ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הדרך האחרונה של איש הברזל • יצחק שמיר למנוחות

מאות ליוו את ראש הממשלה השביעי, יצחק שמיר, בדרכו האחרונה • שמעון פרס ספד לו: "מנהיג עשוי ללא חת" • בנימין נתניהו: "מנהיגי האומות למדו להבין את עמדתו האיתנה"

בהלוויה. צילום: פלאש90
בהלוויה. צילום: פלאש90

מאות איש ליוו הערב (ב') למנוחות את ראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל, יצחק שמיר. הוא הובא למנוחות בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים.

בשעה 10:00 הוצב ארונו של שמיר בכנסת, לאחר שילדיו, יאיר וגלעדה, ליוו אותו לתוך האולם יחד עם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין.

המשכן היה פתוח לקהל הרחב עד השעה 16:00 כדי לאפשר לציבור הרחב לחלוק לו כבוד אחרון ואחר יצא מסע הלוויתו להר הרצל.

הנשיא פרס ספד לו: "היה מנהיג עשוי ללא חת, שהלך בדרכו עד שהלך לעולמו. היה אדם שלם עם עצמו, מוצק בדעותיו. רוחות נושבות לא כופפו אותו, אופנות חולפות לא פיתו אותו, האידיאולוגיה שלו נשענה על ההיסטוריה של עמנו. הוא סבר שהעבר שלנו הוא המעניק את הלגיטימציה להווה.

"בלח"י לחם נגד השלטון הבריטי. במוסד נגד האיום המוסווה. וכראש ממשלה הוא עמד על דעתו", הוסיף פרס. "הוא גילה איפוק ולא נכנע ללחצים לנהל מלחמה ישראלית נפרדת במסגרת מלחמת המפרץ שהתנהלה בראשות אמריקאית ובקואליציה שהיו בה חברים ערבים. הוא נסע למדריד. אף על פי שהוא לא היה מאוהב בוועידות בינלאומיות.

"שמיר פעל ללא לאות למען הצלת יהודים ולהבאתם לישראל. כשר חוץ בממשלת האחדות הלאומית סייע למבצע משה. ולאחר מכן כראש ממשלה הוא פעל למען מבצע שלמה להעלאת למעלה מ-14,000 יהודים מאתיופיה ברכבת אווירית", הדגיש פרס.

"עבדנו יחד למעלה משש שנים בממשלת אחדות. פעמים רבות עמדותינו היו מנוגדות. תפיסותינו את המציאות באזורנו היו שונות. אבל שנינו היינו משוכנעים שאנו פועלים כישראלים נאמנים לעמם ואוהבים את ארצם", סיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "היה בו רגש עמוק, אבל הוא היה ביסודו איש מעשה. שמיר היה נוקשה וחשדן מול כל רעיון לצמצום המולדת ומצד שני היה פתוח לרעיונות, ולכן תרם תרומה אדירה לעלייתם וקליטתם של עולי ברית המועצות, והאמין שהם יתרמו לחברה בישראל. הוא תרם תרומה מרכזית לעליית יהודי אתיופיה וכמיהתם לעלות לארץ ישראל.

"לא סוד שהיו כאלה בעולם שלא הסכימו עם דעותיו, אני התלוויתי אליו והתרשמתי שמנהיגי האומות למדו להבין את עמדתו האיתנה, ודווקא בזמן כהונתו חידשו מספר מדינות את הקשרים עם ישראל".

יצחק שמיר נפטר ביום שבת האחרון לאחר שבשנים האחרונות חלה הידרדרות במצבו הרפואי והוא אושפז במוסד סיעודי.

























שמיר ראש הממשלה נשיא המדינה הר הרצל פטירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד