י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הרב שמידל נגד הבד"צ • מנע את הבנייה ברמת בית שמש

הגר"ד שמידל פלש למתחם 'גולובנציץ' ומנע את התחלת העבודות • זאת בניגוד לבד"צ ה'עדה החרדית' שהתיר את העבודות בפיקוח מיוחד • "אין ברירה ניאלץ להביא משטרה"

אנשי אתרא קדישא בשטח העבודות. צילום: יעקב לדרמן
אנשי אתרא קדישא בשטח העבודות. צילום: יעקב לדרמן



הבוקר (ג') התנפצה תקוותם של אלפי רוכשי דירות ברמת בית שמש, לאחר שהגר"ד שמידל הפר את הסיכומים עמו, פעל נגד הוראות בד"צ העדה החרדית - ומנע את התחלת עבודת בנייה במתחם.

1500 רוכשים קנו דירות במתחם 'גולובנציץ' ברמת בית שמש, אך הם לא יראו את דירתם עוד זמן רב. הכל בשל מלחמה תמוהה שמנהל ארגון 'אתרא-קדישא'.

לפני כשמונה חודשים התגלו באתר הבנייה קברים. רשות העתיקות הגיעה לאזור, כדי לבצע סקר ולמצוא פתרון.

מומחים מטעם משרד הדתות טענו, כי במקום ישנם עד ארבעה מוקדים בהם קיים חשד להימצאות קברים.

אלא שמפקחי 'אתרא קדישא' טענו, כי יש יותר מ-50 מערות ומוקדי קברים ושיתוף הפעולה בין הצדדים קרס.

במשך תקופה ארוכה ניסו רשות העתיקות והיזמים להגיע להסכם פשרה, במטרה לחזור לעבודות, אך כל הניסיונות עלו בתוהו.

"אתרא קדישא דרשה להכתיב את כל צורת העבודה מתחילה ועד סוף", אומר גורם המעורב בפרוייקט ל'בחדרי חרדים'. "כל פעם שהיה נראה שאנחנו מגיעים להסכמה, היה מגיע נציג מטעמם ומפוצץ את המשא ומתן על סיבות שטותיות".

בינתיים מי שסובל הם רוכשי הדירות.

לפני שבועיים נכנסה לתמונה 'העדה החרדית' שהבינה, כי עיכוב הבנייה גורם להפסדים כספיים לרוכשי הדירות וליזמים, ובהחלטה תקדימית, שטרם הייתה כמותה, קבע בית הדין של 'העדה החרדית' כי הנושא יועבר לידי מפקח הכפוף להוראות הגאון רבי נתן קופשיץ, מרבני העיר בית שמש, המזוהה עם 'העדה החרדית'.

"אף אחד מלבד אותו מפקח, לא יוכל לתת הוראות בשטח", אמרו בהחלטתם.

הדבר היווה פגיעה קשה בארגון 'אתרא קדישא', שכן 'העדה' היא שהחליטה להוציא את הארגון מהתמונה.

אתמול (ב) התקיימה פגישה בה השתתפו היזמים, אנשי רשות העתיקות ויו"ר ארגון 'אתרא קדישא', הגר"ד שמידל, שבסופה הגיעו להסכמה של כלל המשתתפים בה, כי הפיקוח במתחם יחודש באותה מתכונת שקבעה 'העדה'.

אך סיכומים לחוד ומציאות לחוד.

הבוקר (ג), קצת אחרי תחילת העבודות, הגיע לשטח הגר"ד שמידל מלווה באנשיו, והחל לחלק הוראות לאנשי הרשות. המפקח החיצוני, שמונה מטעם 'העדה החרדית', היה שותף למחזה אך 'אתרא קדישא' התעקשו לנהל את הפיקוח.

לאחר התייעצות טלפונית עם ארכיאולוג המרחב ועם שוקה דורפמן, יו"ר רשות העתיקות, הוחלט לקפל את הציוד ולעזוב את המקום, במטרה להימנע מחיכוך עם אנשי 'אתרא קדישא' שהפרו את ההסכם.

הפתרון רחוק, אך גורם במשרד הדתות אמר ל'בחדרי חרדים': "הפתרון היחיד הוא לסגור את השטח בעזרת המשטרה ולהתחיל לעבוד, כפי שעבדנו בשטח, ללא קשר ל'אתרא קדישא'. יהיו מעצרים, העבודה תתנהל באיטיות, אך זה טוב יותר מכלום".

גורם בארגון 'אתרא קדישא' הגיב הערב לאשמות ואמר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "הקבלן והממונים עליו הפרו סיכום והכרעה הלכתית של הגאון ר' נתן קופשיץ שיטפלו לפני הכל בנקודה ספציפית באזור. היות ואנשי הרשות העתיקות פעלו הבוקר בניגוד לסיכום וההכרעה, הוחלט בהודעה לבד"ץ העדה החרדית שאנשי הפרויקט עושים ככל העולה על רוחם ולכן עד שלא יצייתו להוראות הבד"ץ לא יהיה פיקוח במקום. ואם החפירות יימשכו נגיע להפגין. אנשי הפרויקט מוזמנים להגיע להסכמות פעם נוספת כדי שהבנייה בפרויקט תוכל להימשך".

צילומים: יעקב לדרמן





































אתרא קדישא העדה החרדית הרב דוד שמידל בית שמש קברים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד