כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הדיפלומט שהציל את הרבי מליובאוויטש הוכר כגיבור

האיש שהציל את הרבי מליובאוויטש זצוק"ל והרבנית מאירופה במלחמת העולם השניה קיבל הכרה רשמית כגיבור ממשלת ארה"ב • שימש כסגן קונסול במרסיי והעניק ויזות בניגוד להוראות

היירם בינגהם
היירם בינגהם

היירם בינגהם, האיש שהציל את האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל והרבנית מאירופה הנאצית במלחמת העולם השניה, קיבל הכרה רשמית כגיבור ממשלת ארצות הברית.

בינגהם שימש כסגן קונסול בקונסוליה האמריקנית במרסיי שבצרפת, בתקופת המלחמה.

באותן שנים ארצות-הברית ביקשה להישאר נייטרלית, וכדי לא להרגיז את ממשלת וישי ששלטה בצרפת, הורה הנשיא רוזוולט שלא להעניק ליהודים ויזות כניסה. סגני הקונסול פעלו נגד ההוראות, והנפיקו כ-2,500 ויזות ודרכונים מזויפים ליהודים - שניצלו בזכות המעשה הנאצל והנועז.

בין מקבלי הויזות היו האדמו"ר והרבנית חיה מושקא.

בינגהם העניק ליהודים מקלט בביתו הפרטי, סייע ליהודים בכסף, ועבד ביחד עם המחתרת הצרפתית להבריח יהודים לספרד. לא עבר זמן רב, והוא הועבר לארגנטינה, שם המשיך לפעול על פי צו מצפונו והלשין לממשלת ארה"ב על נאצים המתגוררים במדינה.

בסופו של דבר הוא מצא את עצמו מורחק מהשירות הדיפלומטי, ומת בשנת תשמ"ח בעוני וחוסר כל.

עד לאחר פטירתו מעשיו האמיצים לא נודעו אפילו לבני משפחתו. רק כאשר הם מצאו מסמכים בודדים, התגלתה פרשת גבורתו בהצלת יהודים רבים.

מאז הוא הוכר כגיבור על-ידי ישראל, וכעת על-ידי ארצות-הברית.

לפני שנה, לרגל 70 שנה ליום הבהיר כ"ח סיון, הויזה של הרבי נחשפה על ידי JEM. הויזה חתומה בידי מיילס סטנדיש, סגן הקונסול שעבד עם בינגהם.

קישורים:
מקור: שטורעם. נט
האדמו היירם בינגהם מלחמת העולם השניה ויזה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד