כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

יצירתיות היא שם המשחק • שיעור בביזנס

רוצים להגדיל הכנסות בעסק, אך אין לכם כסף נזיל להשקעה? גם לזה יש פיתרון • הזכיינות, כמשל • יצחק גפני נותן לכם עוד שיעור שעשוי לקדם אתכם להצלחה

יצירתיות היא שם המשחק • שיעור בביזנס



אחד הכלים החשובים ביותר לכל יזם שרוצה להגיע רחוק היא תכונת היצירתיות. כך גם יוכל היזם לצאת בכבוד מסיטואציה עסקית לא נעימה.

הנה דוגמה קטנה: לא מזמן פנה אליי חבר, בעל עסק בתחום ייחודי. הבחור מחפש נואשות דרך שתגדיל את הכנסותיו ממכירות.

חשבתי רבות באיזו צורה הוא יכול להגדיל את הכנסותיו באופן מיידי מבלי להשקיע כסף.
בדקתי גם האם יש דרישה בשוק למוצרים אותם הוא מייצר.

מסתבר, שהביקוש קיים.

הבעיה: אם יתחיל לעבוד כמשווק ולעבור מדלת לדלת, לא יהיה מי שיחליף את הפונקציה החשובה שלו במפעל שלו.

בעיה נוספת: אין לו מספיק כסף לשכור אדם שיעשה את העבודה. גם אם יעסיק סוכן מכירות בתשלום, לא בטוח שהוא יספק את הסחורה, ובנוסף, כפי שכתבתי בפתיחה, הוא אינו מעוניין להשקיע כסף נזיל בשלב זה.

הזמן דוחק - והמתחרים שלו נוגסים בנתח השוק שהוא היה בלעדי בו.

מה עושים?

כך תעבור הזכיינות

לאחר מחשבה, הצעתי לו את התוכנית הבאה.

היות והמוצרים שלו נמכרים בחנויות, אך קשה לו להגיע לכל חנות, הצעתי לו למכור זכיינות למוצרים שלו, אבל חשוב לעשות זאת בצורה חכמה.

הרי איש לא רוצה לקבל כסף מאדם שבסופו של דבר יישב בבית ולא יעשה כלום, ובסוף עוד ירגיש שמרמים אותו. מצד שני, גם לא כדאי למכור זכיינות לאדם שלא יעשה כלום, משום שאתה מאבד את האפשרות למכור מוצרים בשטח הזכיין.

הפתרון: להציע לאנשים לקבל את הזכיינות בצורה כזו.

יש לחלק את הארץ לאזורים. באזור בו המציאות הוכיחה שיש מכירות גבוהות, מרכז בני ברק או גאולה למשל, יהיו מחירי הזכיינות גבוהים יותר מאשר בשכונת הדר בחיפה.

הזכיין יפקיד את סכום קניית הזכיינות אצל שליש נאמן כאשר נקבעות אבני דרך, הן לזכיין והן למוכר הזכיינות, להעברת סכום הזכיינות למוכר.

הזכיין יקבל בלעדיות מהמפעל למכור את מוצרי המפעל באזור מסוים. משם הוא יפנה לבעלי החנויות, יקבל מהם הזמנות ו-30% מסך כל ההזמנה יגיעו לידיו.

עם הסכום הנ"ל, הוא יגיע למפעל יזמין את הסחורה ויניח את 30 האחוזים לבעל המפעל כתשלום ראשוני.

התוצאה: הזכיין לא סיכן כלום משום שהכסף שייך לקונה. בעל המפעל קיבל את העלות הגולמית של הייצור ביד, משום ששלושים האחוזים של החנות מהווים את עלויות הייצור של היצרן.

לאחרי שהזכיין יקבל את התשלום מבעל החנות, ישלים לייצרן את חלק הרווח שלו ויקח את חלקו לביתו. וחוזר חלילה.

שלושה רווחים

אז מה יצא לנו?

1) בעל מפעל שמגדיל מכירות בלי לסכן את עצמו.

2) זכיין שקונה זיכיון בתמורה להוכחה שהזיכיון שווה את הכסף שלו. אם הוא נוכח שהזיכיון לא שווה, הוא יוכל לקבל לפחות חלק מהכסף חזרה.

3) בעל המפעל חוסך לעצמו עלויות בכך שאינו אמור לנהל מערכת חשבונאות מול חנויות.

הנה עוד דרך ליצור הכנסות מבלי סיכון של אף אחד. רק צריך לחשוב קצת!

בהצלחה!

יצחק גפני, איש עסקים ועיתונאי, ישמח להשתתף בלבטיכם, לייעץ לשאלותיכם, לשמוע את הצלחותיכם - ולשתף את הגולשים. אנונימיות מובטחת. הכתובת: [email protected]. התוכן אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

יצחק גפני שיעור בביזנס עסקים יצירתיות זכיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד