י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

צה"ל על 'דו"ח המרמרה': מרבית הלקחים יושמו

צה"ל מברך על קיום ביקורת מהירה מטעם מבקר המדינה לאירועי משט הפרובוקציה לעזה • מדוע עוכבה הודעת דובר צה"ל? ומה השתנה בעקבות כך?

המשט. צילום ארכיון
המשט. צילום ארכיון צילום: דובר צה"ל

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס פרסם היום (רביעי) את דו"ח הביקורת על אירועי משט הפרובוקציה לעזה, שהתרחש במאי 2010. הדו"ח עוסק בין היתר גם בהיבטים ההסברתיים של המשט, והוא מתייחס בחלקו להתנהלות חטיבת דובר צה"ל במהלך האירועים.

צה"ל מברך על קיום ביקורת מטעם מבקר המדינה, מחויב לשיתוף פעולה מלא עם עורכי הביקורת, לומד ביסודיות את ממצאי הביקורת ומייחס חשיבות רבה לתהליך. יש להדגיש כי מיד לאחר המשט, ומבלי להמתין לכל גוף חיצוני, פעל צה"ל בצורה רחבה ומקיפה לתחקור מכלול ההיבטים מתוך שאיפה אמיתית ויסודית להפיק לקחים וליישמם במהרה.

במסגרת זו, הופקו לקחים רבים וחשובים, בכל ההיבטים המרכזיים הקשורים להתמודדות עם משטים ומתוך ראייה רחבה ועתידית. מרביתם של הלקחים כבר יושמו, הלכה למעשה, בהתמודדות עם משטים נוספים שביקשו להפר את הסגר הימי שהוטל על רצועת עזה.

מעל לכל, הרי שוועדת טירקל קבעה כי המהלך שנקט צה"ל היה מוצדק לפי כללי המשפט הבינלאומי ההומניטארי וכי תפיסתם של כלי השיט היתה חוקית. כמו כן קבעה הועדה, כי האימונים וההכנות שנעשו לקראת המבצע היו יסודיים מאוד וכי הצבתם של מפקדים בכירים מאוד בשטח, ובכלל זה מפקד חיל הים דאז, ממחישה את הרצינות הרבה שבה התייחס צה"ל למבצע כולו.

באשר לתיאום עם גופי ההסברה הרלוונטיים הנוספים, צה"ל וחטיבת דובר צה"ל בכלל זה, פעלו בתיאום מלא ככל הניתן עם משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה, מתוך גישה אחראית ואקטיבית.

הודעת דובר צה"ל עוכבה לאור תהליך אישורים בין הדרג הצבאי למדיני והפצת התמונות מן הים התרחשה מאוחר מהמתוכנן בשל צרכים מבצעיים קודמים ותהליך האישורים שנדרש בצה"ל.

לאור עיכובים אלה, שונו התהליכים הן בתוך צה"ל והן למול הדרג המדיני. יתר על כן, מיד לאחר המשט הופקו הלקחים בנוגע להעברת חומרים ויזואליים במהירות ולכן נרכשו אמצעים מתקדמים ותפיסת ההפעלה הותאמה.
מרמרה מבקר המדינה צה''ל דו''ח משט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד