כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הציבור הליטאי לקראת פילוג? • אנשי לבין פונים לערכאות נגד הגראי"ל שטיינמן

לילה שקט עבר על הניצים ב'יתד' • הרב שמואל דויטש התפטר מתפקידו כיו"ר העיתון, לקראת העברת הסכסוך לבית משפט • במקומו: הרב יוסף פטרוב, נאמנו של הגר"ש אוירבך • ומי נתן את ההיתר ללכת ל'ערכאות'? • מסתמן: פילוג רשמי שיחצה את ציבור בני התורה לשני מחנות

חזית עיתון יתד נאמן
חזית עיתון יתד נאמן



את הערב הזה העבירו עובדי "יתד נאמן" בשלווה, לפחות באופן יחסי ללילות הדרמטיים הקודמים. העבודה בוצעה בלי הפרעות, דפי העיתון שוגרו לבית הדפוס בזה אחר זה: לכאורה ימות המשיח.

אז זהו, שממש לא. מתברר, כי מתחת לאפה של אותה שלווה הולך ונפער קרע ענק מדמם וכואב בציבור החרדי-ליטאי, קרע שישליך מן הסתם על כל תחומי חיינו: עיתונות, פוליטיקה ואלוקים יודע מה עוד. האם יצטרכו חברי הכנסת של 'דגל התורה' לבחור להם צד? האם יצטרך כל אברך לבחור לעצמו את ה"יתד" שלו?

במשך שנים ארוכות תלה המתח בחלל, אלא ששני גדולי ישראל: הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטינמן השכילו לשמור על מערכת יחסים כזו שהעניקה כבוד זה לזה. המריבות והתככים נרשמו בעיקר בין המקורבים, ממש לא מעבר לכך. במקרים רבים שלח הגר"ש להתיעץ עם הגראי"ל וכן להפך.

הערב, כך נראה, נרשם מעל דפי ההיסטוריה החרדית-ליטאית הקרע, אותו לא בטוח שניתן יהיה אי פעם לאחות. הכול, כמובן, למען דפי עיתון, קרי, למען מי יזכה להיות שופר ההשקפה הנכונה. בשמים, מן הסתם, בוכים.

מהפך ב'יתד' - סיקור נרחב:
המפץ הגדול של 'יתד נאמן' • בעלים חדשים ופיטורים
יום חדש ב'יתד' • העיתון משנה את פניו
אושרה העמותה החדשה ל'יתד' • מגזין 'קטיפה' יבוטל?
כך יזם הגראי"ל את העמותה החדשה ב'יתד' • בלעדי
המכתב המצמרר של הרב רביץ ז"ל: "אנשי יתד שפכו את דמי" • חשיפה
הכל לשם שמים • טור אישי בשולי פרשת 'יתד'
הסאגה ב'יתד' נמשכת: מכתבי איומים, מאבטחים ומלחמת גירסאות
מכתב התגובה למפוטרי 'יתד נאמן' • חשיפה בלעדית
'יתד': המשכורות עוכבו • "שיידעו מי הבוס"
הגר"ח: "הנהגת הדור מסורה להגראי"ל" • לבין פוטר
גליק נגד לבין • המאבק ההיסטורי על 'יתד'
דרמה בהמשכים מבית 'יתד נאמן': לבין זומן לחקירה • גליק: "הוא המריד"
גליק מינה מנכ"ל חדש ל'יתד': זליג אורלנסקי

כליאה בחדרי המערכת

כזכור, את הבוקר פתחה אסיפת עובדים במהלכה נשאו דברים ראשי הוועדה הרוחנית וכן יו"ר הדירקטוריון, הנגיד שמעון גליק. במקביל, המשיך יעקב לבין להתבצר בתוך מערכת העיתון, כשאיתו רק עוזרתו האישית, שמעונה.

בסביבות השעה 3 בצהרים הגיע העיתונאי בנימין רבינוביץ, מנאמני ביתו של הגראי"ל שטינמן, למערכת העיתון. בפתח עצר אותו דוד סגל כשהוא מורה למאבטחים 'אל תתנו לו להכנס'. בפנים היו רק עובדים 'מן השורה', כלומר לא כאלו המזוהים חד משמעית כנאמנים בכל ליבם לגראי"ל. רבינוביץ לקח את רכבו והתניע לכיוון משטרת רמת גן, כדי להגיש תלונה. מתברר שבאותו יום הוגשו שם שתי תלונות נוספות, האחת של עורך מוסף "שבת קודש" ישראל פרידמן והשניה של הסופר חיים ולדר, שניהם נכלאו באחד החדרים למשך דקות ארוכות.

"תחזור למערכת העיתון, אם לא יתנו לך להיכנס תזמין משטרה", הורה השוטר לרבינוביץ’. כששב למקום מצא שם את שמעון גליק, אף ממנו נבצר מלהיכנס פנימה. העורך יצחק רוט, ששם לב שגליק עומד בחוץ מבלי יכולת להיכנס פנימה, ניסה לפתוח מבפנים, אלא שאז הגיעה משפחת סגל המורחבת, הכתה אותו ומנעה ממנו את פתיחת הדלת. חיים ריגר, אחד העובדים שניסה להגן עליו, חטף אף הוא מכות.

עובד שהיה עד לנעשה, מיהר להתקשר למשטרה, שם אמרו לו שהשוטרים כבר בדרך. נראה שסגל ולבין הבינו שמשטרה בדרך, בין רגע הם פינו את השטח ונעלמו, מאז לא שבו למקום.

למשך זמן מה לא היה בפתח מי שייתן הוראות למאבטחים ומי שיאמר להם מי לנו ומי לצרנו, כך שכל מי שרצה להיכנס הצליח לעשות זאת בשלום ובשלווה. אלא שאז הגיעו לפתח הדלת שלושה חבר'ה, תלמידי ישיבת פונוביז', כולל כמה 'גורילות', מאבטחים גדולי גוף ובעלי מראה מאיים. הבחורים זיהו את הנוכחים, המאבטחים נעצו בהם עיניים וזה הספיק בהחלט.

ושוב החל לשרור הבלגאן. המשטרה, שקלטה שהמהומה בדרך, שלחה שתי נידות, השוטרים יצאו מהן והורו למאבטחים להסתלק מהמקום ומיד.

ערכאות בשם התורה

מאז ועד לרגעים אלו שב השקט לשרור במערכת יתד נאמן, לילדי בני ברק שהמחזה הפך להם להצגה היומית, לא נותר אלא מחזה פסטורלי של מערכת שהקולות הרמים ביותר הנשמעים בה הם קולות ההקלדה, מקסימום דיבורים שקטים.

האם מדובר בשקט שלפני הסערה?

נראה שאכן כן. מחר, על הבוקר, כך טוענים מקורבי לבין, הוא מתכוון לגשת לבית המשפט בבקשה לקבל צו מניעה להמשך הפעלת העיתון בידי ההנהלה החדשה. עורכי דינו של שמעון גליק בוודאי יכינו תשובות נאותות.

איך פונה יהודי חרדי לערכאות?

ובכן, על פי דברי מקורביו (את אישורו לדברים לא הצלחנו לקבל) הוא עושה זאת לאחר שקיבל היתר מהרבנים הרב שמואל אוירבעך, הרב מרדכי גרוס והרב ברגמן.

לשאלתי את אחד מאותם מקורבים היתכן שרבנים יתנו היתר לפנייה לבית משפט נגד צעד שמאחוריו עומדת הוראתו של מרן הגרי"ש אלישיב, הייתה התשובה הלאקונית: טוב, חברי מועצת גדולי התורה חולקים על חברים אחרים במועצת.

השמים בוכים, כבר כתבנו.

הערב, כפי הנראה כהכנה לפנייה מחר לבית המשפט, התכנסה אסיפה בראשות עו"ד אמסטר כדי לדון בצעדים הבאים. באסיפה הוגש מכתבו של הרב שמואל דויטש ובו הוא מודיע על התפטרותו ממשרת יו"ר הדירקטוריון. התפקיד הועבר על ידו לרב יוסף פטרוב: "יד ימינו ונאמנו של מרן הגאון רבי שמואל אויערבאך נ"י שיחי' לאוי"ט", הניסוח במקור.

אנשיו של הרב דויטש מסבירים כי מאחורי המכתב עומד אי רצונו להוביל את הפניה לבית משפט, אולי גם החשש לתדמיתה של ישיבת "קול תורה" שבראשה הוא עומד.

"הזהרו בגחלתן", כתב השבוע הגר"ח קניבסקי. הגחלת, כך נראה, הפכה הערב לאש גדולה ואיומה.



מכתב התפטרות של הרב שמואל דויטש • צילום: גאס_מענטש


יתד נאמן עו''ד יעקב לבין הגראי''ל הגרי''ש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 151 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד