כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר ז"ל הלך לעולמו

ראש הממשלה השביעי נפטר בגיל 96 • כיהן כראש הממשלה כשש שנים • היה יו"ר הכנסת, שר חוץ, מפקד הלח"י ובכיר במוסד • נתניהו: "מדור הנפילים שהקימו את מדינת ישראל"

יצחק שמיר ז"ל.צילום: פלאש90
יצחק שמיר ז"ל.צילום: פלאש90



ראש הממשלה השביעי של ישראל, יצחק שמיר, הלך הערב (שבת) לעולמו. בן 96 היה במותו. שמיר כיהן כראש הממשלה במשך כשש שנים לסירוגין, החל משנת 1983.

עם היוודע דבר פטירתו, הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו צער עמוק: "יצחק שמיר שייך לדור הנפילים שהקימו את מדינת ישראל ונלחמו על חירותו של העם היהודי בארצו. שמיר הוביל את מדינת ישראל תוך נאמנות עמוקה לעם ולארץ.

"שמיר, שאיבד את משפחתו בשואה, נלחם בלח"י ופעל כראש ממשלת ישראל לביצור ביטחונה של מדינת ישראל והבטחת עתידה, כשלנגד עיניו ניצבים אזרחי המדינה. שמיר היה מופת לנאמנות לארץ ישראל ולערכי הנצח של העם היהודי".

שמיר נולד ב-15 באוקטובר 1915 בבלארוס (רוסיה הלבנה). ב-1935 עלה לארץ-ישראל במסגרת תנועת בית"ר.

שנתיים לאחר עלייתו, הצטרף לשורות האצ"ל, אולם זמן קצר לאחר מכן פרש מהארגון והיה בין מקימי הלח"י בהנהגת אברהם (יאיר) שטרן. לח"י נחשב לארגון המחתרת הקיצוני ביותר, והוחרם על-ידי ראשי היישוב ונרדף על-ידי הבריטים. במסגרת פעילותו בלח"י, נאסר שמיר ונכלא במחנה מעצר במזרע. כעבור תשעה חודשים ברח וסייע בשיקום הלח"י, לאחר רצח אברהם שטרן.

ב-1946 נעצר שמיר בשנית על-ידי הבריטים והפעם הוגלה לאריתריאה שבאפריקה. הוא שהה במעצר במדינה האפריקאית במשך שנה וחצי - אז ברח מאריתריאה ושב לישראל מספר ימים לאחר הקמת המדינה.

מיד עם שובו ארצה, שמיר הצטרף לקהילת המודיעין ושימש בתפקידים בכירים במוסד, עד 1965. ארבע שנים לאחר מכן, הצטרף למפלגת חירות, בהנהגת מנחם בגין. שמיר שימש במפלגה במספר תפקידים בכירים, עד שנבחר לחבר כנסת מטעמה ב-1973.

באוגוסט 1983 הודיע ראש הממשלה מנחם בגין במפתיע כי הוא פורש מתפקידו ("איני יכול עוד", הכריז) ונשיא המדינה חיים הרצוג הטיל את הקמת הממשלה החדשה על שמיר. כך, באוקטובר, מונה שמיר לראש הממשלה.

בתפקיד זה הוא נשאר לסירוגין במשך שש שנים.

לאחר בחירות 1984 הסכימו המערך והליכוד על הקמת ממשלת אחדות בראשותו של שמעון פרס. על פי הסכם הרוטציה בין המפלגות, שימש שמיר בשנתיים הראשונות לממשלה כשר החוץ וכממלא מקום ראש הממשלה, והחל מ-1986 כראש הממשלה.

לאחר בחירות 1988 הוקמה ממשלת אחדות בראשותו של שמיר, כאשר שמעון פרס מונה לשר האוצר, וממלא מקום ראש הממשלה, לא רוטציה בראשות הממשלה.

במרץ 1990 הפיל פרס את הממשלה בהצבעת אי אמון, במסגרת מה שכונה "התרגיל המסריח", אך נכשל בהרכבת הממשלה, ולאחר שלושה חודשים הצליח שמיר להרכיב ממשלה צרה עם המפלגות הדתיות.

במסגרת תפקידו כראש ממשלה, שמיר יזם ב-1991 את 'מבצע שלמה', שחילץ ביום אחד 14,000 יהודים מאתיופיה והביאם לישראל.

בשל אמונתו ברעיון ארץ-ישראל השלמה, נמנע שמיר מהצבעה על הסכמי קמפ דיוויד, ומהצבעה על אישור הסכם השלום עם מצרים ב-1979. עם זאת, הוא השתתף בוועידת השלום במדריד, שנכפתה על ידי האמריקנים.

בבחירות לכנסת ה-13, שהתקיימו ב-1992 הפסיד הליכוד בבחירות, ובכך תמה תקופת כהונתו כראש ממשלה.

ב-2001 קיבל שמיר את פרס ישראל על מפעל חייו ותרומתו למדינה. הוא הותיר אחריו בן - יאיר שמיר - בת, ונכדים.

ההלוויה הממלכתית תחל ברחבת הכנסת ביום שני הקרוב, שם יוכל הציבור לעבור על פני ארונו. לאחר מכן, ייצא מסע ההלוויה לחלקת גדולי האומה בהר הרצל.

פרטים מלאים יימסרו בהמשך.

המערכת הפוליטית מגיבה: "איבדנו מנהיג גדול"

בעקבות פטירתו של שמיר, מיהרו במערכת הפוליטית להספידו:

דובר יש"ע מסר: "מועצת יש"ע אבלה על פטירתו של יצחק שמיר, לוחם חירות ישראל כל ימי חייו, במחתרת, בזרועות הביטחון ובראשות ממשלת ישראל. יצחק שמיר ביצר את אחיזתה של מדינת ישראל בחבלי המולדת, ידע לעמוד כסלע איתן מול לחצים חיצוניים וייזכר כמופת למנהיגות יהודית נחושה".

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, ספד לשמיר ואמר: "איבדנו מנהיג גדול שהיה ביסודו איש העם. פגשתי את יצחק שמיר בתחנות רבות בחייו, אך מי שבאמת רוצה להבין את אישיותו, את עמדתו העיקשת על עקרונותיו ואת סירובו להתפתות לכל מהלך מדיני שעשוי להחליש את ישראל, צריך היה לשמוע אותו נואם ביום השואה. שמיר היה סמל לתקומה מאפר השואה אל עוצמת הקוממיות. מתוך החיבור הזה נוצקה אישיותו, כאיש מפוכח וריאליסט, כאידיאולוג צרוף שעומד בלחצים קשים מבית ומחוץ, כאיש שנאבק על כך שלא יקרה מצב שלעם ישראל לא יהיו אדמה ומדינה משלו. כאשר עמדת לצדו חשת תמיד שיש מנהיג ומוביל, שמסוגל לקבל הכרעות ללא היסוס".

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ זאב אלקין מסר: "סיעת הליכוד בכנסת אבלה על מותו של ראש הממשלה ומנהיג הליכוד לשעבר יצחק שמיר, שידע להוביל את המדינה ואת התנועה לאור ערכי תנועת הליכוד, ולעמוד כקיר ברזל כנגד כל הלחצים על מדינת ישראל לוותר על האינטרסים הלאומיים שלה. עם לכתו של יצחק שמיר מאיתנו מוטלת על כולנו חובה כפולה ומכופלת לפעול לאור המורשת שהשאיר אחריו. יהי זכרו ברוך".

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, מסרה את תנחומיה לבני משפחתו של שמיר: "כבת לאבי שהיה לוחם בלח"י, יצחק שמיר היה עבורי קודם כל ה'מפקד'. היה לי הכבוד הגדול להיות שרת החינוך שהעניקה ליצחק שמיר את פרס ישראל על מפעל חיים. הוא היה מנהיג ציוני אוהב ארץ ישראל, לוחם חרות ישראל ששירת את ארצו ואת עמו בכל תפקידיו מתוך אמונה עמוקה ויוקדת".

שר החינוך, גדעון סער אמר כי "יצחק שמיר היה מגדולי המאמינים והלוחמים למען הקמת המדינה (כמפקד בלח"י) ולמען ביטחונה ועתידה (כמדינאי). אדם בעל אישיות מפלדה וכוחות נפש אדירים.
ציוני מובהק. כראש ממשלה ייזכר כבעל זכויות היסטוריות במפעל האדיר של הבאת קליטת העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים וגם מאתיופיה.מנהיג אמיתי שפעל על פי טובת המדינה וידע בחייו להיאבק על אמונותיו גם נגד הזרם. מופת לעמידה איתנה על זכויותיו של עם ישראל בארץ ישראל".


יצחק שמיר ראש הממשלה נפטר הליכוד הלח''י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד