ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

חוק הנישואין עבר בקריאה ראשונה: לא לפני גיל 18

בית המשפט יוכל להעניק היתר להינשא מתחת לגיל 18 בנסיבות מיוחדות • ח"כ ניסים זאב: חוק אנטי דתי, כפייתי ושערורייתי • ח"כ זהבה גלאון: "רוצים להידמות לעולם הנאור"

חתונה. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
חתונה. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

מליאת הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק גיל הנישואין של הח"כים אורית זוארץ (קדימה), דב חנין (חד"ש), ניצן הורוביץ (מרצ), יריב לוין (הליכוד), חנין זועבי (בל"ד) וקבוצת ח"כים.

הצעת החוק באה להעלות את גיל הנישואין המותר מ-17 ל-18.

לפי ההצעה, בית המשפט יוכל להעניק היתר להינשא מתחת לגיל 18 כאשר מתקיימות נסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הנער או הנערה, בתנאי שמלאו להם 16 שנים. בית המשפט יכריע בבקשה למתן היתר לאחר ששמע את הנער או הנערה.

בדיון שקיימה ועדת החוקה חוק ומשפט להכנת חמש הצעות החוק הפרטיות שאוחדו, אמרה הח"כית זהבה גלאון ממרצ: "החוק הנוכחי אינו מתקבל על הדעת. יש קבוצות באוכלוסיה שמשיאות את ילדיהם בגיל מוקדם, ורושמות את הנישואין רק מאוחר יותר מה שגורם לגירושין, קשיים כלכליים ואלימות במשפחה. שמעתי עדויות על כך שהנישואין הללו נעשו בכפיה עקב אי בשלות בגיל. ברוב ארצות העולם, הגיל המינימאלי, הוא 18 לגברים ולנשים ואנו רוצים להידמות לעולם המערבי הנאור".

ח"כ יריב לוין (הליכוד) אמר: "הנישואין הינם ההחלטה החשובה ביותר שאדם מקבל בימי חייו. לא במקרה רוב הנישאים הצעירים, הינן נשים ומאוכלוסיות חלשות ולא אחת בכפייה. התהליך דן את האישה לחיי עוני, לחוסר השכלה ולתלות. ההיחלצות מכך קשה עד כדי בלתי אפשרי. התופעה רווחת באוכלוסיות סגורות ולכן אין אכיפה ולמרות זאת צריך לקבוע נורמה. במקום שאדם מבצע מעשים באילוץ, על המדינה להגן עליו ולאפשר לו פתיחת חיים בדרך הולמת".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) טען שהחוק אנטי דתי, כפייתי ושערורייתי. זאב ביקש מהיו"ר להוריד את החוק מסדר יומה של הועדה.

הח"כית אורית זוארץ (קדימה) אמרה: "צריך לאפשר לבני הזוג להשלים את לימודיהם ולהתפרנס בעתיד באופן ראוי". לדבריה, ההצעה נסמכת גם על חוות דעת הלכתיות.

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, אמר: "על אף שבעשור האחרון הוגשו 45 כתבי אישום. בפועל אין אכיפה". לדבריו, "לאחר מסע הסברה שערכתי בקרב העדות האתיופית והגרוזינית, היום אין כמעט נישואי צעירים בעדות הללו".

8 ח"כים תמכו בהצעה, ח"כ אחד התנגד וח"כ אחד נמנע. ההצעה תוחזר לוועדת החוקה חוק ומשפט להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.
חוק גיל הנישואין אורית זוארץ דב חנין ניצן הורוביץ יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד