כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

נדחתה הבקשה לצו מניעה ביתד • בלעדי: ההחלטה

ניצחון לשמעון גליק בקרב על השליטה ב'יתד נאמן' • "לרבנים פרידמן ודויטש אין רוב בעמותה", קבעה השופטת • מפליאתו של הגר"ח קנייבסקי ועד החלטת השופטת • בפנים: ההחלטה המלאה

המנצח. הרב שמעון גליק. צילום: יעקב כהן
המנצח. הרב שמעון גליק. צילום: יעקב כהן



חודש בדיוק לאחר המהפך בעיתון יתד נאמן, נחתם היום (ד) שלב קריטי במאבק השליטה ביומון הליטאי. אחר הצהריים, לאחר המתנה מורטת עצבים של שני הצדדים הניצים, פרסם בית המשפט המחוזי בתל-אביב את החלטתו בפרשת יתד נאמן - והתוצאה ברורה: ניצחון ל'בוס' החדש, איש העסקים שמעון גליק.

לא בטוח ששופטת היחידה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות רונן, הבינה את משמעות ההחלטה שקיבלה. מן הסתם עמדו לנגד עיניה סעיפי חוקי חברות וחוקי עמותות, יותר מאשר המחלוקת הקורעת את הציבור הליטאי. אך אין ספק שלהחלטתה יהיו השלכות כבדות משקל בכל הנוגע לציבור זה והנהגתו בשנים הקרובות.

כבר אתמול, בבוקרו של יום, עלו אל ביתו של הגר"ח קניבסקי, הרב משה אהרן ברוורמן, הרב דוד אפשטיין ואיש העסקים שמעון גליק, כדי לבקש את ברכתו להצלחתם במשפט.

"מי הולך לבית משפט?" – שאל אותם ר' חיים, כלא מבין.

כשסיפרו לו, היה נראה בהלם מוחלט.

"מה, הם מרימים יד בתורת משה??" - התקשה לקלוט את הדברים. בהמשך עלו אל ביתו של הגר"ג אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז', שבירכם אף הוא בברכת הצלחה. "הדור זכה. ברוך ה' שיש לנו מנהיג כמו ר' אהרן לייב שטיינמן", אמר להם.

נוסח ההחלטה המלא של בית המשפט בפרשת יתד נאמן • מיוחד

מצוידים בברכות אלו, וכשברכת הדרך של הגראי"ל שטיינמן מלווה אותם, הגיעו הבוקר שמעון גליק ועורכי דינו אל בית המשפט, לנוכח השופטת רות רונן, שלא יכלה לתאר לעצמה את הסאגה העומדת מאחורי הדיון שלפניה.

הדיון באולמה החל בבקשה לצו מניעה, אותה הגישו אנשי ההנהלה הישנה של עיתון יתד נאמן.

עוד קודם שהחל הדיון ניסו שני הצדדים לבדוק מהי עמדתו של הרב יוסף חיים קופשיץ, ראש ישיבת 'פורת יוסף'. לא שלאנשי הגראי"ל שטיינמן היה ספק בכך, ובכל זאת היה עליהם לבוא מצוידים כדבעי לבית המשפט.

המשיב. מרדכי קרליץ צילום: המשיב. מרדכי קרליץ
המשיב. מרדכי קרליץ


האם יבוא הרב קופשיץ?

מצד ה'מבקשת' את צו המניעה עמדה חברת 'יתדות ת.ש.מ.ו. הוצאה לאור ופרסומים בע"מ'.

מצד המשיבים היו: שמעון גליק, הרבנים משה אהרון ברוורמן, נתן זוכובסקי, שמואל אפשטיין, שלמה אייזן, יחזקאל אסחייק, משה אלינסון, שלמה שטרן, אליעזר קפלן, יצחק ויזל, מרדכי קרליץ ועמותת יתדות תשמ"ו להחדרת ערכי היהדות.

מצד עורכי הדין נכחו באי כוח המבקשת: עורכי הדין וילנסקי, מאיר וכהן.

מצד המשיבים היו עורכי הדין פורר, הרמן ואבני, ובאי כוח העמותה עוה"ד צונץ, חורש וקובי.

את הדיון פתח עורך דין פורר, מצד המשיבים, שציין כי הרב יוסף חיים קופשיץ אמנם לא נמצא, אך הוא מסר תצהיר לגבי האירועים שאירעו ביום ה-5 לחודש. בנוסף, הוא הכין תצהיר נוסף לגבי אירועי יום ה-21 לחודש.

עו"ד פורר סיפר כי במספר הזדמנויות, ביניהן גם אתמול אחר הצהרים, הגיעו אל הרב קופשיץ שליחים אותם שיגר "הצד שכנגד", והסבירו לו שמוטב לו שלא יגיע לבית המשפט.

"בידינו", אמר עורך הדין, "פתק בכתב ידו, ובו הוא אומר שהוא מודע לכך שיש דיון, וכי הוא נמצא בישיבה לצורך עבודה, ואם יש צורך הוא יבוא. זאת למרות שהגיעו אליו אנשים 'לשכנע' אותו שלא יבוא".

עורך הדין וילנסקי, בא כוח המבקשת, הביע התנגדות להגשת התצהיר והוסיף: "ניתן לראות בהשתלשלות השבועות האחרונים כי הרב קופשיץ 'מתנדנד', הוא מגיע ולא מגיע, רוצה להתערב ולא רוצה להתערב".

עו"ד פורר התעקש כי הצורך בהגשת תצהיר נוסף עלה בעקבות דבריו של עורך הדין וילנסקי בתשובה אותה הגיש ביום ה-25 לחודש, ובה התייחס לאירועים שאירעו ארבעה ימים קודם לכן.

התרגשות ומתח. מערכת יתד נאמןצילום: התרגשות ומתח. מערכת יתד נאמן
התרגשות ומתח. מערכת יתד נאמן


עו"ד חורש: מעורבות הגראי"ל שטיינמן - שיקולים זרים

כאן נכנס לתמונה עו"ד חורש, נציג החברה הישנה. "מעולם לא נתקלתי בנימה של איום כמו שעלה מדברי חברי", פתח ואמר.

חורש הוסיף כי הדבר משליך בצורה ישירה על כל מה שקורה בתיק.

"לשמוע מחברי נימה כל כך בוטה של איום, ש'נראה את הרב דויטש אומר שהוא לא נשמע לרב שטיינמן', לא שמעתי מעולם נימה של איום יותר בוטה".

מכאן עבר לדברים שיש הרואים בהם, ואולי בצדק, דברי זלזול בוטים נגד גדולי ישראל: "חבריי טוענים לשיקולים זרים של גורם שאין לו שום מעמד לא בעמותה ולא בחברה כאילו הרב שטיינמן מושך בחוטים את המוסמכים לקבל החלטות בחברה ובעמותה.

"אם יש לי טענה לגבי דבר זה היא כל כך בולטת לאור תשובת המשיבים שאמרו שהפעולה של הרב ברוורמן נעשית על דעתו של הרב שטיינמן".

הדיון עצמו המשיך ועקב אחר פרטים טכניים הנוגעים לדיני חברות וכדומה. במשפט הסיום ביקש עו"ד וילנסקי להזכיר, כי מדובר בעיתון בישראל ובשאלה מה יהיה קו העיתון עד להכרעה בתביעה העיקרית.

בסיומו של הדיון, במעמד שני הצדדים, הודיעה השופטת כי תיתן את החלטתה בהמשך.

הצדדים פרשו להמתנה. המתח תלה בחלל.

דמעות בעיני עובדי 'יתד'

היום בסביבות השעה חמש אחר הצהריים הייתה מערכת יתד נאמן דלילה מאדם.

אולם אז, כשהגיעה הידיעה על ההכרעה המשפטית לטובת שמעון גליק וההנהלה החדשה, קשה היה לפספס את ההתרגשות. אחד העובדים סיפר על דמעות בעיניו, ועל 'לחיים' אותו מיהר לשתות. אחרים הביעו את שמחתם בחיוכים רחבים.

אין זה סוד כי במהלך הימים האחרונים, ובעיקר בתחילת המאבק על השליטה בעיתון, היו נתונים עובדי המערכת ללחץ בלתי פוסק, כולל אירועי אלימות קשים שתועדו ואף פורסמו כאן באתר 'בחדרי חרדים'. לכן, כאשר שמעו על הפסיקה, שמחו גאתה שמחתם.

עד להכרעה בתביעה העיקרית שתידון, כך סביר להניח, במשך תקופה ארוכה, "קו העיתון" ימשיך להיות הקו אותו מוליך ומוביל הגראי"ל שטינמן, בתמיכת גדולי ישראל, על פי בקשתו האישית של הגרי"ש אלישיב, כפי שהעיד נאמן ביתו הרב יוסף אפרתי.

אפרופו קו העיתון: השופטת לא שכחה להתייחס בפסיקתה למייסדו, הגראמ"מ שך זצ"ל, ולתוכניותיו, כשהיא מצטטת מתוך צוואתו את דבריו "ואני מבקש שיתחשבו עם דעתו של ר' יחזקאל שהוא היה יודע איך הי' דעתי נוטה", וכוונתו הייתה כמובן לנאמנו הרב יחזקאל אסחייק, איש ההנהלה החדשה.

אגב, לכל מי שתהה, לא בכדי דילגנו כאן באתר 'בחדרי חרדים' על פרסום מסמך החוזה בין יעקב לבין, המנכ"ל המודח של יתד נאמן, לבין נתי גרוסמן, העורך הראשי שפוטר.

משעיינו במסמך ומצאנו בו חשש ל'מסירה', החלטנו כי אין חלקנו בפרסומים מסוג זה, והותרנו את מלאכת הפרסום הלא ראויה, לטעמנו, לכל מי שחפץ בכך.

מהפך ב'יתד נאמן' - סיקור נרחב:

המפץ הגדול של 'יתד נאמן' • בעלים חדשים ופיטורים
יום חדש ב'יתד' • העיתון משנה את פניו
אושרה העמותה החדשה ל'יתד' • מגזין 'קטיפה' יבוטל?
כך יזם הגראי"ל את העמותה החדשה ב'יתד' • בלעדי
המכתב המצמרר של הרב רביץ ז"ל: "אנשי יתד שפכו את דמי" • חשיפה
הכל לשם שמים • טור אישי בשולי פרשת 'יתד'
הסאגה ב'יתד' נמשכת: מכתבי איומים, מאבטחים ומלחמת גירסאות
מכתב התגובה למפוטרי 'יתד נאמן' • חשיפה בלעדית
'יתד': המשכורות עוכבו • "שיידעו מי הבוס"
הגר"ח: "הנהגת הדור מסורה להגראי"ל" • לבין פוטר
גליק נגד לבין • המאבק ההיסטורי על 'יתד'
דרמה בהמשכים מבית 'יתד נאמן': לבין זומן לחקירה • גליק: "הוא המריד"
גליק מינה מנכ"ל חדש ל'יתד': זליג אורלנסקי
הציבור הליטאי לקראת פילוג? • אנשי לבין פונים לערכאות נגד הגראי"ל שטיינמן
זיופים, ספינים ואלימות קשה • המאבק המר על 'יתד נאמן'
תובעים את גדולי ישראל • מפוטרי יתד פנו לביהמ"ש
'יתדות תשמ"ו' נגד הנגיד שמעון גליק וההנהלה החדשה • ההחלטה נחשפת
צפו: המאבטחים משתלטים על 'יתד נאמן' • בלעדי
הגרב"ש דויטש: אינני מחויב להתערב בפרשת 'יתד'

החלטת בית המשפט וצוואתו של הגראמ"מ שך זצ"ל:







יתד נאמן הגראי''ל שטיינמן שמעון גליק יעקב לבין בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד