י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

עד המדינה בהולילנד: "ידענו שנצליח רק עם שוחד"

ש' ד', עד המדינה המרכזי בפרשת הולילנד, החל במתן עדותו • "רק בזכות השוחד ששילמנו לאישי הציבור", העיד, "בנינו 311 אלף מטר רבוע במקום 25 אלף מטר רבוע"

מגדלי הולילנד. צילום: יעקב נחומי
מגדלי הולילנד. צילום: יעקב נחומי

יוצא לדרך שלב ההוכחות בפרשת 'הולילנד' שגורמים בפקרליטות הגדירו אותה כ"פרשת השוחד הגדולה בתולדות ישראל".

עד המדינה בפרשה, ש' ד', התחיל היום (א) למסור את עדותו בפני בית המשפט המחוזי.

בפתח דבריו אמר העד: "זכויות הבנייה בפרויקט הולילנד איפשרו לבנות 25 אלף מ"ר, אבל בגלל פעילויות עברייניות שעשיתי, בידיעת ובאישור הלל צ'רני (בעל הקרקע במתחם הולילנד) ובמימונו, הצלחנו להשיג שאושרו בסך הכל 311 אלף מ"ר.

"המחשבה הראשונית", הסביר, "היתה שביושר לא ניתן יהיה להשיג את מספר המטרים שלדעתי ניתן להשיג, אלא אם נצליח להגיע לשיתוף פעולה עם נציגי ציבור, שיהיו מוכנים לשתף פעולה כנגד תשלומי שוחד.

"קיימנו מפגש ארוך מאוד, אולי יותר מאחד, ואמרתי לו שאני מוכן לקבל על עצמי להיות הפרונט, בתנאי שברור לו שזה כרוך בעבירות ובתשלומים. כעבור כמה ימים, הלל נתן את הסכמתו לכך. הוא נשא בתשלומי השוחד".

עד המדינה הוסיף: "צ'רני היה בהתחלה בשוק מההצעה שהצעתי לו, אבל אחרי שקיבל ממני הסברים, הוא הסכים. סיכמנו בינינו שאני לא רשאי להוציא אגורה בלי קבלת הסכמתו מראש, וכן חשבוני האישי יחויב בכל הכספים שהוא יזרים לקבלת שוחד, ובין אם התב"ע תאושר ובין אם לאו".

על פי כתב האישום, עד המדינה היה המתווך במתן שוחד בעשרות מיליוני שקלים לשורה ארוכה של אישי ציבור בפרשות הולילנד, תעשיות המלח ועוד. הוא הועסק בידי יזמי פרויקט הבניה, ולטענת המדינה, בשליחותם של היזמים העביר ש' ד' שוחד במיליוני שקלים לשורה של אישי ציבור, לצורך קבלת הטבות מפליגות בפרויקט.

בין הנאשמים: ראש עיריית ירושלים דאז, אהוד אולמרט, אורי לופוליאנסקי. מהנדס העיר אורי שטרית; סגן ראש העירייה דאז, אלי שמחיוף. חבר הנהלת העירייה, אברהם פיינר ועוד.

שמו, תמונתו ופרטיו האישיים של ש' ד' המוגדר כ"איש נדל"ן עתיר ניסיון" נאסרו בפרסום לבקשת המדינה, שטענה כי הדבר נחוץ על-מנת להגן על פרטיותו. ש' ד' חסין מפני העמדה לדין ואף זוכה לתמיכה כספית המוערכת במיליוני שקלים, בין היתר תשלום חודשי שהוא מקבל באופן קבוע. מדי פעם בשנה האחרונה מעלה עד המדינה דרישות נוספות, כגון דרישה למימון טיפול שיניים.

כל הנאשמים כופרים בכל העבירות המיוחסות להם, ורובם מתארים את ש' ד' במילים קשות כשקרן עקבי ומעליל עלילות. כך, למשל, אורי לופוליאנסקי אמר שתרומותיו לארגון 'יד שרה' היו זעומות וללא כל קשר לתפקידיו הציבוריים של לופוליאנסקי.

ש' ד' טוען שהוא סובל מבעיות רפואיות קשות, וביקש להגביל את עדותו לחמש שעות ביום. המדינה הגישה חוות דעת ולפיה יכול ש' ד' להעיד שלוש שעות, לנוח שעה ולהעיד שלוש שעות נוספות. השופט דוד רוזן קבע, כי בשלב זה עומדת בעינה החלטתו לפיה הדיונים יתנהלו 11.5 שעות ביום, אך ברור שיהיה עליו להתחשב במצבו הבריאותי של ש"ד כך שהדיונים יהיו קצרים בהרבה.

ש' ד' מסר במשטרה 70 הודעות ויהיה עליו לחזור בבית המשפט על תוכנן בצורה מפורטת, לתאר את כל האירועים ולאשר לצורך הגשה את כל המסמכים אותם העביר למשטרה.

החקירה הנגדית - שתנוהל בידי סניגוריו של כל נאשם בנפרד - תתמקד בניסיון לקעקע את אמינותו של ש' ד', הן בפרשות נשוא כתב האישום והן באופן כללי. לאור כל זאת צפוי, כי עדותו תימשך כמה עשרות ישיבות.

שופט בית המשפט המחוזי דוד רוזן כבר שריין ביומנו את כל שנת המשפט הבאה - מספטמבר 2012 עד יולי 2013 לשמיעת המשפט, ארבעה ימים בשבוע.
הולילנד אורי שטרית אורי לופוליאנסקי אלי שמחיוף שוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד