כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בישראל, ונפגש עם פרס ונתניהו

פוטין הגיע לישראל במטרה להשתתף בטקס חנוכת אנדרטה בנתניה, לזכר החיילים הסובייטים שנפלו במלחמת העולם השניה • בטקס שמע פוטין מנשיא המדינה שמעון פרס כי הוא מצפה מרוסיה לפעול בנושא האירני • גם נתניהו השמיע דברים דומים: "אנחנו מסכימים שנשק גרעיני בידי אירן מהווה סכנה"

פוטין ונתניהו בפגישה. צילום: פלאש 90
פוטין ונתניהו בפגישה. צילום: פלאש 90

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נחת היום (ב) בישראל, במטרה לחנוך את האנדרטה שהוקמה בנתניה לזכרם של החיילים הסובייטים שנפלו במלחמת העולם השניה. לנשיא נלווה רבה הראשי של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר.

את פניו של פוטין קיבל בשדה התעופה נתב"ג שר החוץ אביגדור ליברמן, בטקס עצמו השתתפו מאות מוזמנים, ובהם נשיא המדינה שמעון פרס, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג ואורחים נוספים.

מהטקס המשיך פוטין ירושלימה, שם נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשך כשעה, בפגישה בה נכחו גם שר הביטחוון אהוד ברק, שר החוץ אביגדור ליברמן וראש המטה לביטחון לאומי האלוף במיל. יעקב עמידרור.

את פניו של פוטין קידמה רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. בכניסה לבית ראש הממשלה חתם פוטין בספר האורחים "בברכה והערכה על תשומת ליבך". לאחר ההצהרות המשותפות התיישבו נתניהו ופוטין לארוחת צהרים אליה הצטרפו השרים שאול מופז ויולי אדלשטיין ויו"ר הקואליציה זאב אלקין.

"זוהי הזדמנות למדינת ישראל להצדיע לעם הרוסי. להצדיע לגבורת הצבא האדום שהכריע את החיה הנאצית. אני מתחלחל כאשר אני שואל את עצמי, מה היה קורה לנו? מה היה קורה לעולם כולו? אילו הצבא הנאצי היה כובש את מוסקבה, במקום שהצבא האדום כבש את ברלין. העם היהודי נושא תודה היסטורית לעם הרוסי. הנאצים רצחו 6 מיליון יהודים, כמחציתם חיו בברית המועצות, והצבא האדום היה ראשון לשחרר את מחנות הריכוז וההשמדה", אמר פרס בטקס חנוכת האנדרטה.

ואז שלח רמז לפוטין על המצפה לו בהמשך הביקור. "בואך היום לנתניה הוא מפגש היסטורי נדיר. הוא גם אות אזהרה לאלה הרוצים שוב לרמוס את כבוד האדם. לא נרשה שזה יקרה מחדש. סיבלנו לא היה לשווא. בטוחני שרוסיה שהיכתה בפשיזם, לא תרשה איומים דומים, לא איום אירני ולא שפיכות דמים סורית. רוסיה, שתרמה תרומה כה מכרעת בניצחון המלחמה, היא גם רוסיה שיכולה לתרום תרומה מכרעת לשלום במזרח התיכון", אמר פרס.

פוטין עצמו אמר: "אנדרטה זו מחזקת את תחושת הכבוד שהעם הרוסי רוחש לעם היהודי ולישראל. אנו מכירים תודה על כל הנעשה בישראל לזכר גיבורי הצבא האדום, ואנו מעריכים את העובדה שיש בישראל מי שחולק את רגשותינו. השואה היא מהאירועים האפלים והטראגיים בתולדות האנושות - מדובר באי שפיות שהסתיימה בזכות הצבא האדום".

פוטין הוסיף עוד: "האנדרטה מזכירה שהעולם עדיין שברירי, וכך גם השלום, ועלינו לעשות הכל על מנת שהלכות הנאצים בכל תחפושת שהיא יישארו נחלת העבר. כנפי האנדרטה מסמלות את הניצחון על הרוע ויהוו את הבסיס לתקשורת בין מדינותינו ואת הבסיס לידידות בין עמינו".

בפגישתו עם נתניהו שמע פוטין מסר דומה, נתניהו סיכם את הפגישה: "אנחנו מסכימים שנשק גרעיני בידי אירן מהווה סכנה לישראל, לאזור ולעולם כולו. על הקהילה הבינלאומית להציב שלוש דרישות: הפסקת העשרת האורניום באירן, הוצאת האורניום מהמדינה ופירוק המתקן ליד קום".

נתניהו בירך את פוטין על בואו לישראל, והוסיף כי הוא מצפה לראותו כאן שוב.

בכניסה למלון המלך דוד, מסר עו"ד מרדכי ציבין מסר לידי פוטין את התביעה נגד החמאס ואמר לו במה מדובר. פוטין הגיב בקצרה: "התובע הכללי יטפל בזה".

באותו מעמד היה גם אדי גאסט, מיליארדר שוויצרי ופילנתרופ ידוע, אשר הודה לפוטין על שרוסיה העניקה לו את ההזדמנות להצליח שם בעסקים. הנשיא פוטין לא נשאר חייב, והזמין אותו להביא עוד אנשי עסקים מערביים לרוסיה.
פוטין אנדרטה פרס נתניהו ביקור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד