ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הנה מה טוב • למה כל כך התרגשתי ממפגש האחים?

גם אני קראתי על מפגש אחים שנערך לאחר שנות נתק ארוכות והתרגשתי • אבל לא הבנתי מה הפריד ביניהם: טרגדיה משפחתית? השואה? הורים פרודים? • טורו של עקיבא ויינגרטן

הנה מה טוב • למה כל כך התרגשתי ממפגש האחים?

בשבוע שעבר התבשרנו בכותרת ראשית ומרגשת ששני אחים נפגשו אי-שם בחדר קטן וצפוף בניו-יורק.

למי שלא עודכן, מדובר בשני אחים ששרדו את השואה, ולא ידעו זה על קיומו של זה. כל אחד ידע שהיה לו אח שם בשטעטל לפני החורבן, לצד שאר המשפחה, אך היו בטוחים שגורל אחיו היה כמו שאר בני העיירה שנספו ורק הוא שרד את התופת בגפו.

נדיר שאחרי כה הרבה שנים לא הצליחו לאתר את שאר בשרם, אך כבר היו דברים לעולם, ועד היום אנו עדיין שומעים על מפגשים מרגשים כאלו.

יש גם עוד סוג של מפגש מרגש בין שני אחים: הסוג שפחות מתפרסם. אחים שלא מאותו אב או אם, או שהוריהם עברו תהליך גירושין מכוער, והם נעקרו אחד מן השני בצורה אכזרית.

מה לעשות, לא תמיד יש למתגרשים את השכל והבינה לעשות את זה כמו שצריך, ובדרך נגרם לעיתים הרס לצאצאים. למפגשים כאלו אנו עדים פחות. בכל זאת, לא נעים לכבס כביסה מלוכלכת בחוץ.

לא מזמן גם היינו עדים למפגש אחים מרגש בארץ ובניו-יורק. אך לא היה מובן לי באיזה סוג מפגש מדובר: האם מפגש לאחר נתק של שואה, או נתק בשל משפחה מפורקת?

אך מי שיודע, מכיר את השחקנים הראשיים בסיפור: מדובר באחים מאב ואם שהיו נשואים עד יומם האחרון באושר ובעושר.

האחים לכאורה ידעו זה על קיומו של זה, וגרים במקרה הטוב כמה רחובות זה מזה, ובמקרה הפחות טוב באותה מדינה כשעה וחצי נסיעה זה מזה. אז מה התחולל שם?

יש כמובן עוד סוג של נתק, אותו לא ציינתי, וזה שחרף ההכרות, ריב על כסף או ירושה מרחיק בין האחים.

גם זה די נפוץ, אבל את האופציה הזאת לא העליתי על דל מקלדתי, כי מדובר במנהיגי קהילות גדולות ומכובדות, שבהבל פיהם חורצים דינם של אנשים, ברכותיהם ותפילותיהם יכולות אפילו לקרוע גזר דין שיצא מתחת לכסא הכבוד, קדושי עליון שכל מלחמתם ובעצם כל מעשיהם אך ורק לשם לשמיים, וכי יעלה על הדעת שאינטרסים גשמיים יובילו אותם?

אז מדוע ההתרגשות כה גדולה?

לסיום, אני לא יכול שלא להיזכר במשפט הידוע של פרופסור ליבוביץ המנוח, שאמר, מניין אנו למדים שלחז"ל היה חוש הומור מפותח? מזה שכתוב 'תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם'...

אם זה לא היה עצוב, זה בהחלט היה מצחיק.
אחים מפגש שואה נתק משפחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד