י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

רוסיה: 70 שנה אחרי הטבח - התגלה קבר אחים

16 יהודים הונגרים ששרתו בפלוגות העבודה נטבחו על-ידי הנאצים במחוז וורוניז' שברוסיה • 70 שנה אחרי אותר קברם בסיוע של מקומי שהיה שותף לקבורתם

הרב נוסיקוב וגבאי הקהילה עם ניקולאי שינקריוב. צילום: הניק א_מ_נ
הרב נוסיקוב וגבאי הקהילה עם ניקולאי שינקריוב. צילום: הניק א_מ_נ

בחורף 1943, כשהנאצים ועוזריהם ההונגרים, נסוגו משטח מחוז וורוניז' שברוסיה - הוצאו להורג 16 יהודים מהונגריה ששרתו בפלוגות העבודה, אשר הובאו על-ידי הכוחות ההונגרים לבצע עבודות 'שחורות' (פינוי מוקשים, עבודות מטבח וכדומה).

גופותיהם של הקדושים הושארו על-ידי המרצחים בבקתה בה נטבחו, והם נקברו בחופזה בתל סמוך ליישוב בו התרחש האירוע - הכפר דיבנוגוריה (DIVNOGORIE) שבאיזור ליסקינסקיי (LISKINSKII RAYON) במחוז וורוניז'.

לפני 21 שנה הוקמה בסמוך לכפר שמורה ארכיאולוגית. מנהלת השמורה, מרינה לילובה, החליטה לפני כחצי שנה לחקור את האירועים שהיו במקום בזמן מלחמת העולם השניה. תוך כדי איסוף עדויות, סיפר ניקולאי שינקיוב, בן 83, תושב הכפר מאז לידתו, כי השתתף בקבורתם של יהודים שהוצאו להורג על-ידי הנאצים.

מנהלת השמורה יצרה קשר עם הקהילה היהודית של המחוז וסיפרה להם על הגילוי המרגש. משלחת בראשות רב העיר וורוניז' והמחוז, הרב אביגדור משה נוסיקוב, יצאה השבוע למקום, על מנת לשמוע את העדות מכלי ראשון, לבדוק את השטח, ולאסוף נתונים לקראת קבלת החלטה בדבר עתידו של קבר האחים.

תוך כדי שמיעת העדויות נחשפו חברי המשלחת לגורלם המר של אותם יהודים, שעל פי עדות תושבי המקום נאחזו בכל בדל של תקווה, ותוך הפגנת אחווה הדדית, עשו כל שביכולתם במטרה לשרוד, אך בסופו של דבר מצאו את מותם בתחתיתו של בור על מורד התל, רחוק ממשפחתם ומארצם ונעלמים מעיני כל במשך 70 שנה.

כעת נערכת התייעצות עם פוסקים ומומחים בתחום במטרה לקבל החלטה בנוגע לקבר האחים.
קבר אחים אביגדור משה נוסיקוב רוסיה יהודים הונגרים נרצחו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד