י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סעודיה משוועת למתקפת-פתע אמריקאית

האם ארה"ב תממש את ציפיות סעודיה ומדינות המפרץ או תחייב את ישראל לפעול להסרת איום ברור ומיידי על שפיות העולם? • טורו של השגריר בדימוס יורם אטינגר

סעודיה משוועת למתקפת-פתע אמריקאית



מאמץ הגרעין האיראני נועד לקדם את היעד ההיסטורי – בן 1,400 השנים - של טהרן: השתלטות על המפרץ הפרסי כשלב ראשון בהגמוניה אזורית ועולמית. איראן גרעינית תהיה איום ברור ומידי על משטרים פרו-אמריקאים בסעודיה ובמדינות המפרץ, תוביל למדרון חלקלק אזורי וגלובלי, כלכלי וביטחוני, שיאיים על שפיות העולם, ולכן יפגע אנושות בכלכלת ובביטחון ארה"ב. ישראל תהווה מטרה ליכולת הגרעין האיראנית, אך לא מטרה ראשונית.

נציג רשמי של בחריין אמר לי, במשרדו של חבר בכיר בוועדת הכוחות המזויינים בבית הנבחרים האמריקאי: "סעודיה ובחריין מצפות שארה"ב תשנה את מדיניותה ותנקוט באמצעים הדרושים להסרת איום הגרעין האיראני".

יועצו לביטחון לאומי של חבר בכיר בוועדת הכוחות המזויינים בסנאט האמריקאי אמר לי: "מנהיגי מדינות המפרץ בפניקה נוכח איום הגרעין האיראני".

מנהיג יהודי מארה"ב חזר מביקור באיחוד האמירויות ודיווח על חרדת הנשיא, חליפה בן זאייד, מהשפעת איראן גרעינית על החרפת החתרנות של המיעוט השיעי הפועל בהשראת האייתולות וחיזבאללה.

מה הן מבינות?

סעודיה ומדינות המפרץ מבינות שבניגוד לפקיסטן וצפון קוריאה הגרעיניות, לאיראן שאיפה אימפריאליסטית-מגלומנית לדומיננטיות במפרץ הפרסי, במזרח התיכון ובעולם המוסלמי (לפחות). לפי מסמכי "וויקיליקס", ובניגוד להתבטאויות פומביות, סעודיה ובחריין מייחלות לפעולת-מנע צבאית – אפילו של ישראל – להסרת העננה הגרעינית האיראנית. איראן רואה בבחריין את המחוז ה-14 של האימפריה הפרסית, כפי שצדאם חוסיין ראה בכווית את המחוז ה-19 של עיראק. ב-1971 כבש השאח הפרסי את איי טונב הגדול והקטן ואבו מוסא, השייכים לאיחוד האמירויות וממוקמים בפתחם של מיצרי הורמוז. סעודיה הווהאבית מייצגת את האסלאם האנטי-שיעי ואילו שלטון האייתולות רואה בסעודיה מדינה כופרת.

סעודיה ומדינות המפרץ מבינות ש"סנקציות יעילות" הן דבר והיפוכו (מכיוון שרוסיה, סין, הודו ויפן, וכנראה גם אירופה, אינן משתפות פעולה עם ארה"ב); ש-40 שנות דיפלומטיה וסנקציות סללו את הדרך לצפון קוריאה גרעינית ויסללו את הדרך לאיראן גרעינית.

סעודיה ומדינות המפרץ מבינות שהמדיניות הרב-לאומית הנוכחית כלפי איראן מובילה למדרון חלקלק וקטלני של איראן גרעינית ותוקפנית, קריסת משטרים פרו-אמריקאים במפרץ, קריסת מנגנון אספקת הנפט וכלכלות העולם, הקצנת מרוץ החימוש הגרעיני במזרח התיכון ובעולם, החרפת הטרור המוסלמי נגד משטרים מוסלמים שמרניים ונגד ארה"ב והמערב, ליבוי מלחמות מקומיות, אזוריות ואולי אף גלובליות, או כניעה לתכתיבי איראן.

סעודיה ומדינות המפרץ מבינות שאת המדרון החלקלק אפשר למנוע רק ע"י מדיניות חד-צדדית אמריקאית. הן מייחלות למתקפת-מנע מסיבית – ולא פלישה צבאית לאדמת איראן – שתרסק את תשתיות הגרעין, ההגנה האווירית והטילים של איראן, תצמצם את יכולת התגובה של טהראן ותמנע את ההשלכות ההרסניות של איראן גרעינית.

סעודיה ומדינות המפרץ חוששות שהימנעות ארה"ב ממתקפת-מנע מסיבית – ללא הצבת חיילים אמריקאים באיראן – תכרסם בתדמית ההרתעה האמריקאית, המהווה את נדבך הביטחון הלאומי שלהן, תשפוך שמן על מדורת ההקצנה ב"רחוב הערבי" ותדון לכליה משטרים פרו-אמריקאים במפרץ.

סעודיה ומדינות המפרץ מבינות שמתקפת-מנע היא תנאי בל-יעבור לחילופי-שלטון באיראן שנכשלו ב-2009, עקב רפיסות ארה"ב והמערב. אין לצפות שמתנגדי האייאטולות מבית – שנכוו קשות ב-2009 - יקראו תגר על השלטון, כאשר ארה"ב ו/או ישראל נרתעות מפעולה צבאית נגדו. ב-1978 וב-2010 נטשה ארה"ב את משטרי השאה הפרסי ומובארק המצרי והעניקה רוח-גבית להפלת המשטרים. ב-2012 תחשוף מתקפת-מנע את מגבלות הכוח של האייאטולות ותהווה רוח-גבית למתנגדים-מבית.

פיוס או שיקום?

בשנות ה-60 של המאה הקודמת נקטה ארה"ב בפייסנות כלפי נאצר. ב-1967 קטעה "מלחמת ששת הימים" את חתרנות נאצר שנועדה להפיל את המשטרים בסעודיה ובמפרץ.

ב-2012 מצפות סעודיה ומדינות המפרץ שארה"ב תשקם את תדמית ההרתעה ותלמד משגיאות העבר שסייעו להתגרענות צפון קוריאה ומקדמות את התגרענות איראן.

האם ארה"ב תממש את ציפיות סעודיה ומדינות המפרץ, או תחייב את ישראל לפעול להסרת איום ברור ומידי על שפיות העולם?

שגריר (בדימוס) יורם אטינגר, "במחשבה שנייה: יוזמה ישראל-ארה"ב", "ישראל היום".

יורם אטינגר סעודיה ארצות הברית איראן מפרץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד