כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

גפני: הצעת האוצר נגד בני ישיבות - תרגיל לעצירת חוק

חשיפה • נבהלתם מהצעת משרד האוצר לקנוס בני ישיבות שאינם מתגייסים? • ח"כ משה גפני חושף: הצעת האוצר היא רק תרגיל לעצירת הצעת חוק לטובת חיילים קרביים

משה גפני. צילום: יעקב כהן
משה גפני. צילום: יעקב כהן

מיו"ר ועדת הכספים, מה גפני, המשמש בכובעו השני גם יו"ר סיעת 'דגל התורה' בכנסת, אין כל אפשרות לחלץ מילה וחצי מילה בנושא דו"ח ועדת קשב בפרט וחוק טל בכלל.

אפילו נציגי ראש הממשלה, המנסים לשבת איתו לשולחן, נתקלים במשהו שדומה יותר לחומה בצורה מאשר למישהו שמעוניין להגיע איתם לאיזה שהוא הסדר.

טובי העיתונאים ניסו לסחוט אותו לדברר את עצמו לדעת, ושבו בידיים ריקות.

לכן מעניין היה לעקוב היום אחר דבריו במליאה, דברים שלמרבה הפלא עסקו בנושא ועדת קש"ב.

הדיון עצמו עסק בהעלאת מס החברות. תחילה פתח גפני בדברים קשים על האוצר. לכאורה בנושא הדיור, אבל למעשה הוא עוד כועס עליהם מאז הביאו בפני ועדת פלסנר את הצעותיהם הקיצוניות באשר לדרך לגייס חרדים ולהטיל עליהם סנקציות באם יסרבו.

"הרי הם לא טיפשים, אגף התקציבים. יש זעקה שבאה מהשטח, שמגיעה עד ראש הממשלה, שצריך לפתור את מצוקת הדיור. והם יודעים שהם יצטרכו בסוף להביא כסף. אז מה הם עושים? הם מביאים חוקים הזויים כאלה, רגולטוריים, פטור ממס שבח, שאין לזה שום ערך – עכשיו הם מביאים חוק על המוסדיים – ודרך זה הם משתיקים את כולם. על הדרך הם מרוויחים עוד איזו החמרה, ואין פתרון למצוקת הדיור".

עוד בנושא:
האוצר מטיל פצצה פוליטית: 'גיוס לכל' • דו"ח מהחזית

עד כאן, הכול דיור. מכאן המשיך גפני במתקפה הישירה לנושא אליו חתר.

"איפה ראיתי את זה? ראיתי את זה אתמול. יש ועדה פה בכנסת – אני לא יודע מה זה הוועדה הזאת – ועדת קשב. יש ועדה כזאת.

"קשב. אני לא שם, אני לא יודע מה שנעשה שם, ראיתי בעיתונים, הייתה הצעה הגיונית. ההצעה אומרת שהיות וחייל אחד מתוך עשרה הוא קרבי, החייל הזה יתוגמל כמו מי שנמצא בשירות קבע. זאת הצעה ישנה של משרד הביטחון. גם עכשיו העלו את זה. זה נקרא "המתמידים", כך משרד הביטחון קרא לזה.

"הגיוני לחלוטין. זה גם מוריד קצת שנאה – הצעה טובה. ההצעה הזאת רק עולה כסף – שלושה מיליארד שקל. שמעו את זה באגף התקציבים – אני אגיד לכם גם באיזה חדר הם שמעו את זה. שמעו שהם הולכים להוציא כסף, הרי אם כולם יקבלו את זה, אז יצטרכו לתת כסף.

"מה עשו? ובכן, הם הגיעו אתמול לוועדה עם מצגת, ואמרו – להם יש אחרת. אם יש תלמיד ישיבה שלומד תורה, אז לא ייתנו לאשתו מס הכנסה שלילי, ולא ייתנו לו הנחה בארנונה.

"העיתונאים אין להם שכל – מדברים נגד החרדים, מוחאים להם כפיים. הנה, האוצר – כל הכבוד – הכי קיצוני. ולא שמים לב – הם פשוט יושבים עכשיו וצוחקים – שדרך זה הם הורידו את החוק שלך", אמר גפני, כשהוא מביט לכיוונו של ח"כ עמיר פרץ מ'העבודה', יוזם הצעת החוק בנושא.

על פי הצעתו של ח"כ פרץ, חיילים קרביים יקבלו מענק חודשי של 3,500 שקל בשליש האחרון לשירות, כלומר החל מהחודש ה-25 בצה"ל; חיילים במקצועות תומכי לחימה יקבלו מענק של 3,000 שקל לחודש בשליש האחרון לשירותם; חיילים בתפקיד עורפי יקבלו בשליש האחרון לשירותם, וחיילות בחצי השנה האחרונה לשירותן, מענק חודשי של 2,500 שקל בחודש.

אלא שעלותה של הצעת החוק נאמדת בכחצי מיליארד שקל בשנה, והאוצר התנגד לה.

גפני המשיך: "הרי אם הם היו לוקחים את הדברים ברצינות, של מה שנעשה בוועדה, אז היו באמת הולכים לכיוון הזה של לתגמל את מי שמגיע לו. עכשיו מדברים על איזה בחור יתפסו, לאיפה ישלחו את השוטר הצבאי, וחגיגה כאן במדינה, הכול בסדר. מדברים נגד החרדים, והם יושבים וצוחקים כל הדרך אל הבנק".

"גפני, אתה בקואליציה או באופוזיציה?" – נורתה שאלתו המתבקשת של ח"כ אבישי ברוורמן, שהבהירה עד כמה נגע גפני בנקודה רגישה.

למזלו, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינו מגבה את רעיונות האוצר באשר לדרכי הטיפול בחרדים, כך שלפחות בקטע הזה אפשר לנשום לרווחה. דאגות אחרות באשר למסקנות הוועדה, יש עדיין והרבה.
ועדת קשב משה גפני משרד האוצר מס החברות אבישי ברוורמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד