כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

יהודי הולנד נגד רבם: "מסכן השחיטה במדינה" • סערה

האם ההסכם על השחיטה שהושג בין הקהילה היהודית לממשלת הולנד נתון בסכנה? • גורמים בקהילה: מכתבו של הרב אריה רלב"ג, עשוי להרוס הכל • בפנים: נוסח המכתב

שחיטה. צילום אילוסטרציה
שחיטה. צילום אילוסטרציה

האם דווקא רבה של אמסטרדם יסכל את הסיכום שהושג על השחיטה הכשרה במדינה?

במכתב, עליו חתום הרב אריה רלב"ג, רבה הראשי של אמסטרדם - אשר הגיע לידי 'בחדרי חרדים' -, עולות טענות נגד הסכם השחיטה ההיסטורי, שנחתם לפני שבוע בין הקהילה היהודית בהולנד לבין הממשלה, וזאת בשל העובדה כי הוא נחתם "בלי להראותנו מראש".

בקהילה זועמים וטוענים, כי מכתבו של רלב"ג נכתב בשל שיקולים פוליטיים, העשויים להעמיד את ההסכם בסכנה.

לפני שבוע הסתיימה סאגת השחיטה במדינה: ראשי הקהילות היהודיות הגיעו להסכם עם הממשלה המקומית, לפיו תימנע הוצאתה של השחיטה היהודית אל מחוץ לחוק.

על פי ההסכם - שנחתם בין הממשלה לארגון NIK, המייצג את הקהילות היהודיות ומחזיק בהיתר בלעדי לעסוק בשחיטה במדינה - מתחייבים השוחטים לעשות את מלאכתם באופן המבטיח שמירה על זכויות בעלי החיים ומניעת סבלם. הארגון התחייב, כי רק מומחים שהוכשרו לכך יעסקו בשחיטה, בסכין חדה וחלקה - התחייבויות שעולות אחת-לאחת עם הדרישות ההלכתיות.

סעיף נוסף קובע, כי במידה שהבהמה הנשחטת תחיה 40 שניות או יותר לאחר השחיטה, יהיה על בית השחיטה לירות בה ולהורגה. במקרה כזה, בשרה יימכר בשוק ההולנדי ככל טריפה, ולא בשוק היהודי.

"יש לציין, שכל ההסכם הזה, אף שאינו נוגד ההלכה, שהרי אנו לוקחים לשוק הכשר רק הבהמות שישחטו בתכלית הכשרות ובלי ירייה, מכל מקום אולי הדבר יוביל להפחתת מספר הבהמות הכשרות, ולחיסול השחיטה", כותב הרב רלב"ג במכתבו.

עוד כתב הרב: "הודענו לקהילה, שההסכם אינו לרצוננו להשקפתנו ולרוחנו, ולא היינו מוכנים לתת הסכמתנו להסכם שנעשה בלי ידיעתנו".

עם זאת, בסיום המכתב טוען הרב רלב"ג, כי החליט לתמוך בהסכם, לאחר ששוחח עם שר החקלאות שחתם עליו, והאחרון התחייב כי ההסכם לא יאושר ללא הסכמתו של רלב"ג.

לדברי בני הקהילה היהודית במדינה, מכתבו של הרב רלב"ג מסכן את ההסכם. בכיר בקהילה היהודית אמר ל'בחדרי חרדים': "חבל שבגלל אינטרסים אישיים ופוליטיקה אישית נעשה דבר שכזה. רבנים ברחבי המדינה ומחוצה לה אישרו אותו ואף ברכו עליו, הרב רלב"ג היה ביניהם. תמוה מאוד שהוא כותב מכתב שמוציא את דיבתו של ההסכם, ובד בבד מסיים וכותב בעצמו שזה הסכם טוב".

אותו גורם מציין גם, כי בעקבות המכתב חברי פרלמנט שאישרו את ההסכם תמהים מה עובר על הקהילה היהודית. "זה חילול השם אדיר. הממשלה המקומית, באמצעות שר החקלאות ורבים אחרים, עשו לנו טובה, וכעת יש כאלו שזורקים יהלום יקר אל תוך הים".

ביום שלישי הקרוב עתיד להתקיים דיון נוסף בהסכם. "עד לפני מספר ימים היה לנו רוב בין חברי הפרלמנט, כמעט כולם - מלבד בודדים - סיכמו כי יצביעו בעד ההסכם. כעת יש חשש שהמכתב ישפיע לרעה", אומרים בקהילה.

את תגובתו של הרב רלב"ג לא היה ניתן להשיג.
הולנד הרב רלב''ג שחיטה אמסטרדם בהמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד