כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

לראשונה ביתד נאמן: מכתב מ'מרן' הגראי"ל שטיינמן • צפו

מסע ההשתלטות הושלם • לראשונה מאז כיבוש יתד נאמן על-ידי נאמני הגראי"ל שטיינמן - מופיע בעיתון מכתב בשמו, תחת הכותרת 'מרן ראש הישיבה' • המכתב המלא - בפנים

הגראי"ל שטיינמן. צילום: משה ויסברג
הגראי"ל שטיינמן. צילום: משה ויסברג



זה היה רק עניין של זמן, ובכל זאת היו שסברו שיחלפו שבועות ארוכים, אולי גם חודשים, עד שיופיע ביתד נאמן התואר 'מרן' צמוד לשמו של הגראי"ל שטיינמן.

אך מחר (ג) לראשונה יתווסף התואר לשמו.

מלכתחילה החליטו חברי הוועדה הרוחנית החדשה של העיתון, כי אין צורך בשינוי. הגראי"ל אינו רוצה בכך, ומעולם לא רצה בכך. "זה לא מעניין אותו", כפי שמגדירים מקורביו ואנשי ביתו.

כבוד ושאר גינוני תארים מעולם לא היו חלק מעולמו. אלא שהשאלה הייתה האם השקפתית נכון לעשות זאת ולהעמיד דברים על דיוקם, תוך מניעת עוולה מתמשכת בת שנים רבות. ההכרעה הייתה כי לא נכון יהיה לעשות זאת מיד לאחר המהפכה, לבל יטעו חלילה בני אדם לחשוב שלשם כך היא באה לאוויר העולם. מטרתה, הם אומרים, הייתה תיקוני השקפה ועמידה על דעת תורה בכל דבר ועניין, נקודה.

אלא שלפני מספר ימים נודע להגר"ח קניבסקי על הדבר - וזה חרה לו. צריך להוסיף 'מרן', הורה ודרש נחרצות, כשהוא מכנס לביתו את חברי הוועדה הרוחנית לשם כך.

מן הסתם גם האסיפה שהתקיימה בביתו ואשר במהלכה ניסו גורמים הקשורים להנהלה הישנה להעלות טונים, תוך התנגדות למהלכי ההנהלה החדשה - נגעה לליבו, אם כי קשה לדעת האם הייתה לכך השפעה על דעתו 'לעלות מדרגה' ולהבהיר כי ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן הוא "מרן".

כך או כך, אל כותרת המכתב עליו דיווחנו כבר לפני מספר ימים - ואשר תוכנו מתפרסם לראשונה בחינמון יום ג' של היומון הליטאי, יתווסף לראשונה התואר: "מרן ראש הישיבה".

"חוב קדוש ליתן ללמוד"

ברקע ניצב האיום על עולם התורה בדמות דו"ח ועדת קש"ב, שיפורסם ביום רביעי, לאור התעקשות יו"ר הוועדה, יוחנן פלסנר.

שכן, אי-הכרתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוועדה אינה משפיעה על היו"ר שלה, ובדעתו לפרסם את ההמלצות עליהן עמל זה מספר שבועות.

אמש ביקרו חברי הכנסת של דגל התורה, משה גפני ואורי מקלב, בבתיהם של גדולי ישראל. תחילה סרו אל ביתו של הגראי"ל שטינמן. בהמשך הגיעו גם אל ביתו של הגר"ש אוירבאך בירושלים, ולביתם של הגר"ח קנייבסקי, הגר"נ קרליץ, הגרמ"צ ברגמן והגרי"ג אידלשטיין, בכדי להיוועץ בנושא העומד על הפרק.

בהקשר זה מתפרסם המכתב.

וכך לשון מכתבו של הגראי"ל שטיינמן:

"ידוע לכל שבזכות התורה ולומדיה העולם קיים, וחוב קדוש ליתן לכל מי שלומד תורה שיוכל ללמוד, ולא שייך לוותר על שום בן ישיבה, ואין שייך להתפשר בזה.

"ואנו פונים לכל מי שבידו שיפעול להמשיך קיום כל לומדי התורה בארץ הקודש כי בנפשינו הדבר, וכל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול ד"א, ויהי רצון שנזכה בזכות זה לכל מילי דמיטב".

מי יודע, אולי ישפיע המכתב על ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. אולי על רעייתו שרה, זו שהצליחה להשפיע על ליבו להוביל לשיחרורו של חייל השבוי גלעד שליט. אולי היא זו שתסביר לו כי אם מנהיג הציבור הליטאי כתב דברים כה נחרצים, חובה עליו לעשות כל מאמץ בנושא. הפניה, בכל אופן, היא לכולם: "ואנו פונים לכל מי שבידו לפעול".






הגראי''ל שטיינמן יתד נאמן חוק טל בנימין נתניהו יוחנן פלסנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד