כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אוד מוצל מאש • הרה"ח יחזקאל שיקמן ז"ל

האצבע שנשרפה על-ידי נאצי • הכבוד לכל בית-כנסת • והדוגמה של הגר"ש וואזנר • סיפור חייו של ניצול שואה, מחשובי חסיד גור, שנפטר בשנות התשעים לחייו

הרה"ח יחזקאל שיקמן ז"ל
הרה"ח יחזקאל שיקמן ז"ל



ברוך דיין האמת: היום (ב') בצהריים נפטר הרה"ח רבי יחזקאל שיקמן ז"ל בשנות התשעים לחייו.

ר' יחזקאל ז"ל נולד בפולין לאביו ר' שמואל במשפחה ותיקה של חסידי גור. את שנות נעוריו עשה בשטיבל בעיר מולדתו לצידו של אחיו, ה'קומדנט' המפורסם ששימש כראש קבוצת בחורים והדריך אותם בדרכי התורה והחסידות.

לא ארכו לו שנות הטובה, ובהיותו כבן עשרים פרצה השואה האיומה, ממנה נותר כמעט בודד מכל משפחתו הענפה.

זוועות של ממש סבל ר' יחזקאל על גופו, ובין היתר סיפר כי חייל נאצי חתך בצבת את אחת מאצבעות ידיו. הוא לא רצה לתת לאותו נאצי את התענוג לראות יהודי מתענה, לא בכה ולא צעק, והנאצי המתועב שלא יכל לסבול זאת, החליט לשרוף את אצבעו השניה,

וכך נותר הוא כל ימי חייו, לעדות חייה ומזוויעה של איימי הנאצים.

לפני כעשור נעתר לפרסם את סיפור הצלתו מהשואה לבטאון 'עולם החסידות'. היה זה סיפור מפליא ביותר, ועד מהרה ביקשו גם באחד מכלי התקשורת החילוניים הגדולים בארץ לראיין אותו, אך הוא דחה אותם מכל וכל.

אחר השואה עלה לארץ ישראל והתגורר בבני ברק, שם הקים משפחה מפוארת - שלושה בנים חשובים, ובראשם בנו הגדול הרה"ג רבי שבתי שיקמן - מחשובי הרבנים בבית שמש, ובעבר מרבני עמנואל.

לפרנסתו עבד ר' יחזקאל ז"ל כאב בית ב'ישיבת חכמי לובלין' בבני ברק וזכה לקרבתו של הגר"ש וואזנר בעל ה'שבט הלוי' שהיה משבח בפני הבחורים את ר' יחזקאל ומצביע עליו כדוגמא של יהודי שכל כולו חטיבה אחת של יראת שמים.

מפורסם היה במצות 'כבוד בית המדרש' ובכל בית כנסת שרק היה נכנס, היה דואג לכבודו, גם כשהיה מתארח בבתי בניו, הרי שלא זז ממצותו ובבתי המדרש שבהם התפללו, היה דואג לאסוף את הכוסות, וכשלא היו רואים, היה גם מנקה את השיש ושוטף את הכוסות במטבח בית המדרש, והכל למען כבוד בית הכנסת.

בשנים האחרונות עבר להתגורר בבית שמש, ליד בנו, ועבור אברכי הקהילה הצעירים הוא היה דמות מופת של חסיד ותיק מהדור הקודם; שכל כולו מסירות נפש, שתפילתו הייתה תפילה, והלימוד שלו היה לימוד, ומעל לכל שמירת הפה והלשון שלו, והכבוד שהנחיל אפילו לילד קטן.

הלוויתו תצא היום (ב') בשעה 15:30 בצהריים מבית החסידים דגור ברחוב רבי יהושע בבני ברק לקרית שאול שם יטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
שואה שיקמן גור בית שמש חכמי לובלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד