כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

האם הפקחים 'פסלו' את ישיבת 'אור ישראל'?

ביקורת שנערכה במקום בזמן שיעורו של ראש הישיבה, נתקלה בסירוב לשיתוף פעולה • הפקחים סימנו 'פסילה', אך במשרד החינוך מרגיעים: "ישיבה מסודרת לא תיפסל בשל כך"

הגר"י רוזן
הגר"י רוזן

הבוקר, במהלך בדיקת פיקוח שגרתית, הגיעו פקחי החשב הכללי אל ישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה. למרות ההוראות החד משמעיות אותן הם מקבלים, ולפיהן אין להפריע למהלך קיומו של שיעור בישיבה, ביקשו הפקחים להיכנס בזמן שראש הישיבה הגר"י רוזן נשא שיעור בפני תלמידיו. ראש הישיבה סירב לשתף פעולה עם הפקחים, אלו מצידם סימנו 'פסילה'.

הסיפור פשט כאש בשדה קוצים, ורבים נחרדו: האמנם כה פשוט לפסול ישיבה? האמת - לא.

מאחורי הקלעים, סביר להניח כי מי שהעבירו את הידיעה לא היו מנהלי הישיבה, המכירים את הנוהל ואת ההתנהלות, ואינם חושבים לרגע שישיבתם עומדת להיפסל, אלא תלמידים בישיבה, שזו אינה הפעם הראשונה בה הם רצים לכלי התקשורת וגורמים נזקים ואף מעוררים עליהם את כעסו של ראש הישיבה.

באופן מעשי, לפקחים בשטח אין סמכויות רבות. "הם הש.ג.", מסביר גורם בכיר באחד ממשרדי הממשלה הקשורים בנושא, ויש לפחות שנים כאלו: משרד האוצר - שבו החשב הכללי הוא שמפעיל את הפקחים הממונים במכרז מול משרדי רואי חשבון, ומשרד החינוך - מטעמו פועלת ועדה שמרכזת את הנתונים המועברים אליה מהשטח, מהפקחים.

אין שום מצב שבו פקח יכול לפסול מוסד. הוא יכול להעביר נתונים ותמונת מצב בשטח לידי הוועדה המרכזת את הכול - והיא זו שמחליטה. בוועדה מכהן גם נציג של החשב הכללי, ו'במקרה' מדובר ביהודי חרדי בשם שמעון אקסטר, בוגר ישיבת 'קול תורה', עובד וותיק הבקי בנתונים.

אחרי הכל, גם במשרד החינוך יודעים אלו ישיבות הן מסודרות, ובהן הביקורת מתבצעת רק כי צריך לעשותה, אך לא כי באמת מישהו חושש ודואג לאי סדרים. ישיבת 'אור ישראל' היא אחת מהישיבות הללו.

"הפקח בשטח הוא זה שמעביר את הנתונים, כמה בחורים חסרו, 20% או הרבה יותר? במקרה הזה של אור ישראל, לפי המתואר לעיל, מן הסתם העביר הפקח חסר של 100%, ואין מצב שמישהו בוועדה יפסול ישיבה על רקע שכזה.

"גם במקרה של ישיבת בית שמעיה", אומר אותו גורם בכיר, "הוועדה סירבה לפסול את הישיבה. כל הידיעות בתקשורת נופחו מעבר לכל פרופורציה.

"בפעם הבאה", מציע אותו גורם בחיוך, "כדאי שהבחורים ימשיכו ברצינות בלימודים ולא יחפשו לעצמם עיסוק צדדי של הפצת נייעס, מעניינים ככל שיהיו. תפקידה של הנהלת הישיבה לעמוד מול משרד החינוך בנושאים מסוג זה, איש לא מינה בחורים לתפקיד..."
פקחים אור ישראל הרב יגאל רוזן משרד החינוך ביקורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד