כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

המומחה לקברים עתיקים קיבל "אזהרה איומה ונוראה"

שלום פריד, יועץ בנושא קברים עתיקים שלפני שנה עזב את 'אתרא קדישא', קיבל לביתו מכתב מאיים • "אם לא תחדל ממעשיך, יש לנו דרכים לגרום לך אוזלת יד"

הפגנה נגד קברים. צילום: ארכיון
הפגנה נגד קברים. צילום: ארכיון

המלחמה שמנהלים אנשי 'אתרא קדישא', חוצה קווים אדומים.

שלום פריד (65), יועץ בנושא קברים עתיקים מטעם משרד הדתות, הופתע אתמול כשפתח את תיבת הדואר הפרטית שבבניין מגוריו בפתח תקווה. "אזהרה איומה ונוראה", נכתב במכתב באותיות קידוש לבנה.

במכתב שנשלח אתמול לביתו של פריד נכתב: "הננו להודיע כי יש דין ויש דיין ובאם לא יחדל ממעשיו הנפשעים לאלתר הרי שישנם דרכים נוספים כיצד לגרום לו אזלת יד חידלון וקיפאון באופן מוחלט ונחרץ".

בהמשך גם מצורפת "נוסח קללה, חרם ונידוי על פי נוסח עתיק". בנוסף נכתב: "וכפי הידוע השפעתו של החרם חלה תיכף ומיד וזכות תולה לו עד שלוש שנים - לכל היותר", לשון הדברים שנכתבו במכתב.

הטענה במכתב היא כי פריד "אחראי מטעם השלטון להרדים את הציבור החרדי למשמר קברי ישראל ולזלזול מחפיר בחיים ובמתים קדושים אשר בארץ המה".

זו אינה הפעם הראשונה שפריד עובר מסכת איומים, הפגנות או הטרדות מסוג זה.

לפני יותר משנה הוא עזב את ארגון 'אתרא קדישא', לאחר שעבד בו במשך 25 שנה. מקורביו מספרים ל'בחדרי חרדים', כי סיבות רבות גרמו לעזיבתו אך ההבנה כי מדובר המלחמה על הקברים היא בעצם מלחמה על כסף הביאה להודעה הסופית.

הקש ששבר את גב הגמל במלחמה שהחלה להתנהל נגדו היה אי רצונם של אנשי רשות העתיקות לעבוד עם 'אתרא קדישא'. זה קרה שבועות אחרי הסערה בבית החולים 'ברזילי' באשקלון כשברשות ניסו להגיע לכל פשרה אפשרית אך בארגון בחרו לפעול בדרכי מלחמה.

בחודש פברואר בשנה שעברה הגיע שלום פריד לעבוד בתפקיד המוזכר לעיל במשרד הדתות. לטענתו האיומים, ההפגנות, הפשקווילים והטרדות לא התחילו אצלו. "מאז שרשות העתיקות הצהירה שהם לא מעוניינים לעבוד איתם יותר, הם פעלו נגד שר הדתות, יזמים, מנכ"לים וכעת נראה שגם אני הקורבן", אומר פריד ל'בחדרי חרדים'.

"מעולם לא פגענו בקברים במהלך, התפקיד שלנו הוא לתת פתרונות לבעיות הקברים".

פריד מצהיר באוזנינו כי פשקווילים או מכתבים מסוג אלו, "לא יפחידו אותי. סבלתי כבר מהפגנות מתחת לבית שלי, בשעות לא שעות הם עמדו וקראו פרקי תהילים וזעקו זעקות 'גיוועלאד'. סבלתי גם ממודעות ופשקווילים בירושלים, בני ברק ובית שמש".

• אתה חושש?

"אומנם זה לא יגרום לי להפסיק למלא את תפקידי בצורה נאמנה, אבל ודאי שאני חושש. אנשים אלו אינם פועלים מתוך יישוב הדעת. הכתובת נמצאת על הקיר. מדובר באיום לרצח. גם אצל יצחק רבין לא ידעו על כך קודם".

פריד טוען כי מלחמתם של 'אתרא קדישא' הינה "מלחמה פוליטית. אין כאן שום עניין דתי".

ביממה האחרונה הוא הגיש תלונה במשטרת פתח תקווה. "אין לי שליטה על כך אבל אם המשטרה תיקח את הנושא ברצינות ותחליט לטפל בנושא הזה, הדבר ייפסק. זה נשמע לא הגיוני שעדיין לא נעצרו אשמים בגרפיטי, בהרס בטבריה וביד ושם", הוא אומר כדוגמא.
שלום פריד אתרא קדישא חרם קללה נידוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד