציות לוועדה הרוחנית, הכפופה לגדולי ישראל. "הרי כולם קראו את מכתבו של ר' חיים קנייבסקי וברור לכולם שמי שמנהיג היום את הציבור הוא הרב שטיינמן", אמר. הרב זוכובסקי הודה לשמעון גליק על שהסכים לקחת על עצמו את "כל העול הגדול הזה".

אחריו דיבר העורך הרב יצחק רוט, שסיפר כי "פעם נכנסו בכירים ב'יתד' להגרא"מ שך זצ"ל וביקשו לעשות צעד שלא על דעת הוועדה הרוחנית. הרב שך הזדעק, ואמר להם: 'אם כן, למה זה אנוכי?' דעתו הברורה הייתה שאם הוועדה הרוחנית אינה קובעת, לא צריך עיתון".

עורך 'מוסף שבת קודש' ונאמן ביתו של הגראי"ל שטינמן, הרב ישראל פרידמן, דיבר בהתרגשות גדולה, כשהוא מוחה נגד ההתנהגות הבריונית שנראתה במערכת העיתון בימים האחרונים.

איש העסקים שמעון גליק, סיפר בנימה של בדיחות הדעת: "הייתי משועמם, לא היה לי מה לעשות... אז הטילו עלי לנהל את 'יתד נאמן'..." אחר-כך, ברצינות רבה, תיאר את ההיכרות שלו עם הגראי"ל שטיינמן, "אדם קדוש וטהור, פשוט מלאך". הוא סיפר שהקשר ביניהם התחזק "כשהרב ביקש ממני להיות ... סוכן נסיעות" - כשהוא מתכוון לבקשת הגראי"ל לארגן עבורו את הנסיעה לארה"ב יחד עם האדמו"ר מגור, במטרה להציל את החינוך העצמאי שהיה נתון אז בקשיים כלכליים.

גליק סיפר, כי נכנס פעמים רבות גם אל הגרי"ש אלישיב, "אבל הוא לא ביקש ממני להיות סוכן נסיעות שלו", אמר בהומור.

בהמשך הרגיע גליק את העובדים, אמר להם שאין להם ממה לחשוש, שלא יירתעו משום איום, וכי הוא מתחייב להם באופן אישי שיקבלו את כל המגיע להם.

עו"ד ירון הרמן, ממשרדו של עו"ד גרוס, מהמשרדים היותר גדולים וידועים, ומי שמייצג את ההנהלה החדשה, הבהיר לעובדים כי מבחינה משפטית כל הצעדים נעשו בצורה מסודרת. הבנקים קיבלו את השינויים המתבקשים של מורשי החתימה, וכי הוא קיבל מכתב ממשטרת ישראל בו נכתב כי כל החלטות דירקטוריון 'יתד נאמן' מקובלות עליהם והם מאשרים שאין להם כל בעיה עם המסמכים.

עו"ד הרמן בישר לעובדים על מינויו של מנכ"ל זמני לעיתון, זליג אורלנסקי - והאחרון נטל את רשות הדיבור. "חוזרים לעבודה", אמר לעובדים, והוסיף כי אין רצונם בכוח ובאלימות. "יכולנו להביא מאבטחים, אך לא ניגרר לפעולות אלימות, זו אינה דרכנו. שלא יחשוב איש כי איננו מסוגלים, פשוט איננו רוצים בכך". אורלנסקי הביע תקווה כי מי שנוהג כך, יתעשת במהרה ויבין כי זו אינה דרך התורה.

כל העובדים חתמו על נאמנות לגדולי ישראל והוועדה הרוחנית, הפועלת לצד ההנהלה החדשה של שמעון גליק.

עם תום האסיפה יצאו העובדים אל מערכת העיתון.

ייצא לאור מתחרה ב'מפתח העיר'?

במהלך הלילה התקבלו במכשירי הסלולר של אנשי בית הגראי"ל שטיינמן, שיחות טלפון תומכות מצד ראשי ישיבות רבים, שמחו על כבוד התורה שחולל. "אם אתם לא תמחו, אני ותלמידי ישיבתי נפעל", אמר אחד מהם.

על הפרק עומדים כמה צעדים אפשריים הנשקלים ברצינות, כאשר כל הנוגעים בדבר מבהירים כי "הסירו את הכפפות", וכי כל צעד חוקי ילקח בחשבון כאפשרי.

בין השאר נשקלת אפשרות להוציא לאור 'מפתח העיר' חלופי, שיעניק פרסום בחצי מחיר, כאשר רבני העיר בני-ברק יתמכו בו תמיכה גורפת בו. 'מפתח' זה יתחרה ב'מפתח' שמוציא לאור יעקב לבין. לדברי גורמים הקשורים בהנהלה החדשה של העיתון, משקיע רציני כבר הביע את רצונו להשקיע במהלך.

גם אפשרות הפיכת מגזין 'קטיפה' לחלק מהעיתון עצמו, מבלי שתהיה לו הפצה נפרדת, נבדקת בשעות אלו. המגזין היה מעוז הבית של לבין.

מאחורי הקלעים מתהלכות שמועות רבות באשר לסיבה שמניעה את צעדיו של יעקב לבין. מה שברור הוא שגם אנשים המכירים אותו היטב מזה שנים, מוצאים עצמם מופתעים שוב ושוב במהלך הימים האחרונים מצעדיו, וטוענים בתוקף כי הצעדים שהוא נוקט בהם "אינם מתאימים לו ולאישיותו".

את תגובתו של יעקב לבין לא ניתן היה לקבל. לכשתתקבל נפרסמה.

מהפך ב'יתד' - סיקור נרחב:
המפץ הגדול של 'יתד נאמן' • בעלים חדשים ופיטורים
יום חדש ב'יתד' • העיתון משנה את פניו
אושרה העמותה החדשה ל'יתד' • מגזין 'קטיפה' יבוטל?
כך יזם הגראי"ל את העמותה החדשה ב'יתד' • בלעדי
המכתב המצמרר של הרב רביץ ז"ל: "אנשי יתד שפכו את דמי" • חשיפה
הכל לשם שמים • טור אישי בשולי פרשת 'יתד'
הסאגה ב'יתד' נמשכת: מכתבי איומים, מאבטחים ומלחמת גירסאות
מכתב התגובה למפוטרי 'יתד נאמן' • חשיפה בלעדית
'יתד': המשכורות עוכבו • "שיידעו מי הבוס"
הגר"ח: "הנהגת הדור מסורה להגראי"ל" • לבין פוטר
גליק נגד לבין • המאבק ההיסטורי על 'יתד'
דרמה בהמשכים מבית 'יתד נאמן': לבין זומן לחקירה • גליק: "הוא המריד"
יתד נאמן יעקב לבין שמעון גליק מפתח העיר עיתון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 85 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד