י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

דרמה פוליטית: נתניהו פירק את ועדת פלסנר • סערה

הסיבה: פרישת ליברמן, הבית היהודי ועו"ד וינרוט • נתניהו פנה למופז והציע: נמצא פתרון יחד • מאיים: אם לא יימצא תחליף, החוק יחייב גיוס של החרדים • ומופז גם מאיים: נפרוש

נתניהו עם מופז. צילום: פלאש90
נתניהו עם מופז. צילום: פלאש90



ראש הממשלה בנימין נתניהו פירק היום (ב) בצעד מפתיע במהלך דיון שהתקיים בלשכתו את ועדת פלסנר.

"אני מחויב לחלוקה שוויונית יותר בנטל. כבר בינואר עוד לפני פסיקת בג"צ הכרזתי שאפעל להגדלת השוויון בנטל, בצורה הדרגתית, בקרב הציבור החרדי והציבור הערבי, מבלי לשסות ציבור בציבור. זו הייתה ונשארה עמדתי. לצערי ועדת פלסנר לא הצליחה להגיע לתוואי מוסכם, בעקבות פרישת חברים מהוועדה, והיא אינה יכולה לגבש המלצה שתשיג רוב בכנסת.

"הועדה התפרקה. אני מודה לחמשת נציגי הציבור על עבודתם המאומצת". אמר נתניהו, והמשיך: "התפרקות הועדה אינה מבטלת את האחריות שלנו לטפל בנושא השוויון בנטל. לכן אני מתכוון לעשות את הדברים הללו - אזמן את ראשי מפלגות הקואליציה כדי לנסות לגבש הצעה שתזכה לרוב בכנסת".

לאחר שמסר את הודעת הפירוק פנה נתניהו למופז והציע לו: "בוא ניקח יחד את המושכות לידינו ונביא למציאת פתרון".

נתניהו גם שלח איום מרומז לסיעות החרדיות, כי אם לא יימצא פתרון מוסכם עד ה-1.8 יבוטל חוק טל וייכנס למימוש חוק שירות בטחון - מה שיחייב גיוס מלא ללא פטורים כלל.

"אני מעדיף להגיע לפתרון מוסכם ומדורג, אבל אם לא נגיע לזה עד ה-1 באוגוסט, צה"ל יגייס לפי צרכיו. ואני מאמין שהוא יעשה זאת תוך כדי התחשבות בציבורים השונים, כדי למנוע קרע בעם", אמר ביבי, וסיים: "כיוון שחוק שירות ביטחון אינו נותן מענה להצטרפות הציבור הערבי והחרדי לשירות אזרחי, נפעל במקביל להסדיר נושא זה".

עוד בנושא:
הפרעת קשב • כך התרסקה ועדת פלסנר • גם עו"ד יעקב ויינרוט פרש
שטייניץ: "צה"ל ישרוד בלי החרדים. הצורך החיוני - לשלב אותם בעבודה"

יצוין, כי מלבד פתרון נושא הגיוס של ערביי ישראל, הניצב כדרישה בסיסית לתמיכה בחוק מצידן של מפלגות הימין, המחלוקת המרכזית עד כה בין נתניהו למופז בנושא חוק השוויון בנטל הייתה סביב הפעלת סנקציות אישיות, מופז טען כי ללא הסנקציות אין אפקטיביות לחוק, ואילו נתניהו התנגד לכך.

מופז הובך ומיהר להכריז: "אני דוחה את הודעת ראש הממשלה"

נתניהו הביך בהודעו המפתיעה את יו"ר קדימה, שאול מופז, שרק זמן קצר קודם לכן הודיע בישיבת סיעת 'קדימה' כי הוועדה בראשותו של יוחנן פלסנר "עושה עבודה חשובה והיא בדרך להגיש את הסיכומים", בכך נתפס מופז שוב כזגזגן, ולחילופין - במצב בו לא עודכן מראש הממשלה על כוונותיו.

בקדימה מיהרו להגיב: ח"כ יוחנן פלסנר כינס במהירות מסיבת עיתונאים והודיע, כי הוא נחוש להגיש ברביעי הקרוב את הדו"ח שהפיק, כולל הצעת חוק מפורטת.

למופז, לקח זמן להתעשת ואחר כך איים לפרק את הקואליציה הרחבה אליה הצטרף רק לפני חודשים ספורים: "אני דוחה את הודעת ראש הממשלה ומעניק גיבוי מלא לוועדה לשוויון בנטל בראשות ח"כ פלסנר. הועדה הוקמה מתוקף הסכם משותף לקדימה ולליכוד ועל כן פירוקה החד צדדי על ידי ראש הממשלה אינו מחייב את קדימה שתמשיך לעמוד בהתחייבותה הציבורית.

"מסקנות הוועדה יקבלו פומבי ויהוו בסיס לכל ניסיון אמיתי, הגון ערכי, מוסרי, חוקתי ואפקטיבי לתיקון היסטורי בתחום השוויון בנטל. אם ראש הממשלה בוחר שלא לפנות לכיוון הנדרש הזה, תגיע ממשלת האחדות הלאומית לסוף דרכה״, אמר מופז.

ההחלטה הרשמית של נתניהו באה לאחר פרישתן של ישראל ביתנו והבית היהודי בסוף השבוע שעבר, ופרישת עו"ד יעקב וינרוט, ששימש כמשקיף מטעם החרדים, אמש.

במקביל התפרסמו היום שמועות כי גם ח"כ זאב אלקין מתכנן לפרוש מהוועדה. וכך, הוועדה איבדה את המנדט שניתן לה, ונתניהו נקט בצעד מפתיע וחריג של פירוק.

התגובות במערכת הפוליטית • "נתניהו שגה כשהקים את הוועדה"

המערכת הפוליטית - מופתעת ונסערת - החלה להגיב להודעתו של ראש הממשלה:

ח"כ משה גפני הודיע: "ראש הממשלה הפקיר את הציבור החרדי שהיה שותף לו במשך שנים, בגלל פופוליזם זול של מפלגות שפועלות ממניעים פוליטיים. נתניהו צריך לגלות אחריות ומנהיגות ולא להפקיר את הציבור לכאוס ואנרכיה.

"נתניהו שגה כשהקים את הוועדה שמניעיה ומסקנותיה היו ידועים מראש. תפקידו של ראש הממשלה לשלוט ולא לתת לפוליטיקאים ולאנרכיה להשתלט. במקום לתת את האחריות לועדה עלומה ואינטרסנטית, הממשלה היא זאת שצריכה הייתה לקיים את הדיונים בענין".

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, הגיב: "פירוק ועדת קש"ב מוכיח את מה שהיה ברור מראש, שכוונת ח"כ פלסנר הייתה מלכתחילה נגד הציבור החרדי ומתוך רצון פוליטי להשיג תיקים שיתפנו לקדימה, כתוצאה מפרישה אפשרית של יהדות התורה וש"ס. אני קורא לראש הממשלה לגלות אחריות ולעמוד במחויבותו להסכם הקואליציוני לשמירת מעמד בני הישיבות ולא להיגרר אחר יוזמות פוליטיות שאינן מעשיות".

בש"ס הגיבו להודעה הדרמטית: "צר לנו שבמקום להגיע לעמק השווה בחר ראש הממשלה בהצבת אולטימטום שיוביל לקרע בעם. התפרקותה לרסיסים של ועדת פלסנר הינה הוכחה נוספת לכך שהקמתה של הועדה במתכונתה הנוכחית הייתה משגה. ועדה אשר הפתרון היחידי שניסתה לספק הוא נתינת אתנן פוליטי, ועדה שלא השכילה להבין את משמעות ומורכבות הנושא עליו קמה, וסימנה את מטרותיה עוד טרם הדיונים. חשיבותו של נושא זה, מחייבת הקמת ועדה רצינית ועניינית שתקיים את דיוניה ללא פניות".

יאיר לפיד הגיב להודעה: "נתניהו מוכיח שלא התכוון לפתור את הסוגיה הבוערת של השוויון בנטל ודאג למשוך זמן. הוא שוב בחר בשותפיו הטבעיים על פני הרוב בישראל, שמתגייס לצבא, משלם מסים ואינו גומר את החודש".

ח"כ אייכלר: להעביר הצבא בהדרגה ל"צבא מתנדבים בשכר"

יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, הגיב: "נתניהו משלם היום את מחיר מידור הציבור הדתי והחרדי מועדת פלסנר. על נתניהו לכנס היום את כל נציגי הציבור, כולל החרדים והערבים, על מנת למצוא פתרון ראוי ומוסכם לשירות המדינה גם על ידי הציבור החרדי וגם הערבי, עוד לפני הראשון באוגוסט".

בעקבות הודעת ראש הממשלה על גזירת גיוס חובה לכל, העלה ח"כ ישראל אייכלר, את הצעתו לחוק ביטול גיוס החובה ותשלום שכר לחיילי "הצבא המקצועי" של מתנדבים, כמו בצבאות המודרניים בעולם.

"גיוס חיילי כפיה ועובדי כפיה ערבים וחרדים, יגרום רק להעמקת האיבה נגד המדינה העויינת אותם. גיוס החובה הוא שריד לימי הצארים הרוסיים והוא שולל זכויות אדם לחירות ושוויון. גדולי ישראל רואים בהכנסת חיילים חרדים למחנות יחד עם בנות, כגזירת שמד, שיהודים חרדים ימסרו את נפשם עליה".

לכן מציע ח"כ אייכלר להעביר את הצבא בהדרגה ל"צבא מתנדבים בשכר. כך יתגייס כל מי שכשיר ומתאים לכך. הצבא לא יהיה חייב לגייס מי שאינו כשיר לשירות צבאי. בכך ישתחררו מליארדים רבים, למטרת הענקת שכר הגון ליוצאי צבא מקצועיים".


לדבריו, מי שרוצה מלחמה וזורע דם רע, אל ידבר על "צבא העם", כאשר כבר מזמן לא ברור לאיזה עם הוא שייך.
נתניהו מופז פלסנר ועדה פירוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד