כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מוזיאון ישראל מציג: "חסידים: לא רק שחור לבן"

ספרים עתיקים ונדירים, כתר תורה מזהב של רוז'ין, והטלית של הבעל-שם- טוב • קובי הר צבי ביקר בתערוכה ראשונה מסוגה במוזיאון ישראל - וחזר עם גלריה מרהיבה • צפו

מוזיאון ישראל מציג: "חסידים: לא רק שחור לבן"
קובי הר צבי



תערוכת החסידות, ראשונה מסוגה במוזיאון ישראל, תחשוף את החוויה החסידית לדורותיה, באמצעות כ-300 חפצים נדירים, רובם מקוריים, שנאספו ממקורות שונים בארץ ובעולם. התערוכה תיפתח תחת הסלוגן "חסידים: לא רק שחור לבן" בכ"ט בסיון תשע"ב - 19 ביוני 2012.

בין המוצגים שיוצגו בתערוכה - מהדורות ראשונות של ספרי חסידות קלאסיים, חפצים מקוריים שהיו בשימושם של אדמו"רים ידועים, פריטי לבוש של אדמו"רים וראשי זרמים בתנועת החסידות, סרטים שהנציחו התוועדויות חסידיות, תלבושות חסידיות טיפוסיות - של גברים, נשים וילדים וחפצים הקשורים לחיים הרוחניים והקהילתיים.

לצד החפצים יוצגו תצלומים המתארים את אירועי מחזור השנה ומעגל החיים כולל התייחסות למוסיקה החסידית, אליהם מצטרפים קטעי וידאו תיעודיים מהתקופה האחרונה, ויחד הם מקרבים את המבקרים לעולמה של הקהילה החסידית. בתערוכה 270 פריטים שהושאלו מאוספים פרטיים וציבוריים, בארץ ובחו"ל, וכן מקהילות חסידיות, בהם פריטים המוצגים לראשונה.

אוצרת התערוכה היא גב' אסתר מוצ'בסקי - שנפר, אוצרת באגף לאמנות ותרבות יהודית ע"ש מנדל במוזיאון ישראל, ירושלים.

ששה אגפי תצוגה

"תרבות החסידים היא מקור השראה ועניין לרבים ברחבי העולם", אומר ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל. "תערוכה ייחודית זו שאינה מוגבלת לתקופה או מקום מאירה את קהילת החסידים הגלובלית והגדלה בהווה. אנו מצפים לשתף את קהל המבקרים במבט הנדיר על החוויה החסידית".

התערוכה מחולקת ל-6 חללים:

1. מרחב הכניסה מציע מבט על ראשיתה של החסידות, באמצעות תצלומים המציגים את בית הכנסת של הבעל שם טוב, ופריטים הקשורים אליו, כגון הטלית שלו ומנורת חנוכה מיוחדת הקרויה על שמו. לצדם מוצגים תצלומים עכשוויים מאוקראינה, שבהם נראה עולם שאינו עוד, בו עולים החסידים לפקוד את קבריהם של אדמו"רים מימים עברו.

התצוגה בחלל זה כוללת גם כעשרה ספרים נדירים, רובם במהדורות ראשונות, של החיבורים החשובים ביותר פרי עטם של ראשי החסידות. בעזרתם של מקורות חשובים אלה, בהם כאלה שנכתבו בראשית ימי תנועת החסידות, הופצו רעיונותיה ברחבי אירופה.

2. אולם התצלומים ובו עבודותיהם של צלמים ידועים שנמשכו אל הקסם המסתורי של עולם החסידות, שעבור רבים הוא עולם סגור, ולכדו אותו בעדשתם. מנהגים לא-מוכרים מוצגים כאן לצד גרסאות חסידיות למנהגים יהודיים רוֹוחים יותר. האולם משמש שער לתצוגות המתמקדות בקבוצות מוגדרות - עולמם של הילדים, הנשים, הגברים והאדמו"רים.

3. ילדים בחברה החסידית: תצלומים וסרטים מציגים את השלבים השונים בחייו של ילד, כגון ה'חלאקה' ותחילת לימודיו בחדר. בחלל מוצגים גם צעצועי ילדים, שייחודם בכך שהם משרתים תמיד מטרה דתית-חינוכית. גם כאן, כמו בשאר האולמות, קיר בגדים המציג את פריטי הלבוש המאפיינים את החצרות השונות.

4. עולמה של האישה. במרכז האולם קיר בגדים הכולל תלבושות מסורתיות לנשים כמו גם לבוש בן-זמננו, עם דגש מיוחד על כיסויי ראש. תצוגה מיוחדת מוקדשת ל'שטערנטיכל' המפואר המשובץ פנינים ולתכשיטים שונים. סרטון וידאו מתעד את ה'מצווה טאנץ' בחתונה.

5. בעולמם של הגברים מוצג קיר הבגדים המרשים מכול. בסרטים המוקרנים בחלל זה נראים סגנונות תפילה שונים – מהתבודדות ועד שירה משולהבת של קהל שלם. סרטונים אחרים מלווים בפעם הראשונה מלאכות ייחודיות לחסידים, כגון תהליך תפירת ה'שטריימל', ומגבעות לבד שחורות טיפוסיות.

6. החלל האחרון מוקדש לדמותו של האדמו"ר. בתצוגה חפצים השייכים לאדמו"רים, ובהם גביעי קידוש העשויים ממטבעות שנתן האדמו"ר ומעיל עליון שלבש האדמו"ר מוויז'ניץ. המעיל הוא חלק מקיר הבגדים הצבעוני שתלויים בו הבגדים המיוחדים לאדמו"רים בלבד. פריט חשוב בתצוגה זו הוא כתר תורה מזהב מחצר רוז'ין המלכותית, בהשאלה ממוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון.

בחדר סמוך מוקרנים סרטונים המתעדים את מנהג ה'טיש' החסידי המפואר הממחיש את מעמדו המרכזי של האדמו"ר. תחריטים וציורים מאוספיו הנרחבים של מוזיאון ישראל הנוגעים לחייהם של חסידים מוצגים אף הם.


שעות פעילות תערוכת חסידים במוזיאון ישראל:


א', ב', ד', ה' 10:00 – 17:00

ג' 16:00 – 21:00 (באוגוסט 10:00 – 21:00)

ו' 10:00 – 14:00

באוגוסט הכניסה לילדים חינם

קובי הר צבי מגיש: מראות מהתערוכה • צפו























































תערוכת חסידות חסידים מוזיאון ישראל נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד