ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

'האולפנה': הוקמה ועדת שרים, נערכים לפינוי

המו"מ מול הממשלה הגיע למבוי סתום, התושבים והפעילים נערכים להתנגדות לפינוי • כצל'ה העביר את לשכתו למקום • וגם: מכתב מרגש על הצד הלא מוכר של הגבעה המפורסמת

הפגנה נגד הפינוי
הפגנה נגד הפינוי



פרשת גבעת האולפנה עתידה לחולל במהלך הימים הקרובים רעש תקשורתי רב, ותושביה מאיימים לעשות הכול כדי למנוע את פינויה.

כזכור, מיד לאחר ש'נפל' בכנסת חוק ההסדרה, הבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבנות מאות דירות בתמורה ל-30 הדירות שייהרסו. כמו כן הבטיח הקמת ועדת שרים לענייני התיישבות.

הבוקר, בישיבת הממשלה השבועית, הוא קיים את הבטחתו השנייה והקמת צוות השרים אושרה.
בין המתנגדים להחלטה: המשנה לראש הממשלה השר שאול מופז (קדימה), שר הביטחון אהוד ברק (עצמאות), שר התעשייה והמסחר שלום שמחון (עצמאות) והשר מיקי איתן (ליכוד).

נמנעו מלהצביע: השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ, השרה סופה לנדבר והשר סטש מסז'ניקוב – שלושתם מ'ישראל ביתנו'.



שר החינוך, גדעון סער, שהצדיק את ראש הממשלה בהתנגדותו לחוק ההסדרה, בירך על אישור הקמת הוועדה. לדבריו, "הממשלה הנוכחית בראשות נתניהו ביצעה שינוי מדיניות משמעותי ביחס להתיישבות, לאחר שבתקופת ממשלות קודמות הוצר מרחב ההתפתחות של ההתיישבות באופן בלתי סביר".

גם סגנית השר לאזרחים ותיקים, ד"ר לאה נס, בירכה על הקמת הוועדה. "אני מברכת על הקמת ועדת השרים לענייני התיישבות, מתוך אמונה שוועדה זו תוביל לחיזוק ההתיישבות בשטחי יהודה ושמרון, תרחיב את הבניה, ותזרז את הסדרת מעמדם של היישובים הטעונים הסדר על ידי חקיקה והתוויית מדיניות לטווח ארוך של הממשלה", אמרה.

"צורבים את הפצעים"

בתוך כך נמשכים מאמצי המחאה של מתנגדי הפינוי. הבוקר העביר יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ יעקב כ"ץ (כצל'ה) את לשכתו למאהל שכונת האולפנה. "אני קורא לראשי מועצות ביו"ש וברחבי הארץ כולה, ולראשי ציבור, לעשות כמותנו ולהגיע החל מיום א' לשכונת האולפנה ולקבוע שם את לשכתם. כך תובלט העובדה שהאיום על שכ' האולפנה אינו עסק פרטי של שכ' האולפנה אלא אסון (כהגדרת פרופ' אומן חתן פרס נובל), עוול לשם עוול (כהגדרת חתן פרס ישראל הרב חיים דרוקמן) ומעשה נבלה (כהגדרת השר בוגי יעלון) שפוגע בכלל תושבי המדינה".

כצל'ה אף קרא "לעם ישראל להגיע בהמוניו ולהיקלט בשכונת האולפנה כדי למחות ולסייע במאבק התושבים על גורלם, אנשים חפים מכל פשע שממשלת ישראל בחולשתה מאיימת על בתיהם ועל ההתיישבות בכלל".

היום (א') נפתח קמפיין גדול של תנועת קוממיות וועדי המתיישבים בשומרון ובנימין במסגרתו מפורסמות מודעות בעיתונות, בשלטי חוצות, בדרכים ובצמתים.

במקביל לפעילות בערים, נערכים במטה המאבק ליום הפינוי. שם עמלים על תכניות לביצוע ויבצעו הערכת מצב בתחילת השבוע הבא.

הבוקר דווח ב"ישראל היום" כי בלשכת רה"מ טוענים כי השיח עם המשפחות, שמתגוררות בשכונת האולפנה בבית אל ואשר לפי החלטת בג"ץ צריכות להתפנות עד סוף החודש, נמצא במבוי סתום. מלשכת רה"מ נמסר אתמול כי "הדיבורים נמשכים, אך אין כל התקדמות או הסכמות עם התושבים".

תגובת תושבי השכונה לא איחרה לבוא.

"דברי לשכת ראש הממשלה צורבים את הפצעים הפתוחים של 33 המשפחות אותן מבקשת הממשלה לעקור מבתיהן, הממשלה מעולם לא הודיעה למשפחות על הכוונה לעוקרן, ממש כפי שמעולם לא זומנו על ידה להשמיע את דעתן בדיוני הבג"ץ בין המדינה לארגון "יש דין". המשפחות לא קיבלו עד היום אפילו צו פינוי וממילא אפילו לא זכות שימוע.

"גם בדיון שקדם לפסק הדין של בג"ץ לא טרחה הממשלה להודיע לשופטים כי בבתים חיות משפחות, חלקן אפילו 12 שנה, אשר נשלחו ע"י ממשלת ברק משנת 99' תוך מתן תמריצים, מענקים וחיבור לתשתיות.

"במפגש היחידי בין נציג ההמשלה לרב מלמד לפני כשבוע הבטיחו נציגי ראש הממשלה לספק ערובה להבטחותיו לקיים את המתווה שהציג. לדאבון הלב, עד כה לא שבו הנציגים עם תשובות".

"אולפנה של חסד"

אל תיבת המייל שלי הגיע מכתב מאישה בשם זהבה זקס, תושבת קרית מוצקין.

כותרתו של המכתב: "שכונת האולפנה בבית אל - מקום של חסד והרבה אהבת עם ישראל עבור משפחתי בזמן מלחמת לבנון השנייה", וזהו סיפורה.

"בימי מלחמת לבנון השנייה, שהיתי עם חמישה מתוך ששת ילדי בביתי. אני גרה בקומה השלישית. המקלט בקומת הקרקע הפך לחלק מביתנו. בכל אזעקה של טילים רצתי עם ילדי במורד המדרגות למקלט. כך הלוך ושוב לאורך שבועיים. בשבוע השלישי של המלחמה היה יום עמוס באזעקות במיוחד, עלינו וירדנו כ-17 פעמים עד הערב, כאשר התדירות של האזעקות הלכה וגברה וטיל נפל ממש לידנו ברחוב וייצמן ליד בית הספר וייצמן בקרית מוצקין וב"ה לא התפוצץ. את הבום שמענו היטב ממקלט ביתנו.

"כך, מרוטת עצבים וחסרת מנוחה, חיפשתי דרך לצאת מעט עם חמשת ילדי מהבית, קצת להרגיע את הנפש ואת הגוף גם יחד של כולנו. עם כל האמונה הגדולה שהשם שומר עלינו ומשגיח ומציל, היה לנו צורך במנוחה מכל המצב הזה. חיפשתי בעיתונים בבית ומצאתי שבבית אל מארחים משפחות מצפון הארץ לכל המעוניין. מעולם לא הייתי בבית אל ולא הכרתי את האזור או הסביבה, אבל טלפנתי ואמרו לי מבית אל שאם אין לי איך להגיע לשם הם מוכנים לבוא ולקחת אותי מקרית מוצקין לבית אל.

"במקביל עדכנתי את משפחת נודלמן מקרית ביאליק שאם המשפחה שהתה לבדה עם שלושה ילדים קטנים ובעלה היה במילואים בלבנון בכך שיש אפשרות ללכת לבית אל והם שלחו נהג שנכנס לאזור ולקח אותה עם ילדיה וחמותה לבית אל. אותנו לקח בעלי וחזר לאחר מכן לקריות.

"הגענו לבית אל בשעות אחר הצהרים. אשה נחמדה שאיני זוכרת את שמה לקחה אותנו לשכונת האולפנה בבית אל ונתנה לי ולילדי דירה בבנין דירות של בנות האולפנה שהיו בחופשת הקיץ. בדירה חיכו לנו פירות ועוגות. ומשפחה שאמצה אותי ואת ילדי ודאגה לכל מה שהייתי צריכה.

"הייתי מאד נרגשת וממש לא רציתי להשאר. רציתי לחזור עוד באותו היום הביתה לקרית מוצקין למרות האבסורד שבדבר. אבל נשארתי לבד שם עם ילדי. פגשתי עוד משפחות רבות מהקריות, מצפת, מעלות, יבניאל ועוד, ששהו שם בשכונת האולפנה. כל משפחה קבלה דירה ללא הגבלת זמן. סיפקו לנו ארוחות חמות בשלושה שקלים לארוחה. ערכו קייטנה לילדים שלנו עם שוקו ולחמניה בבוקר במועדונית בכל בוקר. פתחו בפנינו את בריכה הרחצה הנמצאת ממש בגבול השכונה. ערכו עבורנו סעודות שבת. וכל הזמן דפקו בדלת הדירה ילדים עם עוגות לשבת והרבה חיבוקים חמים.

"משפחת ליבסקינד אמצה אותי ואת ילדי ועזרה בכל עם הרבה סבלנות ואהבה. דאגו להשיג לי ממשפחות אחרות בבית אל עגלה לתינוקת ששכחתי להביא מהבית מהלחץ בו הייתי, לבגדי ים לבנות ששכחתי, ללול, לכל מה שרק בקשתי. ואני לא רגילה לבקש ומאד עצמאית, אבל במצב שלי בקשתי וקבלתי תמיכה חום ועזרה לרוב. כזאת גמילות חסדים, כזאת נתינה, כזאת אהבת הזולת . אפילו כביסה שלחתי לאחת מהמשפחות בגבעת האולפנה והיא כבסה עבורי והחזירה כביסה מקופלת וריחנית ומקרב לב. אין שם מפתחות בדירות. כל אחד דואג לפרטיות של הזולת והרגשת הבטחון בשכונה רבה. שהינו שם שבוע ויום לאחר שהחלטתי לחזור הביתה הכריזו על הפסקת אש.

"במקום כזה של אהבת הזולת, חסד ונתינה ואהבה לכל עם ישראל, לבנה אחת לא תזוז שם ממקומה לעולם! והשכונה תעמוד על תילה!. אני מאמינה בזה בלב שלם!", כותבת זהבה.

חשוב לציין את שאולי לא רבים יודעים: מדובר בשכונת אברכים בוגרים של ישיבת בית אל, לרוב התושבים שם יש סימכה לרבנות, חלקם אף בדרך לדיינות.גם תורה, גם חסד, בשכונה שאולי עוד מעט כבר לא תהיה...

























גבעת האולפנה יעקב כץ כצל'ה בנימין נתניהו גדעון סער לאה נס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד